دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
حوزه فرهنگ، ساحت حاکمیتی نیست/ صدور 100 هزار مجوز کتاب در دولت یازدهم

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در برنامه شب گذشته «دیروز، امروز ، فردا» گفت:به گفته رهبر معظم انقلاب، دستگاه‌های قانونگذار باید ریل‌گذاری کنند، اما واقعیت این است که حوزه فرهنگ، ساحت حاکمیتی وتشکیلاتی و تشریفاتی نیست.

به گزارش  خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) برنامه «دیروز، امروز، فردا» یکشنبه شب (26 بهمن‌ماه) با اجرا و سردبیری محمدحسین رنجبران، کارشناس ارشد ارتباطات در شاخه ژورنالیسم رادیو و تلویزیونی و مدرس باشگاه خبرنگاران و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری، استاد حوزه و دانشگاه و نویسنده چندین عنوان کتاب، با محوریت بررسی وضعیت فرهنگی کشور برگزار شد.

ریل‌گذاری و قانون‌گذاری
حجت‌الاسلام و المسلمین زائری در این برنامه در پاسخ به پرسش رنجبران مبنی بر این‌که «چند درصد از دغدغه‌های فرهنگی روز ما را ریل‌گذاری و قانون‌گذاری مسئولان تصمیم‌ساز حل می‌کنند؟» اظهار کرد: خیلی کم! به گفته رهبر معظم انقلاب، دستگاه‌های قانونگذار باید ریل‌گذاری کنند، اما واقعیت این است که حوزه فرهنگ، ساحت حاکمیتی وتشکیلاتی و تشریفاتی نیست.
 
وی ادامه داد: سوال اینجاست که اگر منکری در سطح جامعه، منکر تلقی نشد، چه باید کرد؟ به عنوان مثال بر سر یک کتابی که کل شمارگان آن یک‌هزار نسخه بوده و 500 نسخه آن در انبار ناشر بیچاره مانده و 500 نسخه در کتابفروشی‌ها در گردش است و کل فروش آن کتاب ممکن است 200 نسخه نشود، ما برای یک کتاب، قیصریه را آتش می‌زنیم، اما هیچ‌کس حساس نیست که 35 سال، زن آدمکش در دادگاه با چادر حاضر می‌شود  یا گدای سر چهارراه با چادر است. اگر ناخواسته چشممان را باز کردیم و دیدیم که در ذهن خیلی‌ها حجاب ارزش نیست و بی‌حجابی هم ضدارزش نیست، با این موضوع چه می‌خواهیم بکنیم؟
 
فرهنگ مانند هوایی است که ما تنفس می‌کنیم
زائری در ادامه با تاکید بر توجه به مصرف صحیح بودجه کشور و تاثیر آن بر مقوله فرهنگ گفت:  ما از آموزش و پرورش نگرانیم، آن‌وقت ببینید بودجه آموزش و پرورش چقدر است؟ بودجه فرهنگ خیلی کم است. بودجه فرهنگ در کشور اگر هم‌جهت مصرف نشود، اثرگذاری نخواهد داشت.
 
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری، فرهنگ مانند هوایی است که ما تنفس می‌کنیم. اگر منصفانه قضاوت کنیم، دستگاه‌های اجرایی کشور در سال جاری در مقوله فرهنگ خوب عمل نکرده‌اند. هوای فرهنگ، ‌از هوای امروز اهواز و خوزستان به مراتب بدتر است. قصور مسئولان فرهنگی، از قصور مسئولان مرتبط در آلودگی هوای خوزستان، به مراتب سنگین‌تر است.        

تدوین «کتاب مهندسی فرهنگی کشور» به عنوان یک سند فرهنگی
در ادامه بحث، حجت‌الاسلام و المسلمین سالک نیز در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که «اگر منکر در جامعه منکر تلقی نشود، چه باید کرد؟» گفت: مشکل از اینجا ناشی می‌شود که نگاه تصمیم‌سازان برای مسائل فرهنگی کشور، سطحی است. از سال 58 تاکنون بودجه فرهنگ، تنها یک درصد بودجه عمومی کل کشور بوده است. مسائل فرهنگی کشور برای تصمیم‌سازان دولتی، موضوعی دست دوم است.



وی عنوان کرد: در راستای اجرای مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و برای هماهنگی دستگاه‌ها و تصمیم‌سازان در این زمینه «کتاب مهندسی فرهنگی کشور» که یک سند فرهنگی است، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسید.
 
لازمه تصمیم‌سازی درست، اطلاعات درست است
زائری در ادامه بحث و درباره این‌که «بازخورد این سند فرهنگی که به عنوان یک کتاب نوشته شده، چه بوده است؟» تاکید کرد: مشکل اصلی ما، مسئولان فرهنگی هستند که نه کتاب نوشته‌اند، نه مجله درآورده‌اند و نه فیلم ساخته‌اند و نه تاکنون از اتاقشان به بطن جامعه رفته‌اند و در حال حاضر برای ملت و فرهنگ تصمیم می‌گیرند!
 
نویسنده کتاب «ضامن آهو» افزود: لازمه تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی درست، اطلاعات درست است و کسی که از واقعیات بی‌خبر است، نمی‌تواند برای جامعه تصمیم بگیرد. یکی از مشکلات جدی ما، مسئولان فرهنگی هستند که با ماشین و محافظ می‌آیند و می‌روند.

 کتابی که با واقعیات جامعه نسبتی ندارد، فایده‌ای هم نخواهد داشت
زائری گفت: مسئولان با واقعیات بیرونی جامعه بیگانه‌اند و ادبیات آنها نیز با واقعیات بیرونی جامعه فاصله دارد. هرچند مسئولان کتاب هم نوشته باشند، وقتی کتاب و سند و کاغذ با واقعیات جامعه نسبتی ندارد، فایده‌ای نخواهد داشت.
 
وی در ادامه با بیان ابن موضوع که بحث مقام معظم رهبری از دیگران جداست، اظهار کرد:  ایشان در این مدت یک‌تنه کارهایی را در حوزه فرهنگ کرده‌اند که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها نتوانسته‌اند. نمونه‌اش همین کتاب «من زنده‌ام» است که ببینید با حمایت رهبری چه کرد.
 
مسئولان هم فیلم می‌بینند
در بخشی دیگر از برنامه شب گذشته «دیروز  امروز  فردا» سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به پرسش رنجبران درباره این‌که «چرا مسئولان فرهنگی کشور چندان فیلم نمی‌بینند ولی درباره فیلم‌ها نظر می‌دهند و انتقاد می ‌کنند؟» اشاره کرد: این‌طور نیست که مسئولان اصلا فیلم نبینند و در همین جشنواره فیلم فجر نیز افرادی از کمیسیون مامور به دیدن فیلم‌ها و ارائه گزارش بودند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: من خودم فیلمنامه‌نویسم و پیش از این نیز چندین فیلم از روی این فیلمنامه‌ها ساخته و اکران شده است و با این جریان بیگانه نیستم.
 
تشکیل کمیته بحران برای فرهنگ
در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی با موضوع فرهنگ، زائری و سالک هر دو بر این مساله که نقدپذیری و نگاه نقادانه به مسائل در مسئولان فرهنگی کشور در سطح بسیار پایینی است، اتفاق‌نظر داشتند.
 



زائری در بخش پایانی سخنانش و در جمع‌بندی مباحث و به‌عنوان یک راهکار«تشکیل کمیته بحران برای فرهنگ» را پیشنهاد کرد و گفت: کمیته بحران متشکل از افراد متخصص و صاحبنظر باید از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود. مساله مهم درباره حل مشکلات فرهنگی کشور این است که مسئولیت‌ها باید درست واگذار شود، در غیر این‌صورت کار نابود می‌شود.    
 
توجه به موضوع کتابخوانی/ انتشار 2 میلیون و 500 هزار کتاب در دولت یازدهم
در مصاحبه‌های ضبط شده که به‌عنوان آیتم‌های کوتاه در میانه برنامه پخش شد، سیدشریف حسینی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فرهنگ یکی از پیچیده‌ترین موضوعات کشور است، اما نگاه بسیار کمرنگی به آن می‌شود. یکی از ملاک‌های فرهنگی ما کتابخوانی است. چقدر توانسته‌ایم بحث کتابخوانی را در بین جوانانمان تزریق کنیم؟
 
حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آماری کوتاه از وضعیت چاپ و نشر از ابتدای دولت یازدهم گفت: در بحث چاپ و نشر و انتشار کتاب، در مدتی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، افزون بر دو میلیون و 500 هزار کتاب منتشر کرده‌ایم و بیش از 100 هزار عنوان کتاب در این مدت مجوز گرفته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها