شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
مطرح شدن چهره‌های تاثیرگذار ایران در جهان با فرهنگ و ادبیات ایران/ نگاه و قرائت ایرانی از اسلام، صلح محور است

قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مراسم رونمایی از نسخه فارسی و سوئدی کتاب «قلبی بزرگتر از جهان» نوشته عرفان‌نظر آهاری گفت: با به تصویر کشیدن فرهنگ و هنر ایران، افراد و چهره‌های تاثیرگذار از طریق هنر و ادبیات، تاریخ و پیشینه غنی و ارزشمند این دیار و واقعیت‌های ایران زمین را به خارج از مرزها می‌برند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نسخه فارسی و سوئدی کتاب «قلبی بزرگتر از جهان» طی مراسمی با حضور همایون امیرزاده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قهرمان سلیمانی از سازمان ارتباطات، محمدرضا سروش از موزه صلح تهران، محمدرضا سعیدی، مدیر باغ موزه قصر و عرفان نظرآهاری، نویسنده کتاب عصر جمعه سوم بهمن 93 در باغ موزه قصر رونمایی شد.
 
زبان مدارا، آشتی و دوستی را انتخاب کرده‌ایم
محمدرضا سعیدی در این مراسم گفت: در جهان پر از آشوب امروز، خشم، خشونت و افراطی‌گری به زبانی غالب بدل شده است و کشورها، ملت‌ها، فرهنگ‌ها و مردم با هم به زبان قهر سخن می‌گویند و در این میان زبان مدارا، آشتی و دوستی را انتخاب کرده‌ایم. زبانی که خداوند رحمان و رحیم به ما آموخته است. زبانی که پیامبر مهر و نور و مودت یادمان داده است. زبانی که قلب‌ها را به هم نزدیک می‌کند و فاصله‌ها و تفرقه‌ها و تفاوت‌ها را به یگانگی و مهربانی بدل می‌کند.
 
مدیر باغ موزه قصر افزود: فرهنگ ایرانی، فرهنگ اسلامی، فرهنگ تشیع فرهنگ تفکر و همزیستی و مهربانی است و ما فرزندان این مکتبیم. این باغ موزه، بیش از این زندان بوده، اما امروز مکانی برای عشق و دوستی است. ما بر آنیم تا زبان زندان را به زبان گلستان و بوستان بدل کنیم. و از همین جا اعلام می‌کنیم که باغ موزه قصر، حامی فرهنگ صلح و گفت‌وگو و مداراست.
 
ترویج صلح و دوستی محبت را افزایش می‌دهد
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: در حال حاضر سه تصویر ایران نفتی، ایران هسته‌ای و فرهنگ و تمدن غنی ایران، از کشورمان در اذهان و افکار عمومی جهان شکل بسته است.
 
قهرمان سلیمانی افزود: در واقع به تصویر کشیدن فرهنگ و هنر ایران باعث شده که افراد و چهره‌های تاثیر گذار از طریق هنر و ادبیات ، تاریخ و پیشینه غنی و ارزشمند این دیار و واقعیت های ایران زمین را به مرزهای دیگر جهان ببرند.
 
وی با بیان این‌که ترویج صلح و دوستی محبت را افزایش می‌دهد، ادامه داد: یکی از ویژگی‌های بارز اهل فرهنگ و ادب، ترویج فرهنگ صلح و دوستی است.
 
باید نگاه‌ها را به سمت صلح و آرامش معطوف کنیم
مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: باید در حوزه صلح گفتمان‌های بیشتری داشته باشیم که بتوان این مقوله را در دنیا بیشتر گسترش دهیم.
 
همایون امیرزاده در ادامه به مساله جنگ و خشونت در طول تاریخ بشری اشاره کرد و گفت: باید نگاه‌ها را به سمت صلح و آرامش معطوف شود و نگاه‌های مشورتی را در همه زمینه‌ها ایجاد کنیم.

نگاه ایرانی و قرائت ایرانی از اسلام یک قرائت صلح محور است 
عرفان نظرآهاری، نویسنده این کتاب، گفت: این کتاب با رویکردی عرفانه و لحنی عاشقانه ماجرای به دنیا آمدن انسان و زندگی کوتاهش را در جهان بیان کرده و مخاطب را به عشق و همزیستی مسالمت آمیز دعوت می‌کند.

وی افزود: با این کتاب می خواستم پیام صلح ایرانی و مدارای ایرانی را که برگرفته از ادبیات کهن ایرانی است به جهانیان اعلام کنم و می‌خواهم نگاه ایرانی و قرائت ایرانی از اسلام که یک قرائت صلح محور است برای جهانیان بیان کنیم.

نویسنده این کتاب اضافه کرد: ادبیات ما همچون ادبیات کهن فارسی ادبیاتی صلح محور است و باید چهره‌ای را که از ایران در ذهن بعضی ایرانیان خارج از کشور یا خارجی‌ها شکل گرفته است تغییر دهیم و حقیقت نگاه ایرانیان را نشان دهیم.

نظرآهاری یادآوری کرد: اکنون در برهه‌ای به سر می‌بریم که پیش از هر زمان دیگری افراطی گری و خشونت و قرائت‌های نادرست از دین در جهان رواج پیدا کرده و تفرقه و خشم و خشونت، زبان قالب بین ملت‌ها شده است.
 
وی گفت: تلاش من به عنوان یک نویسنده با نوشتن این کتاب این بوده که بگویم ما ایرانیان پرچم دیگری به نام صلح و دوستی را بالا می‌آوریم و شعارمان تفرقه نیست و ادبیات و هنر زبان مشترک همه ماست.
 
در پایان این مراسم، انیمیشن «قلبی بزرگتر از جهان» ساخته الوند جلالی با آهنگسازی محمد نصرتی و صدای عرفان نظر آهاری نویسنده کتاب رونمایی شد.
 
   
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها