چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹
همه‌چیز درباره قراردادهای نفتی و سازه‌های هیدرولیکی کانال‌ها

نخستین چاپ «منطق تدوین، سازماندهی و مدیریت قراردادهای نفتی» نوشته مسعود زهدی از سوی انتشارات هزاره سوم اندیشه و چاپ چهارم «طراحی سازه‌های هیدرولیکی کانال‌ها» با ترجمه عبدالله اکبریان از سوی انتشارات عمیدی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «منطق تدوین، سازماندهی و مدیریت قراردادهای نفتی سرمایه‌گذاری، F و EPCF در صنعت نفت و گاز» در قالب دو بخش کلی که در مجموع شامل 23 فصل می‌شوند، به قلم مسعود زهدی تالیف شده است. «قراردادهای بین‌المللی نفت و گاز» و «قراردادهای تامین منابع مالی (فاینانس)» عنوان‌های دو بخش این کتاب هستند.

در این اثر به اتکای مطالعات و تجربیات به‌دست آمده در زمینه مذاکره و اجرای انواع معاملات کلان تجاری در چارچوب‌های رایج قراردادی، منطق طراحی، سازماندهی، تدوین و مدیریت انواع قراردادهای هیدروکربنی و تامین منابع مالی به زبان ساده تشریح شده است.
 
انتخاب فرمول بستن قرارداد سرمایه‌گذاری
بخش نخست کتاب در مجموع شامل 17 فصل است. «انتخاب فرمول انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری نفتی»، «عوامل موثر در تغییر شرایط و مدل قراردادهای نفتی»، «ترسیم عوامل مختلف موثر در متون و مواد قراردادهای هیدرو کربنی»، «برآیند عوامل موثر در مفاد قراردادهای نفتی»، «ترسیم پیکربندی و اجزای قراردادهای نفتی»، «چیدمان‌های متفاوت دو طرف قراردادهای هیدروکربنی» و «گزارش‌گیری و ترسیم نمای پیشرفت عملیات نفتی» برخی از فصل‌های این بخش را شامل می‌شوند.

در این بخش، در ذیل سرفصلی با عنوان «انعکاس اهداف و انتظارات مالکان ذخایر هیدروکربنی و شرکت‌های نفتی سرمایه‌‌گذار در متون قراردادی» اشاره شده است: «در قراردادهای نفتی مختلف، عموما موادی وجود دارد که حقوق و انتظارات هریک از دو طرف را توصیف می‌کند. با وجود این، باید توجه داشت که در جهان حاضر بنا به دلایل متعدد و متنوعی نظیر نظام اقتصادی، ساختار قانونی و مالی جاری در هریک از کشورهای دارای ذخایر هیدروکربنی از یک‌سو و وضعیت تقاضا، عرضه جهانی تولیدات هیدروکربنی و البته پیش‌بینی‌های آتی مربوط به آن‌ دو، حدود و ثغورخاصی را در ارتباط با منابع هیدروکربنی تعریف می‌کند و در نتیجه برای هریک از انتظارات دو طرف معاملات نفتی، ناگزیر قید و بندهایی پدید می‌آید. از این‌رو، متون قراردادی بسیار متنوعی براساس شرایط و ترم‌های رایج در صنعت نفت و گاز بین‌المللی مشاهده می‌شود.» 

روش‌های تامین منابع مالی
همچنین در این بخش درباره انتخاب فرمول انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری نفتی آمده است: «قراردادهای نفتی غالبا یک ویژگی و جنبه عمومی دارند و آن، این است که همه آن‌ها لزوما باید از یک طرف تابع قوانین و مقررات جاری مربوط به کشورهای دارای ذخایر هیدروکربنی باشند و از طرف دیگر، پیوست‌ها و ضمائم مختلفی دارند و قراردادهای فرعی متعددی برمبنای مفاد آن‌ها منعقد می‌شود.»

بخش دوم کتاب نیز در مجموع شامل 6 فصل با عنوان‌های «تامین منابع مالی و اعتباری»، «انعکاس اهداف و انتظارات مالکان پروژه‌های هیدرو کربنی و شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در متون قراردادی»، «رویه‌های بررسی، ارزیابی و تاییر صلاحیت هریک از دو طرف قراردادهای تامین منابع مالی»، «تولد قراردادهای موسوم به EPC+F و EPCF»، «دیگر مباحث مرتبط با قراردادهای تامین منابع مالی» و «روش‌های تامین منابع مالی» است. 

نویسنده کتاب در صفحه 161 این بخش، درباره تامین منابع مالی و اعتباری نوشته است: «موضوع تامین منابع مالی و اعتباری برای اجرای پروژه‌های مختلف صنعتی و به‌ویژه صنایع گسترده نفت و گاز در بخش‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی، موضوعی کلیدی در جهت دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده، به‌شمار می‌آید و آشکارا روشن است که گام اولیه در تامین این منابع، شناخت و آگاهی از فنون و روش‌های رایج در عرصه بین‌المللی درباره موضوعات مربوط است.»

نخستین چاپ کتاب «منطق تدوین، سازماندهی و مدیریت قراردادهای نفتی سرمایه‌گذاری، F و EPCF در صنعت نفت و گاز» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 232 صفحه، به بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات هزاره سوم اندیشه منتشر شده است.

آشنایی با طراحی سازه‌های هیدرولیکی کانال‌ها روی کاغذ
چاپ چهارم کتاب «طراحی سازه‌های هیدرولیکی کانال‌ها» که در 9 فصل از سوی یک گروه طراح متشکل از مهندسان دفتر فنی عمران در مرکز مهندسی و تحقیق ایالات متحده آمریکا تالیف شده، با ترجمه عبدالله اکبریان از سوی انتشارات عمیدی روانه بازار نشر شد.

این کتاب، منبعی از اطلاعات فشرده برای مهندسان طراح است تا به‌عنوان راهنما در طراحی سازه‌های هیدرولیکی روی کانال‌های کوچک مورد استفاده قرار گیرد.

«ضروریات عمومی و نکات طراحی»، «ساختمان‌های هدایت‌کننده آب»، «ساختمان‌های تنظیم‌ کننده»، «ساختمان‌های حفاظت»، «ساختمان‌های اندازه‌گیری آب»، «فشارشکن‌ها»، «تبدیل‌ها و جلوگیری از فرسایش»، «لوله و منضمات لوله» و «ایمنی» عنوان‌های 9 فصل این کتاب را شامل می‌شوند. 

اهمیت ایجاد سیستم آبیاری مطمئن و موثر
در بخشی از این کتاب در بیان ضرورت و اهداف تالیف آن آمده است: «برای انجام پروژه‌ای که هدف از آن تولید محصولات و یا افزایش تولید محصول می‌باشد، بایستی یک سیستم آبیاری مطمئن و موثر جهت انتقال آب ایجاد شود. خاک خشک‌ شده در اثر تابش خورشید، ممکن است فقط به آب احتیاج داشته باشد تا بتوان صحرای خشک با کشت پراکنده را تبدیل به کشتزارهای وسیع با تولید بالا کرد... یک کانال اغلب برای انتقال آب آبیاری اراضی تحت کشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر انتقال آب آبیاری، یک کانال ممکن است همچنین برای انتقال آب مورد لزوم شهری، صنعتی و مصارف تفریحی مورد استفاده قرار گیرد.»

چهارمین چاپ کتاب «طراحی سازه‌های هیدرولیکی کانال‌ها» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 710 صفحه، به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات عمیدی به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها