شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
حضور کمرنگ دانش‌آموزان در نمایشگاه «یاد یار مهربان»/ کتاب آشپزی در میان کتاب‌های دبستان

برخی مربیان و مدیران حاضر در نمایشگاه «یاد یار مهربان» که برای تهیه کتاب‌های مورد نیاز مدارس به این نمایشگاه آمده‌اند دلایل همراه نیاوردن دانش‌آموزان را ناآگاهی آنان در انتخاب کتاب‌های مورد نیاز، سن کم و سخت بودن مسئولیت نگهداری کودکان در زمان بازدید عنوان کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دوازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» در حالی برگزار می‌شود که پیش از این بنابر اظهارات سیدمجید حسینی، مدیرعامل موسسه نشر شهر و رئیس این دوره از نمایشگاه، قرار بود دانش‌آموزان نقش مهم‌تری در انتخاب کتاب‌های  نمایشگاه داشته‌باشند.
 
ناآگاهی دانش‌آموزان در انتخاب کتاب‌های مورد نیاز خود

براساس برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده باید درکنار هر معلم، دو دانش‌آموز نیز برای خرید کتاب‌های لازم حضور داشته باشد، اما در نخستین ‌روزهای برگزاری نمایشگاه حضور کمرنگ دانش‌آموزان در روند خرید کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه‌های مدارس به‌وضوح حس می‌شود.
 
امسال با اختصاص بودجه سه میلیارد تومانی، سقف خرید برای مدارس ابتدایی 450 هزار تومان، مدارس مقطع متوسطه اول 500 هزار تومان، مقطع متوسطه دوم 600 هزار تومان و برای سایر مراکز یک میلیون تومان در نظر گرفته اشده است، اما بیشتر مدارس بازدید کننده از نمایشگاه، تنها یک معلم یا معاون را به نمایندگی از سوی مدرسه خود برای خرید کتاب به نمایشگاه فرستاده‌اند.
 
برخی مربیان و مدیران دلایل حضور نیافتن دانش‌آموزان در روند خرید کتاب‌های مورد نیاز مدارس خود را ناآگاهی آنان در انتخاب کتاب‌های مورد نیاز خود، سن کم و سخت بودن مسئولیت همراهی آنان در نمایشگاه عنوان کرده‌اند.
 
کتاب آشپزی در میان کتاب‌های مدارس دبستان

علاوه بر این بعضی مسئولان خرید کتاب، علاوه بر ناآگاهی از ظرفیت و نیازهای کتابخانه مدرسه خود تنها از سوی مدیر مدرسه بودجه مورد نظر را دریافت کرده و با سلیقه شخصی خود اقدام به خرید کتاب‌هایی کرده‌اند که برای گروه سنی مدرسه مورد نظر غیر ضروری و حتی غیر مرتبط است.
 
خرید کتاب آشپزی با بودجه‌ای که برای تامین کتاب‌های مورد نیاز گروه سنی دبستان اختصاص داده شده تنها یکی از این موارد مشاهده شده است.
 
در میان سبد خرید مدیران و مربیانی که به‌تنهایی یا با خانواده خود و بدون حضور دو دانش‌آموز به نمایندگی از سایر دانش‌آموزان مدارس، برای تهیه کتاب مورد نیاز در نمایشگاه حضور داشتند، کتاب‌هایی مانند رمان بزرگسالان و آشپزی به چشم می‌خورد.
 
لزوم کارشناسی کتاب‌های خریداری شده از سوی مدارس

در این میان تنها تعداد کمی از مدیران اظهار کردند که قبل از حضور در نمایشگاه، با نظرسنجی‌های انجام شده در میان دانش‌آموزان فهرست کتاب‌های مورد نیاز را تهیه کرده‌اند.
 
نبود شورای تصمیم‌گیری دانش‌آموزی در تهیه کتاب‌ها، بی‌اعتمادی و بی توجهی به حضور و نظرات دانش‌آموزان در خرید کتاب و ناآگاهی از ظرفیت‌های کتابخانه مدرسه از سوی مسئولان خرید کتاب مدارس، همه از مواردی است که با توجه به آن می‌توان نتیجه گرفت بخش عظیمی از سه میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده برای خرید کتاب مورد نیاز مدارس و تجهیز کتابخانه‌ها به صورت کارشناسی نشده و تنها برای استفاده از بودجه مصرف می‌شود.
 
این موضوع نه‌تنها به توسعه فرهنگ کتابخوانی در دانش‌آموزان کمکی نمی‌کند بلکه موجب ضربه‌های جبران‌ناپذیری به فرهنگ کتابخوانی در دانش‌آموزان می‌شود.
 
به نظر می‌رسد در کنار برپایی این نمایشگاه‌ها بهتر است سازمانی به منظور بازرسی و بازبینی دقیق کتابخانه‌های مدارس تشکیل شود و علاوه بر کارشناسی کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه‌های تخصصی، به کارشناسی کتاب‌های خریداری شده از سوی مدارس، کتابخانه‌ها و مراکز آموزشی بپردازد.

دوازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» از دوم تا هفتم بهمن 93 در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران واقع در بوستان گفت‌وگو برپاست.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها