دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
رونمایی چاپ دوم «فرماندهان ورود ممنوع» با حضور فرماندهان دفاع مقدس

چاپ دوم کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» که در بر دارنده خاطرات کوتاه و نابی از دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس 30 راوی رزمنده است، چهارشنبه 8 بهمن رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست رسانه‌ای آیین رونمایی کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» که به سرپرستی رحیم مخدومی نوشته و تدوین شده است، صبح امروز 6 بهمن 1393 با حضور این نویسنده و علی محمد بداغی از لشگر ۲۳ المهدی استان فارس، حمیدرضا آمون از لشگر ۷ ولیعصر خوزستان، سید جلال روغنی از جانبازان پیشکسوت تخریب از استان تهران و جعفر جهروتی‌زاده از بنیان‌گذاران تخریب لشگر ۲۷ محمدرسول‌الله(ص) که به نمایندگی از راویان کتاب که از نقاط مختلف کشور آمده بودند، در محل موسسه فرهنگی سیدالشهدا برگزار شد.

رحیم مخدومی کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» را گونه‌ جدیدی در ادبیات مستند‌نگاری دفاع مقدس دانست و درباره ویژگی‌های منحصر به فرد کتاب گفت: برای نخستین‌بار جمعی از پیشکسوتان یک رسته نظامی از دوران دفاع مقدس که تخریبچی بودند و از نقاط مختلف کشور هستند، در یک کتاب خاطراتشان گردآوری شده است. البته خاطرات هر یک از آنها می‌تواند کتابی مستقل باشد و در این کتاب تنها گلچینی از ناب‌ترین خاطرات آنها آمده است. از این نظر، این خاطرات می‌تواند بانک سوژه‌ای ارزشمند برای هنرمندان ونویسندگان دفاع مقدس باشد.

وی بنیانگذار تخریب بودن، از رسته تخریبچی‌ها بودن، در قید حیات بودن، سخن از رسته نظامی خود گفتن و گستردگی خاطرات کتاب از نظر جغرافیایی را از برجسته‌ترین ویژگی‌های «فرماندهان ورود ‌ممنوع» دانست و اظهار کرد: هر یک از راویان از استان‌های مختلفی روایت‌گر حضور خود در دفاع مقدس‌اند. همچنین، خاطرات کتاب فقط بر محور وقایع دفاع مقدس نیست بلکه خاطرات دوران انقلاب اسلامی تا زمان کنونی که به مبارزه با داعش، تفحص شهدا و میدان مین اختصاص دارد هم در کتاب آمده است.

مخدومی با بیان این که کار تدوین و نگارش کتاب از سوی تیم مصاحبه‌گر حرفه‌ای از سال 1391 آغاز شد و در سال 1392 به پایان رسید ادامه‌ داد: حتی مصاحبه‌گران برای حضور در محفل این فرماندهان سفر هم رفته‌اند. کار ویراستاری این کتاب را نیز دکتر مومنی‌راد و ناصر قاسمی که خود از پیشکسوتان تخریب هستند برعهده داشته‌اند.

این نویسنده درباره دلیل نام‌گذاری کتاب به «فرماندهان ورود ممنوع» توضیح داد: در ادبیات جنگ به میدان مین به سرزمین ورود ممنوع می‌گویند و این ۳۰ راوی، فرماندهان این سرزمین هستند.
 
فروش چاپ نخست «فرماندهان ورود ممنوع» در مدت یک ماه
سپس سردار ناصر قاسمی، قائم مقام مؤسسه فرهنگی هنری شاهد، به تشریح برنامه‌های آیین رونمایی کتاب پرداخت و گفت: «فرماندهان ورود ممنوع» از ساعت 10 چهارشنبه این هفته، هشتم بهمن در سالن موسسه فرهنگی سید‌الشهدا با حضور راویان، فرماندهان دفاع مقدس و برخی نمایندگان مجلس رونمایی می‌شود.

وی که خود از راویان کتاب «فرماندهان ورود ممنوع است،  ادامه داد: سردار قاسم سلیمانی مقدمه معنوی و شیوایی بر این کتاب نوشته‌اند که این مقدمه به صورت کلیپی در آیین رونمایی پخش می‌شود همچنین، مقدمه سردار محسن رضایی هم به صورت تصویری به نمایش درخواهد آمد.
 
قاسمی با بیان این‌که «فرماندهان ورود ممنوع» با شمارگان هزار و 500 نسخه، پاییز امسال منتشر شد، گفت: با توجه به این‌که ماکت کتاب در نمایشگاه کتاب بیست‌و هفتم به نمایش گذاشته و پیش فروش شده بود، تمامی این آثار از سوی علاقه‌مندان خریداری شد. بنابر این چاپ دوم کتاب در آیین رونمایی معرفی خواهد شد.

وی درباره  بازخورد‌های این کتاب گفت: چهره‌های مختلف سینمایی و هنری این کتاب را مطالعه کرده‌اند. ابراهیم حاتمی‌کیا این کتاب را سرشار از سوژه‌های ناب برای فیلمسازی می‌داند. «فرماندهان ورود ممنوع» در آیین رونمایی کتاب با تخفیف ویژه به فروش می‌رسد.
 
سپس راویان به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس و ضرورت تدوین کتاب پرداختند. سردار جهروتی‌زاده گفت: انتشار این کتاب هرچند دیر صورت گرفت اما به گفته امام خمینی(ره) جبهه دانشگاه بود و ما می‌خواهیم از فارغ‌التحصیلان اصلی این دانشگاه که شهید شده‌اند بگوییم و آنها را به نسل جدید بشناسانیم. از این‌رو «فرماندهان ورود ممنوع» نقطه شروع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها