دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
قزوه: هدف جشنواره شعر انقلاب شناسایی چهره‌های گمنام است

علیرضا قزوه در نشست رسانه‌ای چهارمین جشنواره سراسری شعر انقلاب اسلامی گفت: جشنواره شعر انقلاب به منظور شناسایی چهره‌های گمنامی برگزار می‌شود که در نقاط دور افتاده سراسر کشور حضور دارند اما نامی از آنها برده نمی‌شود؛ ما تلاش می‌کنیم آثار برگزیدگان را در قالب کتاب چاپ و منتشر کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست رسانه‌ای چهارمین جشنواره سراسری شعر انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه8 آبان93) با حضور علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی و علی داوودی، دبیر هنری جشنواره و مدیر دفتر شعر و جمعی از خبرنگاران در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
 
علیرضا قزوه در نشست رسانه‌ای چهارمین جشنواره سراسری شعر انقلاب اسلامی گفت: جشنواره شعر انقلاب اسلامی از جمله جشنواره‌هایی است که سالانه برگزار شده است و امسال نیز چهارمین دوره آن در استان محروم سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد.
 
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی افزود: تلاش بر این بوده است که جشنواره‌ بیشتر به سمت استان‌ها وخصوصا استان‌های محروم حرکت کند تا بتوان چهره‌های جوان کشور را در استان‌های دورافتاده نیز شناسایی کرد.

وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان جزء مناطق محروم کشور است. اگرچه امروز بیشترین محرومیت را دارد ولی باید توجه داشت نخستین کسانی که در شعر فارسی کار کرده‌اند بزرگان و استادانی مطرح و به نام بوده‌اند.
 
مدیر مرکز آفرینش‌های هنری حوزه هنری گفت: شاید در دوره‌های گذشته،‌ ادبیات جزو اولویت‌های حوزه هنری نبود. اما از چند سال پیش ادبیات اولویت حوزه در مراکز استان‌هاست. در این زمینه تلاش می‌کنیم از مدیران فهیم و باتخصص‌تری استفاده کنیم.
 
وی افزود: امسال کار با دانشگاه‌ها را در اولویت قرار داده‌ایم. به طوری که می‌بینیم سال به سال دانشگاه‌ها بیشتر در حوزه ادبیات انقلاب فعالیت می‌کنند و پایان نامه‌ها و پژوهش‌های بیشتری از سوی دانشجویان ارائه می‌شود.
 
وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های ما تجلیل از چهره‌های مختلف استانی است که در حوزه شعر انقلاب فعالند. همچنین سعی می‌کنیم نظارت دقیق‌تری بر مراکز استان‌ها و برنامه‌های ادبی آن‌ها داشته باشیم، بودجه آن‌ها را افزایش دهیم و برگزاری برخی برنامه‌های بین‌المللی در بعضی از مراکز نیز در دستور کارمان قرار دارد.
 
قزوه در ادامه گفت: چهارمین جشنواره سراسری شعر انقلاب اسلامی در کنار دیگر جشنواره‌های حوزه سعی می‌کند چهره‌های شاعر استانی گمنام را شناسایی و معرفی کند. ‌در کشور ما مسابقات زیادی برگزار می‌شود اما نباید قدمت آن‌ها تنها به دو-سه دوره ختم شود. باید کاری کنیم که جشنواره‌ها ادامه پیدا کنند.
 
وی یادآوری کرد: باید توجه داشت که ظرفیت ادبی کشور و کسانی که در حوزه شعر انقلاب کار می‌کنند تنها جمعی نیستند که در مسابقات ادبی شرکت می‌کنند. بسیاری از شاعران که در حوزه شعر انقلاب کار می‌کنند دوست ندارند از طریق جشنواره‌ها شناخته شوند. بنابراین برگزاری چنین جشنواره‌هایی بیشتر فرصتی برای عده‌ای از شاعران جوان است و نه الزاما عرضه همه ظرفیت‌های ادبی. لذا کار ما در برگزاری جشنواره‌ها ارتقای سطح ادبی است و هدف ما شناسایی و معرفی شاعران جوان گمنام استانی در سطح کشور است.
 
قزوه گفت: مبلغی که برای برگزاری این جشنواره‌ها هزینه می‌شود چندان زیاد نیست و شاید به اندازه هزینه لباس و کفش یک تیم ورزشی هم نباشد. اما باید توجه کرد که در حوزه ادبیات هر چه هزینه شود خوب است ما امروز باید کاری کنیم تا بتوانیم ادبیات انقلاب را صادر کنیم.
 
شعر انقلاب جریان شناخته شده‌ای در محافل علمی و دانشگاهی
دبیر هنری چهارمین جشنواره شعر انقلاب نیز در این نشست گفت: در حال حاضر شعر انقلاب جریان شناخته‌شده‌ای است و در محافل علمی‌، دانشگاهی و رسانه‌ای چهره‌های آن شناخته ‌شده‌اند.
 
 
علی داوودی درباره موضوعات مطرح‌شده در شعر انقلاب و همچنین جشنواره شعر انقلاب گفت: موضوعات این شعرها مسائل تاریخی، شخصیت‌های انقلاب، دفاع مقدس، مسائل آیینی و مذهبی، جهان اسلام، بیداری اسلامی و هر موضوع دیگری است که به نوعی می تواند با شعر انقلاب مرتبط باشد .
 
داوودی تصریح کرد: از ایراداتی که همیشه به ما وارد می‌دانند، تکرار نام شاعران در این جشنواره‌ها است که در این باره باید بگویم اتفاقا این قوت یک جشنواره است که شاعران باسابقه‌ای در آن‌ حضور پیدا می‌کنند و شعرشان برگزیده می‌شود.
 
وی اضافه کرد: این جشنواره همزمان با هفته وحدت و تولد حضرت رسول (ص) در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود و برنامه‌های آن شامل شب شعر، کارگاه‌ها، تقدیر از عباس باقری به عنوان چهره شاخص انقلاب و همچنین تقدیر از دو تن از شاعران بومی این منطقه است.
 
داوودی در ادامه به بخش‌های مختلف این جشنواره اشاره کرد و گفت: جشنواره شش بخش دارد که در هر بخش سه برگزیده معرفی خواهد شد. در این دوره مجموعا 575 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. تعداد نفرات شرکت‌کننده در آن 171 نفر است. در این دوره در بخش مجموعه شعر 75 اثر، تک اثر 469 اثر، پژوهش 29 اثر و در بخش شعر دینی 8 اثر به جشنواره رسیده است.
 
وی ادامه داد: مضامین شعرها درباره مسایل اتفاقات سال‌های قبل از انقلاب و روزهای پیروزی انقلاب، حوادث و رویدادهای پس از انقلاب، سنگ اندازیهای گروه‌های معاند پس از انقلاب همچون ترورها، فتنه‌ها، منافقین، تأثیر انقلاب در منطقه و کشورهای اسلامی و همسایه همچون بیداری اسلامی، تهدیدهای پیدا و پنهان دشمنان انقلاب و فرصت­های به­‌دست آمده در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، تأثیر انقلاب اسلامی در وحدت مذاهب و انقلاب اسلامی و حمایت از مظلومین جهان و نهضت‌های ضد استکباری است.
 
داوودی گفت: در این جشنواره علیرضا قزوه، جواد محقق، یوسفعلی میرشکاک، ناصر فیض و جمعی دیگران از فعالان حوزه شعر انقلاب حضور خواهند داشت.
 
چهارمین جشنواره سراسری شعر انقلاب 14 و 15 دی‌ماه در سیستان و بلوچستان به نشانی زاهدان، میدان آزادی، استانداری سیستان و بلوچستان، سالن خاتم برگزار می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها