دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸
علیان‌نژاد: برای تدوین «روزشمار انقلاب اسلامی» 1500 عنوان کتاب بررسی و مطالعه شد

میرزاباقر علیان‌نژاد، نویسنده کتاب «روزشمار انقلاب اسلامی» در نشست بررسی این اثر گفت: برای تدوین و جمع‌آوری این اثر، 1500 عنوان کتاب و 200 عنوان نشریه داخلی و خارجی بررسی و مورد مطالعه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست بررسی کتاب «روزشمار انقلاب اسلامی» امروز (13 بهمن‌ماه) در سالن اجتماعات فرهنگسرای مهر با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سعید فخرزاده، مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، میرزاباقر علیان‌‌نژاد، نویسنده کتاب و رنجبریان، رئیس فرهنگسرای مهر برگزار شد.
 
رنجبریان در ابتدای این مراسم اظهار کرد: در انقلاب 1357 اقشار مختلفی مانند انواع توده‌ها، روحانیون و فدائیون دخیل بودند. در این انقلاب، روی ارزش‌ها و معنویات یک مکتب پافشاری شد.
 
وی با بیان این‌‌که اگر بتوانیم تاریخ شفاهی را مکتوب و صیانت کنیم، بدون تردید توانسته‌ایم گوشه‌ای از آن اعتقادات را تسری دهیم ادامه داد: بدون تردید اگر بخواهیم مسیر گذشتگان را ادامه دهیم باید بسیاری از خاطرات و رویدادهای سال 1357 را بازخوانی کنیم، چرا که این بازخوانی‌ها برای شناساندن وقایع انقلاب به نسل جوان راهگشاست.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین فخرزاده در ادامه این مراسم گفت: برای تدوین حوادث گذشته، روش‌های گوناگونی وجود دارد؛ در گذشته حوادث به صورت روایی و سینه به سینه ثبت می شدند. هرچه به عصر حاضر نزدیک می‌شویم، شاهد تغییر شیوه‌های ثبت حوادث تغییر هستیم. به‌گونه‌ای که به حوادث به صورت جزئی‌تر پرداخته شده است.
 
وی در ادامه سخنانش گفت: برخی تاریخ‌نگاران، روایت‌های گوناگون را کنار هم می چینند و مجموعه روایات شکل می‌گیرد. برخی دیگر، اندکی روی این روایات کار می‌کنند و حوادث را شرح می‌دهند. در این نوع ثبت حوادث، محققان برداشت‌های خود را به متن تاریخی اضافه می‌کنند. نوعی دیگر از روایات، تحلیل حوادث است.
 
مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری افزود: روزشمار نویسی نوعی دیگر از ثبت حوادث است؛ در این روش، محقق وارد جزئیات می‌‌شود؛ به عبارت دیگر حوادث و وقایع آن‌قدر مهم هستند که محقق اطلاعات واقعه را براساس روز وقوع آنها بررسی می‌کند. این نوع ثبت وقایع، ماده خام و اصلی را بدون دخل و تصرف دیگران در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.
 
میرزاباقر علیان‌نژاد از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: مقدمات گردآوری کتاب «روزشمار انقلاب اسلامی» از سال 1371 کلید خورد. 50 نفر در این پروژه همکاری کردند. در ابتدای کار، تصمیم بر آن شد تا مقطع زمانی را تعیین کنیم؛ در نهایت نگارش وقایع سال‌های 1340 تا 1343 و سال‌های 1356 تا 1357 را در دستور کار قرار دادیم.
 
وی توضیح داد: در مرحله بعد، سراغ شناسایی منابع اعم از نشریات و کتاب‌ها رفتیم؛ در این پروژه حدود 200 عنوان نشریه داخلی و خارجی و 1500 عنوان کتاب مطالعه و بررسی شد. همچنین به خاطرات موجود در واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی مراجعه کردیم.
 
نویسنده کتاب «روزشمار انقلاب اسلامی» با اشاره به ویژگی‌های بارز این اثر افزود: 90 درصد منابع این اثر منابعی‌اند که در زمان رژیم پهلوی منتشر شده‌اند. حجم این اثر از دیگر ویژگی های کتاب به شمار می‌آید چرا که مجلدات آن به 18 جلد می‌رسد. در پاورقی این روزشمارها حدود هزار عنوان زندگینامه ارائه شده است.
 
ادامه این مراسم به پرسش و پاسخ میان حضار و نویسنده اثر اختصاص یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها