دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
«نگارخانه کتاب» افتتاح شد/ مدیرعامل خانه کتاب: جذابیت بصری در راستای ترویج کتابخوانی راهگشاست

مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب در آیین افتتاح نمایشگاه «نگارخانه کتاب» گفت: نگاه زیبایی‌شناختی در تولیدات فرهنگی خانه کتاب حاکم شده است. وی با تاکید بر استفاده از قالب‌های هنری برای ترویج کتابخوانی، افزود:جذابیت بصری یکی از عوامل موثر در ترویج کتابخوانی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین گشایش نمایشگاه تصویرسازی «نگارخانه کتاب» عصر امروز یکشنبه 12 بهمن با حضور مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب تهران در نگارخانه لاله برگزار شد. در این نمایشگاه تصویرسازی‌هایی در موضوع کتاب از محمدعلی بنی‌ اسدی، کیانوش غریب‌ پور، سیروس آقاخانی، علی بوذری، حسام طباطبایی، کمال طباطبایی، نگین احتسابیان، مائده اصغرپور، میترا عبداللهی، سپیده کاظمی، نجوا عرفانی، نرگس محمدی، روجا علی‌ نژاد، حسن موسوی، عطیه ضیغمی، لیدا طاهری، مجید فخار، راحله برخورداری، رضا مکتبی و... در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. دبیر برپایی این نمایشگاه علی بوذری، سردبیر فصلنامه «نقد کتاب هنر» خانه کتاب است.

غلامی جلیسه در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگار «ایبنا» گفت: امروزه ارائه محتوای ارزشمند در یک بسته‌بندی شکیل یکی از اصول حرفه‌ای در دنیاست. تلاش ما در دور جدید فعالیت‌های خانه کتاب، توجه به این امر مهم است. به‌عبارتی سعی شده تا در تولیدات فرهنگی خانه کتاب از جمله کتاب‌های موضوعی تخصصی، هفته‌نامه «کتاب هفته»، «خبرگزاری کتاب ایران» و «فصلنامه‌های نقد کتاب» نگاه زیبایی شناختی خاصی حاکم شود.

وی افزود: ترویج کتاب و کتابخوانی در سطح جامعه از منظر هنری و با بهره‌گیری از انواع هنرها، بسیار بهتر و موفق‌تر خواهد بود. جذابیت بصری در تصویرسازی‌های گرافیکی در ترویج کتابخوانی راهگشاست. بر این اساس ایده برپایی چنین نمایشگاهی از سوی خانه کتاب مطرح شد. در راستای عملیاتی کردن این ایده، در هفته کتاب کارگاه تصویرسازی کتاب با دعوت از تصویرگران و گرافیست‌های برجسته و پرکار، در سرای اهل قلم برگزار شد.

غلامی جلیسه در ادامه با اشاره به این نکته که تاکنون در سطح کشور نمایشگاهی با موضوع «تصویرسازی برای کتاب» برگزار نشده بود، گفت:‌ پیشتر صرفا نمایشگاه‌هایی با موضوع طراحی جلد کتاب برگزار شده بود، اما برپایی نمایشگاه تصویرسازی با محوریت کتاب و کتابخوانی، به‌رغم وجود سرمایه‌های انسانی بسیار، تاکنون مورد غفلت قرار گرفته بود. بنابراین «نگارخانه کتاب» نخستین نمایشگاه در این موضوع خاص است. امیدوارم که با برپایی موفق این نمایشگاه، بتوانیم در ادامه، کار را توسعه داده و قدم‌های مهمی در ترویج کتاب و کتابخوانی در سطح کشور برداریم.

مدیرعامل خانه کتاب در ادامه در پاسخ به این سوال که «پس از اتمام نمایشگاه، از آثار ارائه شده چگونه بهره‌برداری خواهد شد؟» گفت: هدف خانه کتاب از برپایی چنین نمایشگاهی پربار کردن کارنامه کاری خود نیست. بهره‌برداری از این آثار برای تولیدات فرهنگی خانه کتاب در آینده، از جمله: تقویم، کتاب‌های در نوبت نشر انتشارات خانه کتاب و حتی انتشار کارت پستال، یکی از برنامه‌های ما برای استفاده از آثار ارائه شده در «نگارخانه کتاب» است.

غلامی جلیسه همچنین اضافه کرد: آثاری که در نمایشگاه «نگارخانه کتاب» به نمایش درآمده با استفاده از تکنیک‌های متفاوتی خلق شده‌اند. جذابیت بصری این تابلوها و نگاه‌های متفاوت هنرمندان به موضوع، در راستای تهییج مخاطب و ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر است. در آینده‌ای نزدیک قرار است با همکاری شهرداری تهران بیلبوردهای فرهنگی با موضوع کتاب و کتابخوانی در سطح شهر تهران نصب کنیم. در این بیلبوردها نیز از آثار ارائه شده در همین نمایشگاه استفاده می‌شود.

کتاب مجموعه آثار ارائه شده در این نمایشگاه با همان عنوان «نگارخانه کتاب» با شمارگان 500 نسخه، 108 صفحه و بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات خانه کتاب منتشر شده است.

نمایشگاه «نگارخانه کتاب» تا پایان وقت اداری شنبه 18 بهمن در نگارخانه لاله پابرجاست. این نگارخانه در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها