پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۵
گراميداشت بنيانگذار روان‌شناسي پزشكي در يكصدمين سال تولد دكتر ميرسپاسي

مراسم گراميداشت يكصدمين سال تولد دكتر عبدالحسين ميرسپاسي، بنيانگذار روان‌شناسي پزشكي از سوي دانشگاه علوم پزشكي تهران، صبح امروز(23 خردادماه) در بيمارستان روزبه برگزار شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين مراسم كه با حضور رييس دانشگاه تهران، رييس بيمارستان روزبه، جمعي از نخبگان روان‌شناسي و دوستداران و همكاران وي، دكتر غلامرضا ميرسپاسي(پسرش) و همچنين پسر مرحوم دكتر حسابي، برگزار شد، پرفسور هانري باروك، از دوستان و همكاران فرانسوي وي، درباره دكتر ميرسپاسي گفت: وي روان‌پزشك بسيار بزرگ و مشهوري بود. آثار و تاليفاتش نه تنها موجب افتخار كشور ايران و فرانسه كه در آن تحصيل كرد، بلكه با كمك به گسترش رشته پسيكاتري در سراسر گيتي، موجبات سرفرازي اين رشته را نيز فراهم كرد. فقدان او خلا عميقي در رشته روان‌شناسي به وجود آورد.

وي افزود: دكتر ميرسپاسي سال 1907 در تهران متولد شد. وي پس از تحصيل در ايران، براي ادامه تحصيل به فرانسه رفت. او شاگرد پرفسور «فرومان» در شهر ليون بود و خصوصيات يك روان‌شناس واقعي را كه‌ دارا بودن تخصص در اعصاب بود نيز داشت. وي پس از گذراندن دوره اعصاب در ليون طبق توصيه استادش پرفسور فرومان، براي تكميل روان‌پزشكي، در شارنتون مشغول  تحصيل شد.

وي اضافه كرد: صبر، كوشش، نظم و دقت، از ويژگي‌هاي بارز شخصيتي وي بود. وي در سال 1938 به ايران بازگشت و رياست تيمارستان آن زمان در تهران را برعهده گرفت. در سال 1950 دانشيار روان‌پزشكي در دانشگاه تهران شد و سپس سمت استادي و رياست بخش روان‌پزشكي بيمارستان روزبه را كه به دانشگاه تهران وابسته بود، برعهده گرفت.

پرفسور هانري باروك گفت: وي بنيا‌گذار روان‌پزشكي نوين در ايران و انجمن بهداشت رواني ايران، رييس پزشكي قانوني،‌ موسس و رييس بيمارستان ميمنت، موسس و نايب رييس انجمن حمايت كر و لال‌ها، رييس سابق بيمارستان رواني رازي و عضو شوراي عالي وزارت فرهنگ بود.

از دكتر ميرسپاسي آثار علمي فراواني در حوزه روان‌پزشكي، اعصاب، پزشكي قانوني و حتي فلسفه و ادبيات پارسي به جاي مانده است كه از جمله آن مي‌توان به 31 جلد كتاب به زبان فارسي،‌ چهار كتاب به زبان فرانسه و 13 مقاله در زمينه‌هاي مختلف اشاره كرد.

بيماري جنون جواني، ليپنوتيسم، مركز دماغي، خلاصه روان‌پزشكي، روان‌پزشكي اجتماعي، روان‌پزشكي در چهار جلد، نشان مچ دست،‌ موارد درمان با توفرانيل، قانون و جنون، جنون جواني،‌ فكر دروني و تبه‌كاري، نشان بابنسكي، هيپنوتيسم و روان‌شناسي عمومي، برخي از آثار وي هستند.

دكتر ميرسپاسي تيرماه سال 1355 دار فاني را وداع گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها