سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
بخشی از موقوفه‌ها به سوی ساخت کتابخانه و اهدای کتاب سوق داده شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین همایش وقف و رسانه با تأکید بر این‌که مقوله وقف تنها مختص مسلمانان و ایرانی‌ها نیست گفت: باید بخشی از موقوفه‌ها را به‌سوی ساخت کتابخانه، اهدای کتاب، چاپ کتاب‌های مفید، ساخت فیلم و سمفونی‌های زیبای مورد نیاز جامعه سوق داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) جنتی در ششمین همایش وقف و رسانه که امروز (25 آذرماه) در تالار وحدت تهران برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از انسان‌ها به دلیل حس نوع‌دوستی و عواطف‌شان به فکر دیگران و آیندگان هستند.

وی با بیان این‌که قبل از اسلام امر وقف در جوامع مختلف مشاهده شده است افزود: بعد از ظهور اسلام و حتی میان ادیان غیرتوحیدی نیز وقف شایع بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که برخی از مناسک مانند زیارت بقاع متبرکه در اسلام و حتی در دیگر ادیان نیز مشاهده می‌شود افزود: هم اکنون بسیاری از بودایی‌ها در شرق آسیا در اماکن متبرکشان شمع روشن می‌کنند و در صندوق نذورات پول می‌ریزند.

وی با بیان این‌که بحث وقف در کشورهای غربی نیز گسترده شده است افزود: بسیاری از مراکز بهداشتی، آموزشی در غرب موقوفه هستند. بسیاری از دانشگاه‌های مطرح در غرب موقوفه هستند و حتی هزینه‌هایشان را از برخی موقوفه‌های دیگر تأمین می‌کنند.

جنتی افزود: اقلیت‌های مذهبی مانند مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان نیز در ایران موقوفه‌های بسیاری دارند. در اصفهان دوره سلجوقیان و خراسان بزرگ دوره تیموریان موقوفه‌های بسیاری ایجاد شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش، اوج موقوفه در ایران را در دوران صفویه و زمان شاه عباس اعلام کرد و افزود: در فرهنگ اسلامی ما، سنت موقوفه امری مقدس بوده است؛ شهرهایی مانند سرخس، چناران و یاسوج و مشهد بخشی یا تمام آن موقوفه هستند.

جنتی توجه به وقف‌نامه‌ها را منبعی برای مشاهده نیاز آن زمان جوامع دانست و افزود: در دوران کنونی ما، وقف در حوزه‌های جدیدی مانند فرهنگ و حوزه‌های اجتماعی مشاهده می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: باید بخشی از موقوفه‌ها را به سوی ساخت کتابخانه، اهدای کتاب، چاپ کتاب‌های مفید، ساخت فیلم و سمفونی‌های زیبای مورد نیاز جامعه سوق داد. اکنون نیاز است دانشجویانی را از هزینه موقوفه بورسیه تحصیلی دهیم تا علم بیاموزند.

وی در ادامه سخنانش تأکید کرد: استفاده از فضای مجازی که ما از آن، گاه غفلت می‌کنیم می‌تواند به گسترش فرهنگ وقف کمک کند.

جنتی درباره برخی از آسیب‌های حوزه اوقاف گفت: با شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی می‌توان از برخی از شبهات جلوگیری کرد. انتشار حق نظارت سازمان اوقاف بر روی سایت سازمان اوقاف می‌تواند از بسیاری از شبهات جلوگیری کند.

جنتی افزود: اگر سازمان اوقاف میزان هزینه‌های صرف‌شده و پول‌های دریافتی را اعلام کند، از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می‌شود. هر اندازه با شفافیت و اطلاع رسانی در حوزه موقوفات با مردم برخورد کنیم، زمینه ایجاد موقوفات جدید فراهم می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط