شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
قراری با کتاب در کنار آسیاب حناسابی/ نگاهی به دو کتابخانه در شهر بادگیرها

کتابخانه عمومی فرخی یزدی، یکی از کتابخانه‌های شهر یزد است که با امکانات گسترده در ساختمانی سنتی با معماری منحصر به‌فرد قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) یزد، شهر نویسندگان بزرگی همچون مهدی آذریزدی و فرخی یزدی است. در سطح شهر یزد کتابخانه‌های زیادی دیده می‌شود که نشان از  علاقه زیاد مردم این شهر به کتاب و کتابخوانی دارد.
 
کتابخانه‌ای در کارگاه حناسابی
وقتی از خیابان کاشانی که یکی از خیابان‌های اصلی شهر است می‌گذری، به کتابخانه کتابخانه عمومی فرخی یزدی می‌رسی که به نام میرزا محمد فرخی یزدی، شاعر و روزنامه‌نگار آزادی‌خواه نام‌گذاری شده و در ساختمانی سنتی قرار دارد.
 
محل این کتابخانه که در گذشته کارگاه حناسابی بوده، هنوز هم نمای سنتی خود را از گذشته به یادگار نگه داشته است. یکی از ویژگی‌های جالب این کتابخانه سنتی این است که در میان قفسه‌های کتاب، آسیاب گرد حنا سابی گذاشته شده تا خاطره روزگار حناسابی در این ساختمان را در نظر بینندگان زنده کند.
 
کتابخانه عمومی فرخی یزدی برخلاف نمای سنتی ساختمان یکی از مجهزترین کتابخانه‌های شهر یزد به حساب می‌آید. علاوه بر اعضای کتابخانه و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی، دانشجویان معماری به دلیل سازه‌های سنتی ساختمان، یکی از بازدیدکنندگان اصلی این کتابخانه هستند.

26 هزار نسخه کتاب سهم کتابخانه فرهمند از دنیای کتاب
کتابخانه عمومی فرخی یزدی در 14 فروردین سال 1347 تأسیس و پس چند جابجایی به کوچه مازاری‌ها (حناسابی) منتقل شد
 
این کتابخانه در حال حاضر با بیش از یکهزار و 200 عضو فعال، دارای حدود 26 هزار  نسخه کتاب و 20 هزار عنوان کتاب است که در موضوعاتی از جمله کلیات، مذهبی، آموزشی، داستانی، کودک و نوجوان و مرجع گسترده است.



بخش‌های مختلف این کتابخانه شامل مخزن، کافی‌نت، مرجع، نشریات، کودک‌ونوجوان، تازه‌های کتاب و کمک آموزشی است. بخش مرجع  شامل بیش از یک‌هزار نسخه کتاب مرجع نفیس (دایره‌المعارف‏‏، واژه‏‏‌نامه، کتابشناسی‏، اطلس و ...) است.

تفکیک کتاب‌های رده‌های سنی مختلف با نوارهای رنگی
در بخش نشریات کتابخانه بیش از 50 عنوان نشریه فرهنگی، هنری، علمی، آموزشی، خبری، اجتماعی به صورت فصلنامه، ماهنامه، هفته‏‌نامه و روزنامه وجود دارد.
 
یکی دیگر از بخش‌های ویژه کتابخانه عمومی فرخی یزد بخش کودک و نوجوان است که علاوه بر کتاب دارای عروسک‌ و لوازم بازی فکری است. در این بخش 6 هزار عنوان کتاب برای رده‌های سنی مختلف پیش دبستانی تا راهنمایی وجود دارد.
 
یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این بخش آن است که کتاب‌های رده‌های سنی مختلف با نوارهای رنگی مختلفی که دور کتاب‌ها کشیده شده، از همدیگر تفکیک شده است. بخش کودک‌و نوجوان هم‌اکنون دارای 400 عضو کودک و خردسال است.

کتابخانه عمومی فرهمند، کتابخانه‌ای کوچک و اهدایی
یکی دیگر از کتابخانه‌های یزد، کتابخانه عمومی رئیس فرهمند یزد است که در بخش مرکزی و بافت سنتی شهر یزد و به فاصله کمی از دو کتابخانه تاریخی وزیری و شرف‌الدین قرار دارد.
 
این کتابخانه در سال 1370 با سه‌هزار و 390 جلد کتاب اهدایی از سوی غلامعلی رئیس یزدی، نویسنده، عالم دینی و خوشنویس یزدی تأسیس شد.
 


کتابخانه عمومی فرهمند، یکی از کتابخانه‌های محلی است که در کوچه‌ای به همین نام قرار دارد و بیشتر مراجعه‌کنندگان آن را اهالی محل تشکیل می‌دهند. کتاب‌های این کتابخانه کوچک در حال حاضر به نزدیک چهار هزار جلد می‌رسد.
 
انتقال کتاب‌های خطی کتابخانه رئیس فرهمند
برخلاف کوچک و محلی بودن این کتابخانه، تا چند سال پیش کتاب‌های خطی استان یزد که حدود 50 نسخه است در کتابخانه رئیس فرهمند نگهداری می‌شد اما به دلایلی از جمله پایین بودن امنیت کتابخانه از چهار سال پیش به صورت امانی به کتابخانه وزیری یزد منتقل شدند و هم‌اکنون با نام کتابخانه فرهمند در کتابخانه وزیری نگهداری می‌شوند.
 
بیشتر مراجعه‌کنندگان کتابخانه عمومی فرهمند را دانش‌آموزان و دانشجویانی تشکیل می‌دهند که در اطراف کتابخانه زندگی ‌می‌کنند.
 
یکی از نکات مثبت کتابخانه‌های شهر یزد این است که بیشتر آنها در ساختمان‌ها و بناهای سنتی با معماری خاص این شهر قرار دارد و در تمامی این کتابخانه‌ها می‌توان آثار نویسندگان و شاعران یزدی را از گذشته تا کنون یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها