پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
قالیباف: زیبایی‌ِ توام با دانایی ارمغان هنرمندان برای بشریت است/انتشار کتاب یادبود هنرمندان و اهل‌قلم درگذشته سال 93

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در آیین یادبود هنرمندان درگذشته در سال 93، ضمن پاسداشت یاد و خاطره این هنرمندان از جمله انوشیروان ارجمند و مرتضی احمدی گفت که هنرمندان زیبایی توام با دانایی را برای همه ما به ارمغان آورده‌اند. همچنین کتاب «ماییم و آب دیده» شامل بیوگرافی و تصاویر هنرمندان و اهل‌قلم درگذشته در سال 93 نیز به مناسبت این آیین منتشر و در این برنامه توزیع شد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ آیین یادبود 126 هنرمند درگذشته در سال 1393 به همت معاونت آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان ایران و با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، عصر امروز چهارشنبه 20 اسفند با حضور و سخنرانی محمدباقر قالیباف، مجید سرسنگی، محمد سریر، حبیب‌الله صادقی و علی نصیریان در تالار ایوان شمس برگزار شد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این آیین گفت: اگر هنر و هنرمندان نبودند، زندگی ما در این دنیا به زیبایی امروز نبود. هنرمندان ما با استعداد ذاتی‌شان نه تنها هنر و زیبایی که دانایی را نیز توام با این مفاهیم به ما ارائه کردند.

وی افزود: بشریت از وجه دیگری نیز مدیون هنرمندان است، چرا که اینان بسیاری از علومی را که نیاز عموم مردم بود، اما صرفا به خواص اختصاص داشت، در لباس هنر برای همه نسل‌ها ماندگار کردند.

قالیباف در انتها گفت: تاکنون همیشه در کنار هنرمندان شما بوده‌ام و به امید خدا در ادامه نیز در کنار شما خواهم بود.
مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان در این آیین گفت: من می‌خواستم در این برنامه از چالش‌های اصلی هنر ایران صحبت کنم. از فقدان حتی یک برگ برنامه‌ریزی در حوزه هنر، از نظام آموزشی‌مان در هنر که خروجی آن تعدادی فارغ‌التحصیل بی‌سواد و بی‌علم است، از جوانانی که به دلیل سوءتدبیر مدیران به‌ زیرزمین‌ها یا آن‌ور زمین پناه می‌برند، از هنرمندان ناهنرمندی که هراس از هنر را در دل مسئولان می‌اندازند.

وی افزود: دوست دارم در این آیین از مردم ایران صحبت کنم که پس از دوران‌ پرالتهاب و سخت انقلاب و دفاع مقدس، اکنون نیازمند لحظات شاداب هستند. همچنین می‌خواستم از مسئولانی صحبت کنم که یادشان رفته هنر هم نیاز به برنامه‌ریزی دارد. از بی‌رنگ شدن انقلاب و جنگ در هنر امروز و از جشنواره‌های بی‌خاصیت حرف بزنم.

سرسنگی همچنین اضافه کرد: می‌خواستم از دغدغه‌های مقام معظم رهبری صحبت کنم که در چند نوبت فرمودند در هیچ حوزه‌ای به اندازه حوزه هنر دغدغه و نگرانی ندارند. با همه این اوصاف امیدوارم در لابه‌لای همه مشاغل، فرهنگ و هنر هم به عنوان عنصری سازنده و پویا در جامعه جدی گرفته شود.

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما نیز یکی دیگر از سخنرانان این آیین یادبود بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: باید از شهرداری به دلیل آنکه در زمره وظایف خود، توجه به فرهنگ از جمله ساختن تئاتر، برگزاری مراسم‌ یادبود و... تشکر کنم. فراموش نکنیم که سازنده شهر خوب و مملکت خوب خود مردم هستند و البته سازنده بسیاری از مشکلات نیز خود ما هستیم.

وی افزود: سازنده فرهنگ و هنر نیز انسان‌ها هستند. همیشه تئاتر ما متکی به انسان‌ها بود و دولت‌ها صرفا از آن بهره‌جویی و بهره برداری تبلیغاتی می‌کردند. ما یک جمعی بودیم که یک گروه تئاتری تشکیل داده و نمایشنامه‌هایی را به صحنه بردیم که با استقبال بسیار روبه‌رو شد. در ادامه دولت که موفقیت ما را دید، اداره هنرهای دراماتیک را راه‌اندازی کرد.

این هنرمند پیشکسوت همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود به زندگی ابدی هنر و هنرمند اشاره کرد و گفت: هنرمندان هیچگاه نمی‌میرند، چگونه ممکن است که ما بتوانیم مرتضی احمدی را فراموش کنیم؟ هنرمندی که ما را مدام به تهران قدیم می‌برد. ما چقدر در تهرات قدیم آرامش داشتیم. درست است که تجدد و ماشین از جهاتی خوب‌اند، اما آرامش را از ما گرفته‌اند.

در بخش دیگری از این برنامه از خانواده‌های زنده‌یادان انوشیروان ارجمند، مشفق کاشانی، عبدالمجید حسینی راد، اکبر صابونچی راد، عبدالحسین پرتوی، احمد ادیب، بهمن بوستان و حسن مشار، با اهدا لوح یادبود و هدایایی تقدیر شد.
در انتهای مراسم نیز مجید سرسنگی به نیابت از خانه هنرمندان ایران، به دلیل توجه ویژه شهرداری تهران به مسئله فرهنگ و هنر، با اهدا تابلوی نفیسی از محمد باقر قالیباف، تقدیر کرد.

در این آیین هنرمندان و مسئولانی چون ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر، غلامحسین امیرخانی، خوشنویس پیشکسوت و عضو شورای عالی خانه هنرمندان، سجاد باغبان، معاون آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان، حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، عباس مشهدی زاده، هنرمند مجسمه‌ساز و معمار، محمدهادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت، حجت‌الاسلام میثم امرودی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و خانواده هنرمندان درگذشته حضور داشتند.

همچنین به مناسبت برگزاری این آیین کتاب «ماییم و آب دیده: یادبود هنرمندان درگذشته در سال 93» شامل عکس و بیوگرافی این هنرمندان منتشر و در میان حاضران در برنامه توزیع شد. عوامل تولید این کتاب به این شرح است:

مدیر طرح: سجاد باغبان

گردآوری مطالب و تصاویر: ناهید خدادادی

ویراستاری فنی و ادبی: فوآد نجم‌الدین و سیدمیثم مطهری

طراح جلد: بیژن صیفوری

صفحه آرایی: سمیه شاه محمدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها