چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
جنتی: کتاب، یکی از پایه‎های اساسی توسعه فرهنگی کشور است/ ایجاد کتابخانه ملی پزشکی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست انعقاد تفاهم‌نامه جامع فرهنگ و سلامت گفت: یکی از پایه‎های اساسی توسعه فرهنگ ایران که تمدن و فرهنگی افتخار آفرین دارد کتاب است. نقشی که کتاب و مطالعه و کتابخوانی در برآمدن دانشمندان بزرگ و سرشناسی از ایران ما داشته و دارد، بر هیچ کس پوشیده نیست.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست انعقاد تفاهم‌نامه جامع فرهنگ و سلامت، شامگاه 27 آبان‌ماه با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمدهادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی، دکتر محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اصحاب نشر در سالن همایش‌های وزارت بهداشت برگزار شد.
 
داشتن بزرگانی همچون ابن‌سینا افتخار ماست

جنتی، در این نشست با اشاره به این‌که بحث کتاب و کتابخوانی یکی از مهم‎ترین مباحث حوزه فرهنگ است، اظهار کرد: خوشبختانه این بحث‌ها با نامگذاری هفته‌ای به عنوان کتاب و کتابخوانی مورد توجه قرار می‌گیرد و فرصتی است تا اهل علم به این مقوله بیشتر بپردازند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از پایه‎های اساسی توسعه فرهنگی کشور ما که صاحب تمدن و فرهنگی است که به آن افتخار می‎کنیم، کتاب است. نقشی که کتاب و مطالعه و کتابخوانی در برآمدن دانشمندان بزرگ و سرشناسی از ایران ما داشته و دارد، بر هیچ کسی پوشیده نیست. در حوزه سلامت هم اهمیت و نقش کتاب در حوزه زندگی فردی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. پیوندی که باید بین حوزه فرهنگ و سلامت برقرار شود، چیزی است که از دیرزمان به آن می‎اندیشیدیم و در این دوره با ابتکار دکتر هاشمی توجه بیشتری به این مقوله صورت گرفته است.
 
وی گفت: همه پیشرفت‎های علمی که در حوزه‎های مختلف و پزشکی داشته‎ایم، طبیعتا مرهون مطالعات، تحقیقات و پژوهش‎هایی بوده است. افتخار ما این است که شخصیت‎هایی مانند ابن‎سینا را با کتاب‎هایی در حوزه پزشکی و سلامت و فلسفه داشته‎ایم که این آثار امروز به عنوان کتاب مبنا می‎توانند مورد استفاده بسیاری از اندیشمندان قرار گیرند.
 
حمایت از نویسندگان، مؤلفان و مترجمان فعال

جنتی عنوان کرد: تصور می‎کنم در حوزه کتاب در چند بخش می‎توانیم همکاری بسیار خوبی با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی داشته باشیم. یکی بحث آگاهی‌بخشی عمومی به مردم در حوزه سلامت است و کتاب‎هایی که باید در این حوزه چاپ و منتشر شوند و در اختیار قرار گیرند و دیگری ارتقای فرهنگ عمومی کادر پزشکی و پیراپزشکی کشور است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: علاوه بر آگاهی‎های علمی که جامعه پزشکی باید در زمینه اخلاق حرفه‎ای، آشنایی با مبانی ارزشی، فرهنگ غنی و پربار داشته‌ باشند، کتابخانه‎هایی که در دانشکده‎های علوم پزشکی، بیمارستان‎ها و سایر مراکز پزشکی ایجاد می‌شود، به کادر پزشکی و پرستاری کمک می‌‌کند تا بتوانند بیشتر با فرهنگ و مبانی اسلامی، اخلاقی و ارزشی آشنا شوند. نکته دیگر تغذیه دانشجویان واستادان با کتاب‎های علمی و پزشکی است. البته اکنون هم کتاب‎های بسیاری در این حوزه ترجمه و تألیف می‎شوند. در این زمینه باید از نویسندگان، مؤلفان و مترجمان فعال در این حوزه حمایت کرد تا بتوانند آثار خود را منتشر کنند. حمایت از ناشران حوزه سلامت از دیگر کارهایی است که وزارت ارشاد انجام می‎دهد.
 
ایجاد کتابخانه ملی پزشکی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: پیش از این با دکتر فرجی دانا نیز صحبت‌هایی برای ایجاد کتابخانه ملی پزشکی صورت گرفته بود تا هر کسی به کتاب پزشکی نیاز دارد به کتابخانه ملی پزشکی مراجعه کند. در سال گذشته حدودا 66 هزار عنوان کتاب در ایران چاپ شده که 35 هزار عنوان از آنها عناوین جدید و چاپ اول هستند. طبیعتا بخش قابل توجهی از این کتاب‌ها در حوزه سلامت بوده است و  این مساله ضرورت ایجاد چنین کتابخانه‌ای را نشان می دهد،  البته به این دلیل که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دید تخصصی در این زمینه ندارد، حتما باید با همکاری وزارت بهداشت و درمان کمیته‎ای تشکیل شود تا کتاب‎هایی که در این حوزه تولید می‌شوند، با موازین علمی سازگاری داشته باشند تا مجوز چاپ به آنها داده شود.
 
جنتی ادامه داد: بسیار خوشحالم که تفاهم‎نامه‎ای منعقد شده است تا بتوانیم با همفکری و همکاری به اهداف جمهوری اسلامی نائل شویم.
 
ضرورت همکاری‎های بین‌بخشی

دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در نشست انعقاد تفاهم‌نامه جامع فرهنگ و سلامت اظهار کرد: بدون تردید در حوزه بهداشت و درمان بدون همکاری‎های بین‌بخشی قادر به انجام مأموریت‎های خود نیستیم. در بهترین سطح از خدمات، وزارت بهداشت و درمان کشورهای مختلف، حداکثر 20 درصد از سلامت مردم را می‌توانند تأمین کنند، به این دلیل همکاری‌های بین‌بخشی و به ویژه همکاری با بخش فرهنگ ضرورت دارد.
 
وی گفت: در حوزه سلامت بیشتر مشکلات به مقوله پیشگیری مربوط می‎شود که این موضوع هم ارتباط مستقیم به حوزه فرهنگی دارد.
 
پیشگیری و تبلیغات

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: پیامبر اعظم ما تنها برای اخلاق و فرهنگ آمد. فرهنگ عامه مردم در سلامت آنها مهم است و امیدواریم روز به روز ارتقا پیدا کند و در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‎تواند به ما کمک کند. تصور می‎کنم کارهای بسیاری با حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم و امیدوارم به نتایج خوبی هم در بخش دانشجویی و عمومی و فرهنگ عامه مردم و سلامت دست پیدا کنیم.
 
 
تجهیز بخش‌های کتاب و کتاب‎خوانی در مراکز سلامت

محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی در ادامه این نشست بیان کرد: اگر در طرح تحول سلامت موفق شویم، این یک گام مهم برای فرهنگ‎سازی در حوزه سلامت است. فرهنگ‎سازی محقق نخواهد شد، مگر آنکه بایدها و نبایدها و ناهنجاری‎های حوزه سلامت را تبدیل به فرآورده‎های فرهنگی کنیم.
 
وی افزود: در این راستا در وزارت بهداشت و درمان شورای سلامت با حضور صاحب‎نظران فرهنگی و سلامت تشکیل و نتیجه این جلسات انعقاد تفاهم‎نامه‎ای در حوزه سلامت شد. به همین دلیل همزمان با هفته کتاب با حضور اهالی فرهنگ شرایط انعقاد تفاهم‎نامه‎ای برای گام اول فراهم شد و یکی از مهم‌ترین اهداف آن تجهیز مراکز کتاب و کتاب‎خوانی در مراکز سلامت است.
 
شورای فرهنگی هنری سلامت

دکتر محمدهادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی نیز در این برنامه با تأکید بر مسأله فرهنگ در حوزه سلامت گفت: در سیاست‎های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت یکی از مهم‎ترین نکاتی که برآن تأکید شده، توجه به مسائل فرهنگی در حوزه سلامت است. به اعتقاد من هیچ کاری را در جامعه نمی‎توانیم خوب انجام دهیم مگر آنکه به پیوست ‎فرهنگی موضوعات توجه داشته باشیم.
 
وی عنوان کرد: در حوزه نشر آثار حوزه سلامت نیز جلساتی را داشته‎ایم و هماهنگی‎هایی صورت گرفته و با تفاهم‎نامه‎ای که امروز منعقد می‎شود، نیاز داریم هماهنگی‎های بیشتری را انجام دهیم و از ظرفیت ناشران در این ارتباط استفاده بیشتری ببریم.
 
جای کتاب را هیچ چیز پر نمی‎کند

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در نشست انعقاد تفاهم‌نامه جامع فرهنگ و سلامت با اشاره به این‌که پرداختن به حوزه فرهنگ و سلامت در هفته کتاب، می‎تواند شروعی برای تحرکات و جهش‎های فرهنگی به‌ویژه در حوزه کتاب باشد، افزود: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری درباره کتاب که فرموده‌اند: «البته من به کارهای هنری تصویری و تلویزیون و سینما یا از این مقولات بسیار اعتقاد دارم، اما جای کتاب را هیچ چیز پر نمی‎کند» یکی از مسائلی که می‎تواند حوزه نشر و کتابخوانی را در کشور گسترش بخشد، هم‎افزایی‌‎های نهادها، مؤسسات و وزارتخانه‎هاست. از ابتدای حضور دکتر جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایشان تأکید بسیاری داشتند که وظایف و مسئولیت‎های فرهنگی که بر دوش وزارت ارشاد است، جز با تفاهم‎نامه‎ها به نتیجه نمی‎رسد.
 
وی گفت: مواد این تفاهم‎نامه به منظور برقراری ارتباط میان حوزه سلامت و حوزه کتاب تدوین شده است. اگر بخواهیم تعریفی از حوزه‎های اصلی وزارت بهداشت داشته باشیم، حوزه اصلی فعالیت، پزشکی و درمان، بهداشت سنتی و مکمل، پرستاری و مددکاری، غذا و دارو، فناوری‎ها و تجهیزات پزشکی است. منابع انسانی، شامل هیأت علمی و محقق، دانشجویان، پرستاران، مددکاران، بیماران، معلولان و آحاد اجتماعی که نیازمند بهداشت و درمان هستند، منابع انسانی هستند که با وزارت درمان و بهداشت سر و کار دارند. فضاهای‎ در اختیار نیز شامل مراکز آموزشی پزشکی، بیمارستان‎ها و مراکز درمانی و بهداشت هستند. یعنی با مثلث وظایف سه‎گانه روبه‌رو هستیم که با حوزه کتاب و سلامت و نشر ارتباط برقرار می‎کنند و با این نگاه، تفاهم‎نامه تنظیم شده است.
 
توجه به چهار مقوله در حوزه کتاب در قالب تفاهم‎نامه

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه عنوان کرد: حوزه کتاب‎های علمی، پژوهشگران و محققان و ارتباط آنها به پژوهشگاه‎ها باز می‎گردد. در حوزه کتاب و دانشجویان نیز چهار مسأله اصلی داریم. یکی آنکه دانشجویان بیشتر کتاب بخوانند، دانشجویان کتاب خوب بخوانند، دانشجویان در ترویج کتابخوانی کمک کنند، دانشجویان کتاب بنویسند. این چهار مقوله در حوزه کتاب در تفاهم‎نامه محل توجه بوده است.
 
صالحی افزود: پرستاران و مددجویان نیز باید کتاب بخوانند و در ترویج کتابخوانی کمک کنند. در هر دو حوزه زیرمجموعه‎های قابل توجهی وجود دارد. بیماران و مددجویان نیز کتاب بخوانند و کتاب در دسترس آنها باشد. این مسائل در واقع مبنای نظری این تفاهم‎نامه است تا ما با توجه به این حوزه گسترده وظایف و منابع انسانی بتوانیم کتاب را به عنوان پایگاه فکر، اندیشه، تمدن‎سازی، انتقال فرهنگ و پایداری فرهنگ و مبنایی برای یک ارتباط و تعامل خوب تولید کنیم.
 
در بخش پایانی این برنامه تفاهم‎نامه‎ جامع فرهنگ و سلامت، بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد شد. در این آئین وزارت بهداشت از بین 20 ناشر برتر بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از مرتضی زینعلی، مدیرمسئول نشر جامعه‎نگر، محمد سلگی، رئیس سازمان  انتشارات جهاد دانشگاهی و علی‌اصغر علمی، مدیر انتشارات سخن به عنوان ناشران فعال برگزیده تجلیل کرد. از بین مولفان حوزه سلامت نیز دکتر تقی عضدی، دکتر سیدمحمود طباطبایی و دکتر ولی‎الله مظفریان برگزیده شدند.
 
تجلیل از نسرین ربیعی، مرضیه رضائیان و ملیحه سندی به‌عنوان کتابداران برتر دانشگاه‎های علوم پزشکی تهران نیز از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها