پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
سید علی صالحی پس از 35 سال کتاب‌هایش را امضا کرد/ فروش 300 جلدی آثار شاعر در مراسم جشن امضا

سید علی صالحی در ضیافتی که برای دیدار با علاقه‌مندان به آثارش در کتابفروشی ثالث برگزار شده بود،گفت: بالاخره بعد ازحدود 35 سال پذیرفتم در مراسمی تحت عنوان «جشن امضای کتاب» حضور داشته باشم؛ به شدت خوشحال هستم و فکر نمی‌کردم تا این حد استقبال شود، وگرنه حتما زودتر رضایت می‌دادم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - حمید بهشتی: کتابفروشی ثالث شامگاه روز گذشته چهارشنبه 17 دی ماه میزبان مراسم رونمایی پنج کتاب جدید از سید علی صالحی بود که باحضور گسترده علاقه‌مندان به آثار این شاعر و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و ادب برگزار شد.

اولین نکته‌ای که با ورود به کتابفروشی ثالث توجهم‌ را جلب می‌کند، شلوغی و حضور انبوه مردم برای خرید کتاب است؛ استقبال عمومی از این مراسم به حدی است که حتی پیش از ساعت اعلام شده برای برگزاری این مراسم صفی طولانی برای خرید آثار سید علی صالحی تشکیل شده است. علاوه بر این در طبقه دوم این فروشگاه نیز با صف دیگری از علاقه‌مندان، برای امضای کتاب‌ها  روبه‌رو می‌شوم؛ اتفاقی که تا ساعت 20 بدون وقفه ادامه می‌یابد.

از سینا جعفری مدیر کتابفروشی ثالث درباره علت و انگیزه برپایی این مراسم می‌پرسم. او پاسخ می‌دهد: «اخیرا چهار کتاب آقای صالحی از سوی انتشارات نگاه منتشر شده و آخرین کتاب ایشان هم به نام «کتاب کوچک معصومیت و امید» از طرف انتشارات ثالث پس از یکسال موفق به دریافت مجوز نشر شد. از آنجا که چاپ و انتشار این کتاب‌ها با هم صورت گرفت، به همراه نشر نگاه این مراسم را ترتیب دادیم تا طرفداران آقای صالحی بتوانند با ایشان دیدار کنند و این کتاب‌ها را با امضای مولف، از دست خود ایشان دریافت کنند.»

جعفری ادامه می‌دهد: «البته این مراسم اولین مراسم جشن امضا در کتابفروشی ثالث نبوده و ما از گذشته برنامه‌هایی برای برگزاری این‌گونه مراسم‌ در فروشگاه ثالث داشتیم که از آن میان می‌توانم به جشن امضای کتاب «آمدیم خانه نبودید» نوشته خانم نسرین ظهیری در هفته گذشته و «آس آن سور چی» نوشته پوریا عالمی و همین‌طور آثار آقای کامبیز درم‌بخش که در ماه گذشته برگزار شد، اشاره کنم. وقتی به آقای صالحی پیشنهاد برگزاری این مراسم را دادیم، ایشان نیز برای دیدار با طرفدارانشان از شرکت در آن استقبال کردند.»

برگزاری این‌گونه مراسم‌ در کنار  فروش کتاب‌ها (با توجه به تیراژ فعلی) تأثیر ویژه‌ای دارد و به ایجاد فضایی صمیمی در فروشگاه منجر شده است؛ فضایی که از ارتباط نزدیک علاقه‌مندان با شاعری که سال‌ها آثار او را می‌خوانند، ایجاد می‌شود و به همین دلیل است که جعفری از برگزاری چنین مراسمی حتی برای سایر ناشران نیز اعلام آمادگی می‌کند.

در میان چهره‌های فرهنگی و هنری حاضر در این مراسم حسین پاکدل، کارگردان تئاتر را می‌بینم و وقتی از او درباره علت حضورش در این مراسم می‌پرسم، می‌گوید: «دلیل حضور من در این مراسم هم ارادت دیرینه من به آقای صالحی است و هم اساسا هرجا بتوان برای کتاب تبلیغ کرد، من حضور خواهم داشت. در این موقعیت سخت انتشار کتاب و کمی تیراژ هر کاری که بتوانیم برای تشویق مردم به کتابخوانی انجام می‌دهیم. ما حتی کافه کتاب را را‌ه‌اندازی کردیم تا بتوانیم به ارائه بهتر کتاب به مردم کمک کنیم.»



درحالی‌که امضای کتاب‌های علاقمندان بسیار صالحی تا دقایق پایانی مراسم بدون وقفه ادامه داشت، برای این‌که فرصتی برای استراحت این شاعر ایجاد کرده باشم، جلو می‌روم و با معرفی خودم با وی خسته نباشید می‌گویم. صالحی می‌گوید: «بالاخره بعد از حدود 35 سال پذیرفتم در مراسمی تحت عنوان جشن امضای کتاب حضور داشته باشم به شدت خوشحال هستم و فکر نمی‌کردم تا این حد استقبال شود، وگرنه حتما زودتر رضایت می‌دادم.»

وقتی از او می‌پرسم که از این ارتباط رودر رو با علاقه‌مندان‌ چه بازخوردی دریافت می‌کند، سکوتی معنادار می‌کند و با لبخندی عمیق می‌گوید: «امید… امید… همدلی، دوست داشتن و دوست داشته شدن.»

آثاری که در این مراسم رونمایی و امضا شدند، شامل چهار کتاب از انتشارات «نگاه» با عناوین «آهوی الوداع به موسم زایمان آب»، «نثار نام کوچک تو»، «شازده کوچولوی فال فروش میدان راه آهن»، «گل رز در سفر به ستاره قطبی» و همچنین یک کتاب از انتشارات «ثالث» با عنوان «کتاب کوچک معصومیت و امید» بودند که به گفته سینا جعفری مدیر فروشگاه ثالث، در پایان این مراسم حدود 300 جلد از این پنج عنوان کتاب به فروش رفت که بیش از 120 جلد از این تعداد به کتاب «کتاب کوچک معصومیت و امید» اختصاص داشت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها