شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
صالحی: نشر الکترونیک و کاغذی مکمل یکدیگرند/ نگاه فرصت‌نگرانه وزارت ارشاد به فناوری‌های نوین

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین تجلیل از فعالان حوزه نشر الکترونیک گفت: توجه به گسترش نشر الکترونیک به معنای معدوم شدن نشر کاغذی نیست، بلکه نشر الکترونیک و کاغذی مکمل یکدیگرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌ آئین تجلیل از فعالان حوزه نشر الکترونیک صبح امروز (یکم آذرماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیروس علیدوستی، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، برزین ضرغام، مدیرکل اداره ارشاد استان تهران و دبیر بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و محمودرضا برازش، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.
 
صالحی در این آئین گفت: فناوری نوین در حوزه نشر با دو رویکرد تهدید و فرصت قابل بررسی است. البته رشد فناوری‌های نوین به عنوان یک فرصت در حوزه نشر رو به گسترش است.
 
نگاه فرصت‌نگرانه وزارت ارشاد به فناوری‌های نوین
وی با اشاره به نگاه وزارت ارشاد نسبت به فناوری‌های نوین افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به فناوری‌های نوین نگاهی فرصت‌نگرانه دارد. ما می‌توانیم در پرتو الفت نسل جدید با فناوری‌های نوین، در مسیر توسعه فرهنگ کتابخوانی از دو جنبه گسترش و عمق ببخشیم.
 
صالحی با اشاره مزیت‌های فناوری‌های نوین در حوزه نشر ادامه داد: تولید کتاب در حجم کم، دسترسی آسان، امکان جستجو و تولید چندرسانه‌ای بهانه یا توجیه برای کتاب نخواندن را از بین برده است.
 
تأثیر فناوری‌های نوین بر اقتصاد نشر
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تأکید بر تأثیر فناوری‌های نوین بر اقتصاد نشر اظهار کرد: ده‌ها مزیت برای نشر الکترونیک وجود دارد. کاهش هزینه‌ها در تولید و ارائه کتاب، فناوری نوین را به  فرصتی در حوزه نشر تبدیل کرده است.
 
وی توجه به حقوق معنوی در حوزه نشر الکترونیک را مهم دانست و گفت: مجموعه فعالان حوزه نشر الکترونیک باید نسبت به لایحه حقوق معنوی حساس‌تر شوند. به عبارت دیگر، این مجموعه با ارائه پیشنهادهای مختلف در قوام این لایحه مجلس و دولت را یاری کنند.
 
جامعه هنوز در استفاده از نشر الکترونیک با موانع ذهنی روبه‌روست

صالحی با اشاره به رویکرد جامعه ایران نسبت به نشر الکترونیک عنوان کرد: با وجود رشد نشر الکترونیک در جهان، جامعه ما هنوز در استفاده از فناوری‌های نوین و نشر الکترونیک با موانع ذهنی روبه‌روست. فرهنگ‌سازی در ادارات کلاسیک، برای استفاده از فناوری‌های نوین دارای اهمیت است.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نشر الکترونیک، مکمل نشر کاغذی است، بنابراین نباید به نشر کاغذی با نگاهی نوستالژیک برخورد کرد. از موانع گسترش نشر الکترونیک، ذهنیت برخی مدیران نسبت به جوانان فعال این حوزه است. گسترش نشر الکترونیک به معنای معدوم شدن نشر کاغذی نیست، چراکه نشر کاغذی نیز از جایگاه خاصی در جامعه ما برخوردار است.
 
در ادامه این آئین از برترین فعالان حوزه نشر الکترونیک کشور تجلیل شد. در بخش پژوهش‌های کتاب، کتابخانه و نشر الکترونیک، پژوهش «واترمارکتینگ دیجیتال متناسب با سیستم بینایی انسان» از سوی فاطمه نمازی به عنوان برگزیده و در همین بخش پژوهش «طراحی یک مدل برای سیستم‌های پیشنهاددهنده آگاه از زمینه در کتابخانه‌های دیجیتال» به همت زهره دهقانی به عنوان شایسته تقدیر اعلام شد.
 
در بخش ابزارهای نشر الکترونیک شرکت «شتاب تک» به عنوان محصول نرم‌افزار ساخت کتاب الکترونیک شایسته تقدیر و در بخش فروشگاه فروش الکترونیک کتاب، فروشگاه دیجیتال «آدینه بوک» از سوی کمیته علمی داوران به عنوان پژوهش شایسته تقدیر معرفی شدند.
 
در بخش ناشر الکترونیکی نشر شهر کتاب «فدیبو» شایسته تقدیر اعلام شد. «مرکز تحقیقات مخابرات» نیز در بخش کتابخانه‌های دیجیتال به عنوان کتابخانه دیجیتالی شایسته تقدیر از نظر کمیته علمی داوران برگزیده شد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها