یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
وزیر ارشاد: موضوع کتاب و کتابخوانی به توجه ویژه پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات نیازمند است/ ضرورت اجرای «طرح ملی نخبگان»

آیین «معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی و پژوهشگران برتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، با اشاره به ضرورت اجرای «طرح ملی نخبگان» گفت: کتاب و کتابخوانی از جمله موضوعاتی است که باید اطلاعات آنها رصد شود تا برنامه‌ریزی‌های اساسی در این زمینه‌ها صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  آیین «معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی و پژوهشگران برتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» امروز (7 دی‌ماه) در سالن اجتماعات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران و جمعی از پژوهشگران حوزه‌های مختلف برگزار شد.
 
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، اظهار کرد: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات حاصل تلاش احمد مسجدجامعی و سیدمصطفی میرسلیم است که امروز ما از ثمرات آن بهره می‌گیریم.
 
وی ادامه داد: لازم است از دکتر محمدرضا جوادی‌یگانه، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به دلیل رویکرد جدیدی که در این پژوهشگاه اتخاذ کرده‌اند و اجرای طرح‌ها را به سمت ملی شدن سوق داده‌اند، تشکر کنم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که بسیاری از طرح‌هایی که پیش از ورود جوادی‌یگانه به این پژوهشگاه انجام می‌شد، اکنون با قوت بیشتری در حال انجام هستند، گفت: اجرای طرح ملی نخبگان که از رویکردهای جدید پژوهشگاه در این دوره است، از ضرورت‌های جامعه محسوب می‌شود؛ چرا که با وجود وفور نخبگان در کشور، متأسفانه اسامی آنها در هیچ مکان و منبعی ثبت و ضبط نیست؛ اما با اجرای «طرح ملی نخبگان»، می‌توان به مجموعه‌ای از اطلاعات نخبگان، همراه با آثار و مکتوبات آنها دست یافت.
 
وی با بیان این‌که «رصد فرهنگی» از دیگر رویکردهای جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به شمار می‌آید، گفت: این رویکرد وظیفه تحلیل رویدادها و تحولات فرهنگی را بر عهده دارد که به‌حق رویکرد لازم و شایسته‌ای است. فعالیت‌های بسیاری در عرصه فرهنگی در کشور انجام می‌شوند، اما به‌صورت پراکنده و گسسته هستند. این اطلاعات باید سامان یابند به‌گونه‌ای که مخاطبان بتوانند به‌صورت مرتب مجموعه‌ فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری داخلی و خارجی را رصد کنند تا در صورت لزوم، برنامه‌ریزی لازم انجام شود.
 
جنتی ضمن تأکید بر این نکته که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات باید بیشتر توجه خود را به مسائل کاربردی و اساسی معطوف کند، توضیح داد: از جمله فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی که اکنون این حوزه با آن دست و پنجه نرم می‌کند و باید فرایند آن رصد شود تا برنامه‌ریزی‌های اساسی درباره آن اتخاذ شود، موضوع کتاب و کتابخوانی است.

وی ادامه داد:  موضوع تشییع جنازه مرتضی پاشایی بسیار حیرت‌انگیز بود؛ وجود خیل عظیمی از جمعیت در تالار وحدت و بهشت زهرا (س) برای تشییع جنازه این هنرمند به‌گونه‌ای که دفن وی را از ظهر تا شب به وقفه انداخته بود، از جمله مسائل فرهنگی و هنری هستند که باید رصد و تحلیل شود.
 
علی جنتی در این مراسم از دکتر سیدمحمدباقر حجتی و سیدمصطفی میرسلیم به پاس یک عمر تلاش در عرصه پژوهش و به‌عنوان پژوهشگران برتر و پیشکسوت قدردانی کرد.
 
گزارش تکمیلی این مراسم متعاقبا از «ایبنا» منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط