یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
چهارمین فیلم با موضوع زندگی سهراب سپهری رونمایی شد

عصر امروز یکشنبه، چهاردهم دی ماه فرهنگسرای نیاوران شاهد رونمایی از مستندی با موضوع زندگی «سهراب سپهری» بود. تاکنون سه فیلم مستند درباره این شاعر فقید ایرانی ساخته شده و چهارمین فیلمی که امروز از زندگی این شاعر به نمایش درآمد، در صدا و سیمای مرکز اصفهان به کارگردانی«رقیه توکلی» فیلم ساز جوان کشورمان ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مراسم رونمایی از این فیلم که با سی دقیقه تاخیر در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، از «دکتر نعمت الله مدیحی»، «دکتر محمود فیلسوفی» و«صائم کاشانی» از دوستان و همکلاسی های دوران کودکی و «پروانه سپهری» خواهر سهراب تجلیل شد.
«محمد رضا جعفری جلوه» هم که در تولید این مستند همراهی ویژه ای با این پروژه داشته نیز مورد تجلیل واقع شد. «محمد رضا اصلانی» مشاور این فیلم مستند و «داوود سماواتی یار» تهیه کننده و «رقیه توکلی» کارگردان فیلم نیز در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند.
 
کتابی درباره حرف‌هایی که پشت سر سهراب بود نوشتم
محمود فیلسوفی در سخنانی با اشاره به خاطرات خود از این شاعر و هنرمند گفت: « سهراب از سال 1356 تا زمان فوت در کاشان بود و من با دکتر مدیحی از دوستان او بودیم. او علاقه فراوانی به گوشت و لوبیا داشت که خوراک سنتی کاشانی ها است. من با او در زمینه شعر اختلاف نظر داشتم اما همیشه سر من شیره می مالید! او در زمان دوستی ما حتی یکبار هم از من قرص و دارو نخواست. اما وقتی نتیجه آزمایش او را دیدم و فهمیدم سرطان دارد، دود از سرم بلند شد و متوجه شدم هیچ کاری از دستم برنمی آید. در آخرین دیدارمان به من گفت: برو کاشان و همه چیز را آماده کن، من برمی گردم. من هم به کاشان برگشتم و مقدمات دفن او را فراهم کردم.»

دکتر فیلسوفی که از یادآوری این خاطرات متاثر شده بود گفت: «بعد از فوت این هنرمند انواع و اقسام سوال های پرت و پلا را از من می کردند که آیا او تریاکی بود؟ عرق خور بود؟ معتاد بود؟ به همین دلیل تصمیم به انتشار کتابی با نام «همکلاسی ام سهراب» درباره او گرفتم. در این کتاب تمام چیزهایی را که باید درباره سهراب بدانیم منتشر کردم.»
 
آمدم تا از یک دوست یاد کنم
«شمسی فضل اللهی» بازیگر سینما و تلویزیون ایران و از دوستان سهراب در سخنانی، با اشاره به برخی اشعار این شاعر گفت: «همه ما از سهراب آموخته ایم. سهراب از شدت تواضع گوشه تاج سروری را شکسته بود. سهراب افکار تمییزی داشت و زندگی اش نیز پاکیزه و بی حاشیه بود. او با همه درویشی، بسیار با ابهت زندگی کرد. بارها به او گلایه کردم که چرا به ما تلفن نمی کنی و جواب تلفن های ما را نمی دهی؟ او گفت: وقتی ایده نقاشی به ذهنم می رسد انگار که طلبکار است و تا آن را تمام نکنم، روی شانه ام نشسته و پایین نمی آید.حضور من در اینجا فقط برای این است که از دوست یاد کنم.»
 
فیس بوک این روزها همه را شاعر کرده است
سجادی از ترانه سرایان کشور نیز در سخنانی با اشاره به گمنام بودن سهراب سپهری گفت: «این روزها فضای مجازی و فیس بوک پُر از تبلیغ برای برخی شاعران است و این فیس بوک همه را شاعر کرده است حال آنکه سهراب هیچ گاه به دنبال تبلیغ و شهرت نبود و در زمان زندگی اش هنرمندی گمنام بود.»
سجادی در ادامه با اشاره به اعتراض سهراب به نگرش های سیاسی، به اعتقادهای وی اشاره کرد و گفت: «او از مسلمانی به زیبایی و شاعرانگی یاد می کرد. من و هم نسلانم از سهراب به عنوان یک معلم شعر بسیار آموختیم. او یکی از جدی ترین شاعران عرصه شعر نیمایی بود. او با تلفیق شعر و نقاشی به هنر امروز بعدی تازه داد و در قرن های آینده نیز از او یاد خواهد شد.
 
نمایش فیلم
در فیلم 45 دقیقه ای که در این مراسم به نمایش درآمد، مقاطع مختلف زندگی سهراب سپهری با حضور محمد رضا اصلانی،پیرروز کلانتری،جهانگیر کازرونی،پروانه سپهری و... به تصویر کشیده شده بود. تاثیر سهراب بر روی شعر فروغ فرخزاد، حضور وی در ژاپن، نقاشی های سهراب،مقاطع مختلف زندگی سهراب،مرگ وی و... از مقاطع مختلف این فیلم بود.
در این مراسم «علی کلباسی» مدیر صدا و سیمای مرکز اصفهان در سخنانی به مقایسه اشعار سهراب سپهری با حافظ و مولوی پرداخت و از تاثیر فلسفه هندو  و بودیسم بر اشعار سهراب سپهری سخن گفت. سخنان طولانی او که با شعرخوانی همراه بود، با واکنش حضار و کف زدن آنها مواجه شد و کلباسی مجبور به خلاصه کردن صحبت های خود شد.

سپهری از شاعرانی است که اشعار و کتاب هایش به زبان های ایتالیایی، انگلیسی، ترکی استامبولی و... ترجمه شده است. امسال کتاب شعر این شاعر پُرفروش ترین کتاب کشور بود.
امین الله رشیدی،مجید سعیدی، صدر الدین شجره، محمد رضا اصلانی، پروانه سپهری و... از افراد حاضر در سالن بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها