شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
رئیس مجلس: تدوین قانون آزادی دسترسی به اطلاعات توسط دولت تدبیر و امید، حق مردم است / با مخفی‌کاری مشکلات حل نمی‌شوند

رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: من از دولت تدبیر و امید برای تدوین قانون انتشار و آزادی دسترسی به اطلاعات تشکر می‌کنم و معتقدم تدوین این قانون حق مردم است ضمن اینکه با مخفی‌کاری مشکلات حل نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیستمین نمایشگاه‌ مطبوعات و خبرگزاری‌ها عصر امروز (17 آبان ماه) با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.

دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا لایحه‌ای با موضوع ثبات وضع معیشتی خبرنگاران به مجلس شورای اسلامی ارائه کند تا دغدغه‌ فکری خبرنگاران در این زمینه برطرف شود.


 لاریجانی در این مراسم اظهار کرد: امیدوارم شعار امسال نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های «رسانه، آزادی مسئولانه» واقعاً محقق شود و این نمایشگاه طریقی باشد که از کار و اندیشه رسانه‌ها و مطبوعات استفاده دقیق‌تری در کشور صورت بگیرد.

وی ادامه داد: امروز با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، بدون رسانه‌های مسئول، حیات اجتماعی کشور دچار مشکل می‌شود.



رئیس مجلس بابیان اینکه زندگی مردم با رسانه عجین شده است گفت: اصولاً یک فکر خلاق که بخواهد در هر بخشی سرزندگی داشته باشد باید با رسانه‌ها در ارتباط باشد؛ به‌عبارت‌دیگر کار رسانه‌ها یک رکن اساسی برای پایداری اجتماعی به شمار می‌آید.

رئیس دستگاه قانون‌گذاری افزود: خوشبختانه در قانون برنامه پنجم کشور بحث نظام جامع رسانه‌ها مطرح‌شده است البته کاری در این زمینه تاکنون صورت نگرفته اما به‌تازگی شنیده‌ام که در دولت تدبیر و امید اقداماتی در این زمینه در دستور کار است.

وی با اشاره به‌ضرورت تدوین قانون تبلیغات در حوزه رسانه گفت: برای خودکفایی باید به موضوع تبلیغات توجه جدی شود و به همین خاطر قانون تبلیغات در حوزه رسانه باید تدوین شود. البته شنیده‌ام که در این زمینه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است که جای خوشحالی دارد.

وی با اشاره به قانون نظام صنفی رسانه‌ها که در دولت تدبیر و امید در حال پیگیری است، گفت: بخش‌های خصوصی در دولت باعث شده‌اند که کارها حرفه‌ای‌تر انجام شوند. بنابراین برای رسانه‌ها نیز اگر نظام صنفی وجود داشته باشد خود رسانه‌ها می‌توانند امور مربوط به خود را در دست بگیرند. دولت از این فکر و قانون حمایت خواهد کرد چراکه تدوین این قانون به ثبات کار رسانه کمک می‌کند.

وی از تدوین قانون انتشار و آزادی دسترسی به اطلاعات توسط دولت تدبیر و امید تشکر کرد و گفت: این قانون هم به رسانه‌ها کمک می‌کند و هم تدوین آن، بخشی از حقوق مردم است؛ چراکه مردم باید در جریان اطلاعات و اخبار قرار بگیرند. هیچ تردیدی نیست که هرچه آزادی فکر و اندیشه وجود داشته باشد رسانه‌ها قوت بیشتری می‌گیرند. بنابراین شعار این دوره از نمایشگاه مطبوعات شعار به‌حق و به‌جایی است که رسانه‌ها خودشان باشعور و درکی که دارند مسائل کشور را در نظر بگیرند.

لاریجانی بابیان اینکه ما مباحث سیاسی متعددی داریم که افکار رسانه‌ها را به‌شدت درگیر می‌کنند، گفت: فراموش نکنیم که مردم با امنیت سروکار دارند؛ با مخفی‌کاری مشکلات حل نمی‌شوند؛ بیان مسائل و مشکلات باعث پیشگیری از وقوع دوباره آنها می‌شود، بنابراین رسانه‌ها باید به موضوع امنیت اجتماعی بپردازند.

لاریجانی ادامه داد: تردیدی وجود ندارد که شرایط فعلی کشور دچار یک سلسله مشکلات است که برخی از آنها به مدیریت ناموفق گذشته برمی‌گردد و برخی دیگر به تحریم‌ها برمی‌گردد. البته در دولت فعلی مسیرهای درستی در این حوزه انتخاب‌شده است، اما همچنان با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم. تا زمانی که این فاصله‌ها رفع نشوند نمی‌توان مشکلات جامعه را حل کرد. در این راستا اگر رسانه‌ها به مسائل اقتصادی کشور بپردازند بدون تردید دولت نیز حل این مسائل را در اولویت قرار می‌دهد.

وی در پایان سخنانش گفت: گاهی از سوی برخی خبرنگاران و مراجعاتی که به ما صورت می‌گیرد شکایات و نارضایتی‌هایی از خبرنگاران مبنی بر مشخص نبودن وضعیت معیشت آنها و نداشتن پشتوانه و ثبات معیشتی ارائه می‌شود؛ از آقای جنتی می‌خواهم این موضوع را پیگیری کنند و هرچه سریع‌تر لایحه‌ای را در این زمینه به مجلس ارائه کنند تا به‌زودی به مجلس برسد و خبرنگاران بدون دغدغه فکری به این حوزه حساس بپردازند.

ورود صنوف روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه سیاست‌گذاری‌ها

در این مراسم دکتر حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ورود صنوف روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه به طراحی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را ازجمله تغییرات اساسی این دوره از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها عنوان کرد و گفت: می‌کوشیم در سال‌های بعد تمامی امور مربوط به صنوف روزنامه‌نگاری را به تشکل‌های روزنامه‌نگاری واگذار کنیم تا به‌این‌ترتیب از تصدی‌گری‌های دولت کاسته شود و دولت بتواند نقش خود را در نظارت و اعمال حاکمیت‌ها دنبال کند.

وی در ادامه سخنانش گفت: نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها معرف نگاه رسانه‌ها به حوزه کاری آنها است امیدوارم این نمایشگاه به تعالی و توسعه مطبوعات و سایر رسانه‌ها کمک کند.

انتظامی بابیان اینکه این نمایشگاه تا جمعه 23 آبان ماه ادامه خواهد داشت گفت: امسال 560 غرفه از رسانه‌ها در نمایشگاه حضور یافته‌اند.

انتظامی با اشاره به سابقه برگزاری این نمایشگاه، توضیح داد: پیش‌تر فقط رسانه‌ها و بعدها روابط عمومی‌ها به این نمایشگاه اضافه شدند اما امسال در خدمت کسب‌وکار شرکت‌های رسانه‌ای نیز هستیم.

وی ادامه داد: در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها نشریات مربوط به وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی نیز حضور دارند. امسال علاوه بر مطبوعات، خبرگزاری‌ها و مؤسسات فرهنگی بخش‌های دیگری در گروه‌های موضوعی نیز حضور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها