شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
صالحی در حرم امام خمینی(ره): امام مؤلفی پرکار، اسوه مطالعه برای نسل جوان و مرجع اهل کتاب است

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی، گفت: امام خمینی(ره) که نظریه‌پرداز اندیشه اسلامی و مؤلف پُرکاری بودند، اسوه مطالعه و تنوع در خواندن، برای نسل جوان است؛ ضمن این‌که از دیدگاه‌های مختلف در میان اهل کتاب مرجعیت دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دکتر سیدعباس صالحی صبح امروز (شنبه 24 آبان‌) در مراسم «تجدید میثاق اعضای ستاد برگزاری هفته کتاب، مدیران و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناشران، نویسندگان و کتابداران با آرمان‌های امام راحل (ره)» اظهار کرد: حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره) در روز نخست هفته کتاب فرصتی مغتنم و مبارک برای اهالی قلم است چرا که ایشان نه تنها طلایه‌دار جُنبش اجتماعی، سیاسی و دینی و مرجع کبیر دینی، اسلامی و شیعی بودند، بلکه از دیدگاه‌های مختلف در میان اهل کتاب  مرجعیت دارند. 

صالحی افزود: امام خمینی (ره) از مؤلفان پُرکار و پُرنویس بودند که آثار تألیفی ایشان در 50 جلد به‌تازگی از سوی مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) منتشر شده است. 

به گفته معاون فرهنگی وزیر ارشاد، امام خمینی (ره) در 27 سالگی تألیف رسمی «دعای سحر» و در 29 سالگی کتاب «مصباح‌الهدایه الی‌الخلافه و الولایه» را منتشر کردند. 

صالحی با بیان این‌که امام خمینی (ره) به‌عنوان یک مؤلف نظریه‌پرداز در حوزه‌های علوم انسانی از جمله تفسیر، عرفان و فلسفه مطرح هستند، گفت: امام خمینی (ره) نظریه‌پرداز اندیشه اسلامی و مؤلف پُرکاری بودند، همچنین ایشان به‌عنوان شخصیتی که مطالعه و خواندن را جدی می‌گرفتند، شناخته می‌شوند. ایشان خواندن را امری جدی می‌دانستند و در این رابطه حکایت‌های فراوانی وجود دارد، از آن جمله روایت حجت‌الاسلام و المسلمین دعایی، نماینده امام و رهبری در مؤسسه اطلاعات از روز تشییع پیکر حاج آقا مصطفی است و این‌که ایشان قبل و بعد از مراسم، کتاب مشهور آن روزگار با عنوان «طلوع انفجار» را مطالعه می‌کردند.

صالحی اظهار کرد: این نشان می‌دهد امام خمینی (ره) در سخت‌ترین روز زندگی هم مطالعه را رها نکردند و خواندن را به‌عنوان یک اشتغال در حوزه تکامل فردی جدی می‌گرفتند. همین امر ایشان را به اسوه مطالعه، تنوع و جدیت خواندن برای نسل جوان تبدیل می‌کند.

وی با بیان این‌که به نظریات امام خمینی (ره) درباره کتاب کم‌توجهی شده است، افزود:  امام خمینی (ره) قله کتاب را «قرآن» می‌دانند و به نظر ایشان در این مسیر کتاب‌های دیگری نیز حرکت می‌کنند. از نظر ایشان «قرآن» کتاب انسان متحرک است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: در جهان‌بینی امام خمینی (ره ) چهار نوع کتاب وجود دارد؛ کتاب ضلالت که انسان را از راه به بیراهه می‌برد، کتاب غفلت که انسان را در راه نگه می‌دارد، اما تحرک ندارد، کتاب فراغت که سرمایه حرکت و مانند ایستگاهی بین راهی است و آخرین نوع هم، کتاب‌های حرکت است و «قرآن» قله کتاب حرکت است که حرکت در سطح و عمق را برای انسان به ارمغان می‌آورد.» 

به گفته صالحی کتاب‌هایی که در سطح افق طبیعت هستند و به سمت عمق حرکت می‌کنند، مایه پویایی جامعه محسوب می‌شوند. 

صالحی در ادامه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری به عنوان خلف صالح امام خمینی (ره) گفت: ایشان نیز در مسیر امام خمینی (ره) درباره کتاب حرکت می‌کنند و ما امیدواریم برگزاری هفته کتاب بتواند با برنامه‌هایی پویا گامی در این حرکت بردارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط