سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
وزیرعلوم: تحول در آموزش عالی نیازمند تدوین دروس و توسعه مراکز فناوری است/ حدادعادل: ابتدا باید دنبال مخاطب داخلی کتاب باشیم

محمد فرهادی، وزیر علوم،تحقیقات و فناوری، در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور گفت: هدایت پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و ایجاد زیرساخت‌های فناوری‌های نرم باید تقویت شود و دنبال تحول در نظام آموزش عالی، تدوین دروس، توسعه مراکز رشد فناوری و توسعه پارک‌های علم و فناوری باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پانزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور صبح امروز با حضور دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) در سالن اجلاس سران کشور برگزار شد.

حرکت به سمت ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم 
محمد فرهادی، وزیر علوم در این آئین گفت: از ابتدای انقلاب بحث توسعه کمی در حوزه پژوهش آموزش عالی مطرح بوده است. در حال حاضر نیز دو هزار و 600 مؤسسه آموزش عالی و بیش از چهار و نیم میلیون دانشجو در کشور وجود دارند.
 
وی با اشاره به لزوم تاسیس دانشگاه های کارآفرین ادامه داد: باید به سمت ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم یا همان دانشگاه های کارآفرین حرکت کنیم و برای این‌کار نیازمند یک نهضت و انقلاب در عرصه آموزش عالی هستیم و ایجاد این نوع دانشگاه نیازمند همکاری همه ارگانهاست.

فرهادی درباره کیفیت تأمین بودجه کل کشور افزود: تولید ناخالص داخلی حدود 80 درصد به منابع طبیعی و به‌ویژه نفت وابسته است و فقط 20 درصد از بودجه کل کشور از  تولیدات مغزی پژوهشگران تأمین می‌شود. باید از اتکا به نفت فارغ شویم. توجه به دانشگاه‌ها و آموزش فارغ‌التحصیلان زمینه قطع وابستگی به نفت را ایجاد می‌کند.

هدایت پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی
وزیر علوم با تأکید بر توجه به اسناد بالادستی کشور اظهار کرد: پیگیری اسناد بالادستی و سیاست‌های توسعه علمی کشور، نجات کشور را به دنبال دارد. وزارت علوم از نتایج مطالعات گذشته خود استفاده می‌کند. افزایش همکاری بین وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از نتایج فعالیت یک سال گذشته وزارت علوم است.

وی در ادامه گفت: بیش از یک‌هزار شرکت دانش‌بنیان طی چند سال گذشته مجوز فعالیت گرفته‌اند؛ شرکت‌هایی که نیازمند حمایت دولت‌اند. با توجه به اعتبارات اندک و کاهش قیمت نفت، اعتبارات پیش‌بینی شده برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان افزایش یافته است. ساز و کار حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در شورای اقتصاد تصویب شده است.

فرهادی افزود: هدایت پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و ایجاد زیرساخت‌های فناوری‌های نرم باید تقویت شود. باید به دنبال تحول در نظام آموزش عالی، تدوین دروس، توسعه مراکز رشد فناوری و توسعه پارک‌های علم و فناوری باشیم.

بین مقاله و کتاب فاصله وجود دارد
 دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور، درباره چرایی تمایل بیشتر پژوهشگران به تولید مقاله در مقایسه با انتشار کتاب اظهار کرد: تولد پژوهش در مقاله است و بین مقاله و کتاب فاصله وجود دارد. مقاله مسیر طبیعی تبدیل شدن یک نوآوری به مطالب کلاسی است.

وی ادامه داد: بنابراین توجه به مقاله جای تعجب ندارد و نشانی از یک اشکال نیست. اگر در پانزدهمین جشنوراه تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر اشاره‌ای به کتاب نشد، به معنای بی توجهی مسئولان و پژوهشگران به این مقوله نیست، چراکه نمی‌توان درباره همه مباحث علمی و پژوهشی در یک جلسه سخن گفت.

کمبود منابع دانشگاهی، نقص در نظام آموزش عالی
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: مهم‌ترین آسیب بی‌توجهی به کتاب، کمبود منابع دانشگاهی است و این نقصی است که در نظام آموزش عالی ما وجود دارد.

حداد عادل درباره معیارهای جهانی شدن کتاب‌های تولیدی ایران نیز عنوان کرد: نخست باید به این فکر باشیم که کتاب‌هایمان مخاطب داخلی داشته باشند و بعد به فکر مخاطب خارجی باشیم، اما یکی از شرایط لازم در جلب توجه مخاطب بین‌المللی، تألیف کتاب به زبان انگلیسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها