یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
جنتی: ایران با مکتوبات خود در جوامع نفوذ کرده نه با قدرت نظامی

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه جایزه کتاب سال عنوان کرد: بر خلاف برخی کشورها که با جنگ و خشونت سعی دارند نفوذ خود را در جوامع دیگر ثابت کنند، ایران به مدد فرهنگ و تمدن غنی خود و آثاری مانند شاهنامه فردوسی، گلستان سعدی، دیوان حافظ، مثنوی مولانا، قانون ابن سینا و ده‌ها اثر دیگر و ترجمه این آثار، توانسته نفوذ خود را در جهان به اثبات برساند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران صبح امروز 19 بهمن با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان فارسی و جمعی از مدیران فرهنگی و اصحاب قلم در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تبریک ایام الله فجر، طی سخنانی اظهار کرد: کتاب جانمایه بسیاری از تمدن‌ها و انقلاب‌های بزرگ جهان است و یکی از پایه‌های اساسی توسعه یافتگی فرهنگی هر جامعه، سرانه مطالعه مردم آن کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: معجزه بزرگ پیامبر کتاب است و انقلاب اسلامی ما هم که یک انقلاب فرهنگی است، به مدد بهره‌مندی از تفکر فرهیختگان و مولفان به پیروزی رسیده است.

جنتی یکی از شعارهای اساسی جمهوری اسلامی ایران را «توسعه فرهنگ مطالعه و کتاب» عنوان کرد و گفت: کتاب آن‌گاه می‌تواند نقش موثر خود را در جامعه ایفا کند که برخاسته از اندیشه‌ای نو و کارساز باشد تا کار تولید علم را به درستی انجام دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تأکید کرد: باید شوق مطالعه را در جامعه به وجود بیاوریم تا مردم کتاب را در سبد مصرفی خانواده خود به عنوان یک ضرورت قرار دهند.

وی با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی ایران اظهار کرد: بر خلاف برخی کشورها که با جنگ و خشونت سعی دارند نفوذ خود را در جوامع دیگر ثابت کنند، ایران به مدد فرهنگ و تمدن غنی خود و آثاری مانند شاهنامه فردوسی، گلستان سعدی، دیوان حافظ، مثنوی مولانا، قانون ابن سینا و ده‌ها اثر دیگر و ترجمه این آثار، توانسته نفوذ خود را در جوامع دیگر به اثبات برساند.

جنتی ادامه داد: تولید کتاب ابزاری برای دست‌یابی به سعادت بشری و زندگی طیبه و همچنین ابزاری برای دوری از تحجر است. آفت جامعه امروز دوری از کتاب است و  راه نجات جوامع امروز توسعه فرهنگ، علم و گفت‌گو بین تمدن‌هاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایزه کتاب سال گفت: برای بهبود کیفیت و ارتقاء کمیت آثار تولید شده باید دست به دست هم بدهیم و زمینه را برای تولید آثار کیفی در جامعه فراهم کنیم و با شناسایی آثار فاخر، از نوآوران قدردانی کنیم و سخنان آنها را بشنویم.

جنتی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایزه کتاب سال را برای شناسایی آثار ارزشمند و شناسایی و معرفی این آثار در دستور کار خود قرار داده است. جوایزی چون نقد کتاب فصل، جایزه جلال آل احمد، جشنواره شعر فجر و دیگر جشنواره‌ها نیز در راستای کمک به این هدف فعالیت می‌کنند.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های هیات نظارت بر نشر و کارشناسان و منتقدان و همین‌طور چهره‌های شناخته شده این حوزه، آثار تولید شده در طول سال را در معرض نقد و بررسی قرار می‌دهد تا آثار فاخر در حوزه‌های مختلف شناسایی شود.

خبر در حال تکمیل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها