سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
اندیشه علامه طباطبایی محور برنامه‌های کتابخانه‌های کشور در هفته کتاب / اجرای ۱۶۲۲ برنامه فرهنگی و ۸۵۰ نمایشگاه کتاب در سراسر کشور

محمد اللهیاری فومنی در نشست خبری برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بیست و دومین دوره هفته کتاب و کتابخوانی اعلام کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هفته کتاب را با محور «با کتاب زندگی کنیم» و با پرداختن به شخصیت و اندیشه علامه طباطبایی برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری اعلام برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بیست و دومین دوره هفته کتاب و کتابخوانی امروز 20 آبان ماه با حضور محمد اللهیاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، ابوالقاسم مقیمی، مدیرکل روابط عمومی و محمدهادی ناصری طاهری مدیرکل فرهنگی این نهاد، در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

محمد اللهیاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی در ابتدای این نشست اظهار داشت: ازآنجاکه ۲۸ آبان روز گرامیداشت مفسر بزرگ قرآن علامه محمدحسین طباطبایی در تقویم کشور با هفته کتاب و کتابخوانی مقارن شده است، تصمیم گرفته شد برنامه‌های نهاد در هفته کتاب با محوریت شخصیت علامه طباطبایی اجرا شود.

وی ادامه داد: بنابراین تصویر علامه طباطبایی پوستر رسمی هفته کتاب در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار گرفت و جوایز و تندیس‌های پیش‌بینی‌شده مزین به تصویر علامه طباطبایی طراحی‌شده‌اند. به‌منظور ترویج آثار و اندیشه‌های علامه طباطبایی، مجموعه‌ای از کتاب‌های علامه با عنوان «مهر دلدار» آماده‌شده است که معرفی آن‌ها در قالب یک پوستر در سراسر کتابخانه‌های کشور در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.


اللهیاری ادامه داد: در معاونت توسعه کتابخانه‌ها بالغ‌بر هزار نفر ساعت برای برگزاری هفته کتاب و کتابخوانی کار کارشناسی کرده‌اند. ضمن این‌که امسال برنامه‌ها در تهران تمرکز ندارند و قرار است برابر تقویم اجرایی مراسم تکریم استانی از درخشان‌ترین برنامه‌های نهاد در این هفته باشد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد افزود: به تدبیر مدیرکل نهاد در برنامه‌های این هفته همه دبیران ستادی برای تکریم کتابداران، کارکنان نهاد و خیرین استان‌ها شرکت خواهند کرد.

وی افزود: برنامه‌های هفته کتاب نهاد از پنج شنبه ۲۲ آبان ماه آغاز می‌شود و مهم‌ترین برنامه به تجدید میثاق با آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب اختصاص دارد. در این برنامه کتابداران و برخی از مقامات و مسئولان فرهنگی کشور ساعت ۱۰ صبح شنبه ۲۴ آبان در مرقد امام خمینی (ره) حضور خواهند داشت.

امضای تفاهم‌نامه با نهادهای فرهنگی

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با اشاره به امضای چند تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف گفت: یک تفاهم‌نامه با معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد خواهیم داشت که مفاد آن به‌زودی منتشر خواهد شد؛ علاوه بر آن تفاهم‌نامه‌هایی با مجمع ناشران انقلاب اسلامی، بنیاد شعر و ادبیات داستانی و انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان امضا خواهد شد.

وی افزود: برابر همکاری‌هایی که با ناشران کتاب کودک و نوجوان داریم ۱۱۰ هزار جلد کتاب اهدایی انجمن به کتابخانه‌های روستایی اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به مناسبت تقارن ایام هفته کتاب با ماه محرم گفت: همکاران ما از رهگذر ساعت‌ها مشاوره با استادان عرصه کتابخوانی، بسته مطالعاتی عاشورا شامل معرفی کتاب‌هایی که در موضوع عاشورا در قالب‌ها و سبک‌های مختلف نوشته‌شده را آماده کرده‌اند. همچنین موضوع نذر کتاب با کمک ناشران دنبال می‌شود چراکه نهاد علاوه بر موضوع خیرین کتابخانه‌ساز اهدای کتاب را در دستور قرار داده است.

استخراج ۲۰ چراغ راه در حوزه کتاب و کتابخوانی از سخنان رهبری

اللهیاری در ادامه به شعار انتخاب‌شده در هفته کتاب اشاره کرد و گفت: امسال مجموعه‌ای از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه کتاب را بازخوانی و از آن میان 15 تا 20 شعار در حوزه کتاب و کتابخوانی از سخنان ایشان انتخاب‌شده است. درنهایت «با کتاب زندگی کنیم» به‌عنوان شعار اصلی نهاد در هفته کتاب انتخاب شد.

وی افزود: همچنین در این ایام نشست نقد ملی و استانی در استان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، استادان حوزه شعر و داستان با حضور در استان‌ها جلسات نقد ملی برگزار می‌کنند و کتاب‌های‌شان در کتابخانه‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و مراسم تجلیل از برخی استادان نیز در این برنامه‌ها طراحی‌شده است.

اللهیاری در ادامه این نشست افزود: با توجه به اینکه تعداد ناشران از کتابفروشی‌ها بیشتر است و نقص شبکه توزیع وجود دارد همه افراد نمی‌توانند به کتابفروشی‌های مرکز استان مراجعه و کتاب موردنظر خود را تهیه کنند، لذا کتابخانه‌ها بهترین امکان برای دسترسی ساکنان شهرستان‌ها به تازه‌های نشر است.

آماری از وضعیت کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با ارائه آماری از وضعیت کتابخانه‌های سراسر کشور تا شهریورماه گفت: در آمارهای ارائه‌شده در شهریورماه ۹۳ نسبت به سال گذشته در شاخص تعداد کتابخانه‌ها با ۱۴ درصد رشد، در موضوع تعداد نسخ و کتاب ۱۰ درصد رشد، در موضوع عرضه کتاب ۱۳ درصد رشد و در حوزه امانت 7 درصد رشد شاهد بوده‌ایم.

وی افزود:‌ تعداد کتابخانه‌های عمومی در شهریورماه به ۳ هزار و ۱۷۷ باب رسیده است این در حالی است که سال گذشته سه هزار و یک باب بوده است. تعداد کتاب‌های نهاد در سال گذشته بالغ‌بر ۳۵ میلیون نسخه بوده است و امسال به ۳۹ میلیون نسخه رسیده است.

در ادامه این نشست مقیمی مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سخنانی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی تنها دستگاهی است که تمام مأموریت‌های آن حول محور کتاب و کتابخوانی است. اولین خریدار فایل دیجیتال کتاب در سراسر کشور نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

وی افزود: در هدف‌گذاری نهاد بحث تبلیغ و ترویج محور قرار داده‌شده است و دو گروه «مادران» به‌عنوان تأثیرگذارترین قشر و «فرزندان» به‌عنوان تأثیرپذیرترین گروه سنی برای توسعه و ترویج کتابخوانی مدنظر قرار دارند.

اجرای ۱۶۲۲ برنامه فرهنگی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

وی ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های فیزیکی برای ساخت کتابخانه، ۵ کلنگ زنی در هفته کتاب خواهیم داشت، همچنین افتتاح ۴۴ باب کتابخانه و ۸۳ رونمایی کتاب در سراسر کشور باهدف حمایت از ناشران و نویسندگان استانی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ همچنین افتتاح بیش از ۸۵۰ نمایشگاه کتاب برای حمایت از ناشران به‌ویژه ناشران استانی، از دیگر برنامه‌های نهاد خواهد بود و درمجموع ۱۶۲۲ برنامه فرهنگی در سراسر کشور در قالب‌های متنوع اجرا می‌شود.

وی به هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: هماهنگی با آموزش‌وپرورش برای تولید برنامه‌های مشترک، هماهنگی با صداوسیمای مراکز استان‌ها برای پوشش برنامه‌های هفته کتاب ازجمله فعالیت‌های هماهنگ شده برای این هفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها