سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
سید فرید قاسمی: تجلیل از «رهبانی» و مجله «جهان کتاب» تجلیل از شرافت حرفه‌ای، اخلاق مداری و سلوک انسانی است

سید فرید قاسمی، کتاب‌پژوه مورخ مطبوعات ایران در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره کتاب و رسانه، گفت: تجلیل از مجید رُهبانی، و تجلیل از مجله جهان کتاب تجلیل از شرافت حرفه‌ای، اخلاقمداری، سلوک انسانی و تجلیل از کسانی است که بدون اتکا به اداره‌های دولتی و حتی تشکل‌های صنفی، در عرصه کتاب نهادی به وجود ‌آورده‌اند و چراغی را روشن کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) قاسمی در این مراسم با بیان این‌که اندیشه شکل‌گیری جشنواره کتاب و رسانه حدود 14 سال پیش، به وجود آمد، اظهار کرد: از خبرنگاران حوزه کتاب همواره باید تجلیل کرد چرا که خبرنگاران از مروجان پیشگام کتابخوانی و اطلاع‌رسانی به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به تاریخچه راه‌اندازی نشریه جهان کتاب، توضیح داد: 24 آذر سال 1372 نشریه شهر کتاب به ضمیمه روزنامه همشهری منتشر شد. من نیز توفیق داشتم در این نشریه مطالبی را بنویسم. اواخر همان سال، توافق مربوط به انتشار این نشریه به هم خورد و در نهایت، این نشریه نیز به تاریخ پیوست.

این نویسنده تاریخ شفاهی مطبوعات ایران توضیح داد: پس از مدتی یعنی در 16 مهر سال 1374 نشریه جهان کتاب منتشر شد. راه‌اندازی و انتشار این نشریه نه تنها از کمک‌های مرسوم زمانه برخوردار نبود بلکه حتی وقتی منتشر شد، اهل این حرفه روی خوشی به آن نشان ندادند.

وی با بیان این‌که نشریه جهان کتاب در آستانه 20 سالگی قرار دارد، گفت: در این 20 سال، تمام مشکلات ریز و درشت نشریه جهان کتاب را نظاره‌گر بودم. در سال‌های نخست انتشار این نشریه، به صورت نیم‌ماهانه (هر 15 روز یکبار) منتشر می‌شد و بعد از مدتی تصمیم بر آن شد تا به صورت ماهانه منتشر شود و سپس به صورت دو ماه یکبار منتشر شد. این نشریه چندین دفتر (چهار دفتر) عوض کرده است.

قاسمی در ادامه سخنانش، گفت: بنابراین، تجلیل از مجید رُهبانی، و تجلیل از مجله جهان کتاب تجلیل از شرافت حرفه‌ای، اخلاقمداری، سلوک انسانی و تجلیل از کسانی است که بدون اتکا به اداره‌های دولتی و حتی تشکل‌های صنفی، در عرصه کتاب نهادی به وجود ‌آورده‌اند و چراغی را روشن کرده‌اند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط