چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹
سیدعباس صالحی: «آیینه پژوهش» دیوارهای تنگ‌نظری را کوتاه کرد

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، در آیین «گرامیداشت 25 سال آینه پژوهش» با اشاره به تجربه ربع قرن انتشار «آیینه پژوهش» گفت: دیوارهای تنگ‌نظری با انتشار «آیینه پژوهش» کوتاه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین نشست از «عصر کتاب» عصر چهارشنبه 20 اسفندماه در قالب آیین «گرامیداشت 25 سال آینه پژوهش» با حضور دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمدعلی مهدوی‌راد، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب و جمعی از فرهیختگان و اهالی قلم در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد.

تولد «آیینه پژوهش» با دغدغه‌ آسیب‌های نشر
صالحی در این آیین گفت: «آیینه پژوهش» با دغدغه‌ آسیب‌های نشر در حدفاصل دهه 30 تا 50 متولد شد.شخصیت‌هایی مانند شهید مرتضی مطهری و استاد حکیمی درباره نااستواری و غنای محتوایی،‌ نیاز‌های مخاطب،‌ ادبیات نشر و چشم‌نوازی تولید به لحاظ انتشار این دغدغه را داشتند و این موجب شد تا نشریه «آیینه پژوهش» منتشر شود.
 
وی افزود: «آیینه پژوهش» در مسیر انتشار، از تجربیات پیشینیان خود به‌ویژه نشریه «نشر دانش» بهره برد. ما در دهه 60 بسیار مدیون «نشر دانش» بودیم و هستیم. این نشریه یکی از منابع انتشار  مجله «حوزه» بود.
 
معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: جشن 25 سالگی نشریه موفقی مانند «آیینه پژوهش» در فضایی که تجربه‌های ناموفق بسیاری دیده‌ایم و یاس‌آور بوده، امید‌وارکننده است.          
 
جهت‌گیری باز و سعه صدر، نخستین ویژگی «آیینه پژوهش»
صالحی در بیان ویژگی‌‌های نشریه «آیینه پژوهش» اظهار کرد: جهت‌گیری باز و سعه صدر این نشریه که از ابتدا تا امروز ادامه پیدا کرده، از نخستین ویژگی‌های این نشریه است. در دوران خط کشی‌ها و تنگ‌‌نظری‌ها و دیوارکشی‌های بلند‏، «آیینه پژوهش» و نشریات دفتر تبلیغات اسلامی تلاش داشتند تا این خط‌کشی‌ها و دیوار‌ها کوتاه‌تر شود. انتشار «آیینه پژوهش» یکی از اتفاقات بزرگ در دوران عدم تسامح بود.
 
وی در ادامه «آیینه پژوهش» را یکی از نشریات مؤثر در پژوهش‌های دینی توصیف کرد و گفت: دومین ویژگی این نشریه، توجه به نقد و تضارب افکار در کشوری است که از نظر تاریخی دیالوگ دو نفره چندان اهمیت نداشته است؛‌ ایجاد دیالوگ انتقادی کار دشواری است. انتشار نشریه‌ای که 25 سال در مسیر تبدیل فرهنگ سخنرانی به فرهنگ گفت‌و‌گو و تبدیل آن به فرهنگ گفت‌و‌گوی انتقادی همت کرده، فرایند آسانی نیست.
 
رعایت معیار‌های علمی و اخلاقی
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در بیان ویژگی سوم «آیینه پژوهش» افزود: رعایت معیار‌های علمی و اخلاقی در انتشار، از دیگر ویژ‌گی‌‌های این نشریه است. «آیینه پژوهش» به نقد کتاب می‌پرداخت، اما به اخلاق در نقد پایبند بود.
 
صالحی تصریح کرد: توجه به نشر پیراسته و معیار،‌ از رویکرد‌های جدی در اداره این نشریه بود. در فضایی که نشر فضایی شلخته داشت، به تعداد انگشتان دست مقالات پیراسته به  نشریات ارسال می‌شد.
 
وی ادامه داد: تنها نشریه‌ای که در 25 سال گذشته به‌طور پیوسته منتشر شده  «آیینه پژوهش» و اداره شدن آن با یک سردبیری نیز از دیگر ویژگی های این نشریه است.
 
پایداری «آیینه پژوهش» متأثر از رابطه مولد و اثر است
معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به نقش دکتر مهدوی‌راد در اداره «آیینه پژوهش» گفت: سهم دکتر مهدوی‌راد در اداره «آیینه پژوهش» اندک نیست، هرچند در این راه افراد بسیاری حضور داشتند. کتابشناسی و عشق به کتاب و به اصطلاح کتاب‌بازی وی از جمله ویژگی‌های سردبیری «آیینه پژوهش» است. خاطرات مشترکی از این ویژگی دکتر مهدوی‌راد در ذهن دارم. پایداری «آیینه پژوهش» متأثر از رابطه مولد و اثر است.   
 
صالحی افزود: ارتباطات روان و گسترده وی در دهه‌های متوالی با حوزویان و دانشگاهیان، نشان از هوش و  توانایی اجتماعی مهدوی‌راد دارد. تنوع ارتباط وی برای «آیینه پژوهش» یک سرمایه است.
 
ماندگاری «آیینه پژوهش» در گرو شناخت شخصیت مهدوی‌‌راد است
وی با اشاره به وجود تعادل در نشریه «آیینه پژوهش» اظهار کرد: شخصیت علمی و معتدل مهدوی ‌راد موجب شده تا «آیینه پژوهش» معتدل بماند. شناسایی ماندگاری «آیینه پژوهش» در گرو شناخت شخصیت مهدوی‌‌راد است. وی با شخصیت شاگرد‌پروری در ماندگاری این نشریه مؤثر بوده است.
 
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پایان گفت: استادان به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ استادان نا استاد، استادان معلم و استادان مربی، که مهدوی‌راد جزو سومین گروه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها