چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
طالبیان: همه در حد بضاعت خود نسبت به انتشار میراث ایران بکوشند/نویدگویی: تخت جمشید افتخار بشریت است

محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در مراسم رونمایی از کتاب «تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین» گفت: امروز هرکس در حد بضاعت خود باید نسبت به معرفی و انتشار میراث ایران اسلامی بکوشد. این آثار باید با استقبال همراه شوند زیرا کارهایی از این نوع کمک به مستندات تاریخی ما می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مراسم رونمایی از کتاب «تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین» با حضور محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، پروین صدر ثقه‌الاسلام، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، علی نویدگویی، مدیر انتشارات نوید شیراز و گردآورندگان کتاب چهارشنبه 20 اسفندماه با یک ساعت تاخیر در کاخ گلستان تهران برگزار شد. این کتاب مشتمل بر مجموعه تصاویر آثار باستانی تخت جمشید از دوران قاجار است که توسط طاهره اسلامی و درنا نویدگویی تدوین و ترجمه شده است. علاوه بر رونمایی از این کتاب، نمایشگاه عکسی از آثار آنتوان سوریوگین مشتمل بر 20 عکس که تعدادی از عکس‌های کتاب را نیز تشکیل می‌دهند نیز افتتاح شد.
 
جریان مقدسی در تخت جمشید وجود دارد
 
طالبیان در این مراسم با اشاره به اینکه سال‌ها در استان فارس حضور داشته و در آنجا فعالیت کرده است گفت: من با دریافت دلی و ذهنی که از تخت جمشید دارم متوجه وجود گوشه‌های پنهانی در آنجا شدم که باید سال‌ها بگذرد تا توان درک آن را داشته باشیم. از نگاه یک معمار بیشتر نظام‌های معماری و شهرسازی امروز در تخت جمشید وجود دارد.
 
وی ادامه داد: من در تحقیقاتی که در منطقه چغازنبیل داشتم متوجه جریان مقدسی در آنجا شدم و این را بر اساس حضور زوارانی که به معبد آنجا می‌آمدند و از بخش‌های مختلف تخت جمشید زیارت کرده و به نقش رستم یا  کعبه زرتشت می‌رفتند، دریافتم. این جریان بی شباهت به طواف زائران کعبه و وجود آن در کنار کوه جبل‌الرحمه نیست. این دلیل محکمی بر یکتاپرستی ایرانیان در طول تاریخ است همچنان‌که اسلام با ورود خود تجربه‌های تاریخی را متعالی کرد.
 
این مدیر فرهنگی کشور اضافه کرد: از فرمایشات پیامبر اسلام است که باید از سنت‌های تاریخی و فرهنگی هر منطقه آموخت به همین دلیل در دوره ساسانی، آتشکده‌ها به مسجد تبدیل شدند. نگاه ادیان الهی، صیانت از هویت است اما متاسفانه امروز می‌بینیم که داعش چه اقداماتی را در تخریب آثار تاریخی انجام داده است و این آثار بخشی از تاریخ ایران و عراق را تشکیل می‌دهد، همان‌طور که اسکندر و قوم مغول آثار باستانی ما را در گذشته تخریب کردند.
 
طالبیان خاطرنشان کرد: امروز هرکس در حد بضاعت خود باید نسبت به معرفی و انتشار میراث ایران اسلامی بکوشد که از آن جمله انتشار کتاب‌هایی مانند کتاب «تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین» است. این آثار باید با استقبال همراه شوند زیرا کارهایی از این نوع کمک به مستندات تاریخی ما می‌کند. اتفاقاتی خودجوش مانند انتشار کتاب‌های این چنینی را باید زیر چتر حمایت خود قرار دهیم زیرا هر عکس می‌تواند سندی برای موضوعات تاریخی محسوب شود.
 
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که کتاب مذکور قبلا توسط شخص دیگری گردآوری و ترجمه شده و در مراسمی با حضور وی و احمد محیط طباطبایی رونمایی شده است، گفت: تصاویر می‌توانند از منابع مختلف منتشر شوند و هر شخص هم به زعم خود می‌تواند به آن تصاویر نگاه کند و با توجه به آن، عکس‌ها را چاپ کند اما مهم برای ما این است که چه کسی آن را طبقه‌بندی و آماده می‌کند و این کار برای‌مان قابل احترام است. قضاوت اینکه کدام اثر بهتر است هم به عهده مخاطبان خواهد بود. گاهی شما در مقام یک پژوهشگر، پژوهش تحلیلی از کار می‌کنید و گاهی هم فقط عکس میدانی می‌گیرید که هر دو کار برای ما ارزشمند است.
 
دستمایه ساخت تخت جمشید عشق است
 
در ادامه این مراسم علی نویدگویی، مدیر انتشارات نوید شیراز گفت: تاریخ پرفراز و نشیب تخت جمشید پژوهشگران، محققان و عکاسان زیادی را از گذشته به انجام کارهای زیادی برای این اثر باستانی به فعالیت بازداشته است و ما در تاریخ معاصر خود اسناد و مدارک زیادی از آنها در اختیار داریم اما همچنان حرف‌های ناگفته بسیاری از تخت جمشید به جا مانده است.
 
وی افزود: تخت جمشید نه فقط از جهت معماری مهم است بلکه معنویتی در اندیشه سازندگان این مجموعه وجود داشته که باید بر اساس آن کار انجام شود. دستمایه ساخت این بنا و امثال آن عشق است و شاید جهانیان در آینده و با شکل‌گیری تکنولوژی‌های پیشرفته بتوانند واقعیت تخت جمشید را فهم کنند. تخت جمشید افتخار بشریت است و من توانستم آثار جوانانی که در این زمینه کار کرده‌اند را منتشر کنم.
 
فرهیختگان در نشست‌هایی با موضوع کتاب حضور دارند
 
در بخش دیگری از این مراسم ثقه‌الاسلام، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: نمایشگاهی از عکس‌های آنتوان سوریوگین در سال 82 همزمان با بخشی از نقاشی‌های پسر او در کاخ گلستان برگزار شد و امروز هم نمایشگاهی از عکس‌هایی که او از تخت جمشید گرفته در این مجموعه برپا شده است. آثاری از آنتوان در آمریکا، اروپا و موزه‌های مختلف قرار دارد و من امیدوارم با تعامل میان موزه‌های مختلف، همه عکس‌های او را در کاخ گلستان به صورت مجموعه کاملی گرد آوریم.
 
وی با بیان اینکه هر جایی که سخن از کتاب باشد، فرهیختگان حضور دارند، گفت: کاخ گلستان از یکسال‌ونیم گذشته که در فهرست ثبت جهانی قرار گرفت، مسئولیت بزرگی بر عهده ما گذاشت و ما با توجه به این تکلیف هر گونه کار فرهنگی و فعالیت‌هایی که با کتاب در ارتباط باشد را با آغوش باز می‌پذیریم و شاهد این حرف پذیرفتن رونمایی کتاب «تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین» است.
 
ثقه‌الاسلام با اشاره به اینکه خوشحال از حضورش بعد از گذشت دو سال و نیم به کاخ گلستان است، گفت: من همکاران تحصیل‌کرده‌ای را در مجموعه کاخ گلستان در کنار خود دارم و امیدوارم روزی فرا برسد تا کتاب‌های نوشته شده آنها درباره فرهنگ باستانی و معاصر ایران را رونمایی کنیم.
 
آنتوان سوریوگین یکی از آغازگران عکاسی در ایران بود

طاهره اسلامی یکی از گردآورندگان کتاب در سخنانی گفت: آنتوان سوریوگین یکی از آغازگران عکاسی در ایران بود و من با دیدن عکس‌های از پارسه، پاسارگاد، تخت جمشید و نقش رجب متوجه شدم عکس‌هایی که او از این مناطق گرفته به پیشنهاد «زاره» خاورشناس آلمانی بوده است.
 
وی افزود: آنتوان با سران محلی این مناطق آشنا بود و به همین دلیل برای گرفتن عکس از بناهای تاریخی با مشکل همراه نبوده است اما در کتابی که توسط زاره از عکس‌های او منتشر شد، نامی از آنتوان برده نشد.
 
پایان‌بخش این مراسم اهدای لوح تقدیر و تجلیل توسط اننتشارات نوید شیراز  به محمدحسن طالبیان، پروین ثقه‌الاسلام و کسانی که در انتشار کتاب «تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین» همکاری داشته‌اند، بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها