سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹
کتاب «شاهنامه شاه‌ طهماسب» با سرمایه‌گذاری یک بانک منتشر شد/ حتی یک پایان‌نامه دانشگاهی در زمینه اقتصاد هنر نوشته نشده است

معاون آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان و دبیر اجرایی همایش «اقتصاد هنر در ایران» گفت: نظام دانشگاهی کشور به موضوع اقتصاد هنر تاکنون بی‌توجه بوده و حتی یک پایان‌نامه یا پژوهش آکادمیک در این موضوع کار و منتشر نکرده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ همایش یکروزه «اقتصاد هنر در ایران» عصر دیروز دوشنبه 24 آذر، با سخنرانی‌های برنامه افتتاحیه، پنل علمی و پنل گفت‌وگوی پژوهشی در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در برنامه افتتاحیه همایش سجاد باغبان ماهر، معاون آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان، عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان و دبیر اجرایی این همایش، علی امین‌تفرشی، مدیر عامل موسسه سرمایه گذاری بانک پاسارگاد، مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان و محمد سریر، رییس شورای عالی خانه هنرمندان سخنرانی کردند.

باغبان‌ در این مراسم گفت: نظام آکادمیک ایران در موضوع اقتصاد هنر ورود چندانی نداشته است. در حدود 6 ماه پیش و همزمان با انتشار فراخوان دریافت مقاله همایش «اقتصاد هنر» نامه‌ای از طرف دبیر علمی همایش به روئسای دانشکده‌های هنر، جامعه‌شناسی و اقتصاد ارسال شد تا پژوهش‌ها یا پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مرتبط را در اختیار همایش قرار دهند.

وی افزود: نامه‌ها غالبا بی‌پاسخ ماند و تنها معاون پژوهشی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی که دانشگاه مادر در زمینه علوم انسانی است، نامه‌ای کوتاه را در جواب برای ما ارسال کرد که در آن درج شده بود هیچ پایان‌نامه‌‌ای در این زمینه نگارش نشده است. این نامه سندی از غفلت نظام آکادمیک ایران در مقوله اقتصاد هنر است.

معاون آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان همچنین از انتشار مجموعه مقالات ارائه شده  و پذیرفته شده در همایش «اقتصاد هنر در ایران» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

علی امین تفرشی، دیگر سخنران مراسم افتتاحیه این همایش نیز در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به نقش بانک‌ها و موسسات مالی در توسعه هنر فاخر در ایران گفت: در سال‌های گذشته به دلیل برخی از مسائل، بخش خصوصی و موسسات مالی خصوصی در زمینه هنر سرمایه‌گذاری نمی‌کردند، اما با ورود موفقیت آمیز بانک پاسارگاد در این عرصه زمینه برای ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در هنر ایران فراهم شد.

وی افزود: هنر ایرانی، هنر فاخری است که باید از آن حمایت کرد. کتاب عظیم «شاهنامه شاه‌ طهماسب» که منتقدان از آن به عنوان موزه سیار هنرهای تجسمی ایران یاد کرده‌اند، با سرمایه‌گذاری این بانک منتشر و در اختیار هنرمندان و پژوهشگران قرار گرفت. همچنین فیلم «جدایی نادر از سیمین» که نخستین افتخار اسکاری را برای کشور به ارمغان آورد، نیز با سرمایه‌گذاری صد در صد بانک پاسارگاد ساخته شد.

همچنین محمد سریر، رییس شورای عالی خانه هنرمندان نیز در سخنرانی خود در این برنامه بر لزوم پیوستن کامل ایران به سازمان تجارت جهانی و سازمان جهانی حمایت از حقوق مالکیت فکری و کپی‌رایت، برای بهتر شدن وضعیت اقتصاد هنر در کشور تاکید کرد.

ضعف کشور در مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم اجتماعی
در پنل علمی همایش «اقتصاد هنر در ایران» محمدرضا آزاده‌فر، عضو هیات علمی دانشگاه هنر و نویسنده کتاب «اقتصاد موسیقی» در موضوع «نقش بازدارندگی رادیو و تلویزیون‌های فارسی زبان داخلی و خارجی در توسعه اقتصاد هنرهای اجرایی در ایران»، محمدرضا مریدی، عضو هیات علمی دانشگاه هنر و نویسنده کتاب «هنر و کار جمعی» در موضوع «کپی برابر اصل: اقتصاد نسخه‌های کپی آثار هنری در ایران»، حمیدرضا ششجوانی، عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان و مترجم کتاب «درآمدی بر اقتصاد هنر» در موضوع «آثار و نتایج پرداخت یارانه‌های دولتی به هنر» و در نهایت ناصر فکوهی، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و نویسنده کتاب «انسان شناسی هنر» در موضوع «انسان‌ شناسی و سیاست موزه‌داری شهری: در نقد منطق مجموعه داری» مقالات خود را ارائه کردند.

شایسته مدنی، دکترای جامعه شناسی فرهنگی، ریاست پنل علمی این همایش را بر عهده داشت. وی پیش از شروع ارائه مقالات طی سخنانی گفت: تاکنون در زمینه و موضوع زیبایی شناسی و فلسفه هنر در کشور پژوهش‌ها و کتاب‌های بسیاری منتشر شده است، اما ضعف عمده در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم اجتماعی است.

وی افزود: در این چند سال اخیر مکتوبات اندکی در زمینه نسبت علوم اجتماعی و هنر کار شده و مراکز آکادمیکی چون دانشگاه هنر اصفهان به‌طور اختصاصی رشته‌هایی چون «اقتصاد هنر» را طراحی و اجرا کرده‌ و دانشجو می‌پذیرند. امیدوارم با بهتر و بیشتر شدن این فعالیت‌ها و برگزاری همایش‌هایی این‌چنین کمبودها در این حوزه نیز مرتفع شود.

برنامه پایانی همایش یک‌روزه «اقتصاد هنر در ایران» پنل گفت‌وگوی پژوهشی بود.  در این قسمت مرتضی کاظمی، مشاور اقتصادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع «چگونگی، چرایی و نتایج حاصل از پرداخت یارانه و حمایت‌های دولتی به هنر» سخنرانی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها