دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۱
توسعه نشر الکترونیک، باعث افزایش سرانه خرید کتاب می‌شود/ ضرورت همگام بودن پدیدآورندگان و ناشران با آخرین تحولات حوزه نشر

نشست «نشر الکترونیک و آینده پیش‌رو در ایران و جهان» امروز (29 دی‌ماه) در خانه هنرمندان برگزار شد. در این نشست، ضمن ارائه تعریف نشر الکترونیک، موانع ترویج این نوع نشر و راهکارهای بُرون‌رفت از این موانع مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مشترک مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین‌المللی الهدی و خانه هنرمندان ایران با عنوان «نشر الکترونیک و آینده پیش‌رو در ایران و جهان» عصر امروز (29 دی‌ماه) با حضور امین نادری، نماینده انتشارات سوره مهر، مجید قاسمی، مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «فیدیبو» (نخستین فروشگاه قانونی کتاب الکترونیکی فارسی) و حسین شیخ‌الاسلامی، نماینده انتشارات چکه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
 
امین نادری در ابتدای این نشست، ضمن ارائه مقدمه‌ای از نشر الکترونیک، پیشینه، تعریف، بازار موجود، مزایا و انواع نشر الکترونیک گفت: انواع کتاب‌های الکترونیک که سوره مهر به انتشار آنها اقدام کرده است عبارت‌اند از کتاب‌های الکترونیکی صرفاً متن، چند رسانه‌ای‌ها (شامل عکس، فیلم و موسیقی)، کتاب‌های گویا (شامل کتاب‌های گویای داستانی و غیرداستانی) و کتاب‌های تعاملی.
 
وی با بیان این‌که سایت آمازون بیشترین آمار کتابخوان‌های الکترونیک را به خود اختصاص داده است، افزود: کوچک‌تر بودن و کم‌هزینه‌‌تر بودن کتابخوان‌های الکترونیکی از جمله مشوق‌های خرید آنها به شمار می‌آیند.

نماینده انتشارات سوره مهر با اشاره به پیش‌نیازهای نشر الکترونیک، اظهار کرد: باید در حوزه نشر الکترونیک بستری فراهم شود که ترجیحاً تمام امکانات در اختیار کاربران قرار بگیرند و تا جایی که امکان دارد این بستر امن باشد؛ به این معنا که حداقل ناشران و مخاطبان را از رعایت حقوق‌شان مطمئن کند.
 
نادری عنوان کرد: همچنین باید شرایطی فراهم شود که ناشران و نویسندگان بدون هیچ‌گونه واسطه‌ای، کتاب‌هایشان را در اختیار کاربران قرار دهند.
 
وی ادامه داد: بدون تردید توسعه فناوری در عرصه کتاب، باعث ایجاد جذابیت در محتوای کتاب‌ها و در نتیجه باعث افزایش سرانه مطالعه می‌شود.
 
در ادامه این نشست، مجید قاسمی، مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «فیدیبو» (نخستین فروشگاه قانونی کتاب الکترونیکی فارسی) فیدیبو را سامانه‌ تولید، توزیع، نگه‌داری و فروش کتاب الکترونیک معرفی کرد و گفت: این سامانه محدود به ایران زبان فارسی نیست. فیدیبو می‌کوشد در 5 سال آینده بزرگ‌ترین تولیدکننده و توزیع‌کننده کتاب‌های الکترونیک در خاورمیانه باشد.
 
وی از پیشرفت روزافزون سایت فیدیبو خبر داد و گفت: خوشبختانه کشورهای عربی ارتباط گسترده‌ای با این سایت دارند. افغانستان نیز به زودی به جرگه همکاری با این سایت خواهد پیوست. همچنین ناشران ایرانی به خوبی با سایت فیدیبو همکاری می‌‌کنند. قابل توجه است بدانید که محصولات  نشر «وایلی» آمریکا به زودی از طریق فیدیبو ارائه خواهد شد. سایر نشرهای معروف دنیا نیز در اولویت پیوستن به فیدیبو قرار گرفته‌اند.
 
قاسمی در ادامه سخنانش توضیح داد: این برداشت که نشر الکترونیک در مقابل نشر کاغذی قرار دارد، کاملاً اشتباه است چرا که اصلاً این دو نشر، مخاطبان متفاوتی دارند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که هر اندازه نشر الکترونیک توسعه یافته، به مراتب سرانه خرید کتاب نیز بالا رفته است.
 
مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «فیدیبو» عنوان کرد: برای این‌که نشر الکترونیک در ایران بتواند موفق باشد، باید در وهله نخست زیرساخت‌های قانونی آن فراهم شود. در صورت فراهم شدن این زیرساخت‌ها، این نوع نشر به خوبی می‌تواند در سطح دنیا فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را رواج دهد.
 
وی در ادامه سخنانش گفت: خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا، در حال تدوین لایجه‌ای با هدف به‌روز رسانی قوانین حاکمیت معنوی آثار است و از ما (سایت فیدیبو) نیز خواسته تا نظرات خود را درباره به‌روزرسانی این قوانین ارائه دهیم که بنده باز هم می‌گویم در به‌روز رسازی این قوانین، نخستین و مهم‌ترین گام، فراهم کردن زیرساخت‌های قانونی نشر الکترونیک در ایران است.
 
قاسمی با اشاره به راهکارهای ترویج فرهنگ نشر الکترونیک عنوان کرد: در وهله نخست ناشران ایرانی باید با ساز و کار رایت کتاب آشنا شوند و در مرحله بعد، قوانین بازاریابی را به خوبی بیاموزند؛ چرا که کتاب خوب همه ‌جا وجود دارد. فقط باید این کتاب‌ها را به درستی معرفی و در اختیار علاقه‌مندان قرار داد.
 
حسین شیخ‌الاسلامی، نماینده انتشارات چکه از دیگر سخنرانان این نشست اظهار کرد: نشر الکترونیک بیش از 20 سال سابقه دارد و آمازون باسابقه‌ترین سایت با محوریت نشر الکترونیک است.
 
وی با بیان این‌که خوشبختانه جهان، متوجه بازار بین‌المللی شده و نشر چکه نیز هم در ایران و هم در عرصه بین‌المللی ورود چشمگیری به عرصه نشر الکترونیک داشته است توضیح داد: در نشر چکه 94 عنوان کتاب الکترونیک در حال تولید است که 30 عنوان آنها تولید شده و در حال حاضر یک کتاب از این 30 عنوان توزیع شده است.
 
نماینده انتشارات چکه با اشاره به موانع توسعه نشر الکترونیک گفت: متأسفانه هنوز ذهنیت ناشران برای تجارت الکترونیک آماده نیست. پیشنهاد می‌کنم شرایطی فراهم شود تا ناشران در دوره‌های آموزشی متفاوت با این نوع تجارت آشنایی لازم را کسب کنند. همچنین پیشنهاد می‌کنم پدیدآورندگان، ناشران و سیاستگذاران خود را با آخرین تحولات حوزه نشر همگام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها