شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
نمایشگاه‌های استانی کتاب می‌توانند بخشی از گرفتاری‌های اقتصاد نشر را حل کنند

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه دهمین نمایشگاه استانی کتاب گیلان گفت: نمایشگاه‌های استانی کتاب می‌توانند بخشی از گرفتاری‌های اقتصاد نشر را حل کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دهمین نمایشگاه استانی کتاب گیلان امروز (17 آبان‌ماه) با حضور دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، دکتر نجفی، استاندار گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و جمعی از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی رشت افتتاح شد.

گیلان صبغه فرهنگی و تاریخی شناخته شده‌ای دارد
صالحی در این مراسم، جنبش فرهنگی در حوزه کتاب و ارتقاء شاخص کتابخوانی را از اهداف برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها دانست و گفت: امکان گفتمان‌سازی در حوزه کتاب و مطالعه باید در نمایشگاه‌های کتاب فراهم شود. 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه سخنانش، گفت: ویژگی بارز گیلان، نقش آن در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی است. جنبش مشروطیت در دوره‌های اخیر و جنبش میرزا کوچک به‌عنوان یک جنبش مهم اجتماعی و در نهایت نهضت حضرت امام خمینی(ره) و دفاع مقدس، نقش گیلان را بسیار حائز اهمیت کرده است.
 
صالحی با اشاره به نقش پایدار گیلانیان در جنش‌های اجتماعی و سیاسی، بیان کرد: مولفه دوم گیلان، مشخصه‌های فرهنگی این سرزمین است. گیلان با هویت فرهنگی عجین شده و نقش این استان در طول تاریخ و در حوزه فرهنگ برای همگان شناخته شده است. 

وی با بیان این‌که فرهنگ گیلان و گیلانی نیازی به تبلیغ ندارد، افزود: سردار دیلمی از علمای بزرگ شیعه و میرزاعبدالله در رشت و در دوره معاصر آیت‌الله العظمی بهجت(ره) گیلان را در حوزه فرهنگی زبان زد خاص و عام کردند و در حوزه زبان و ادبیات فهرست بلند بالایی از مردم این استان قابل تهیه است. 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از ویژگی‌های منطقه گیلان را عمومی‌سازی فرهنگ دانست و گفت: فرهنگ به بدنه اجتماعی این سرزمین به راحتی راه یافته و نخستین کتابخانه در گیلان خود نشانگر این مطلب است. 

صالحی بیان کرد: فرهنگ در این منطقه صرفا به افراد خاص معطوف نمی‌شود و بدنه اجتماعی گیلان درگیر مباحث فرهنگی، اندیشه و تفکر است و این خود ایجاب می‌کند که نگاه مضاعف از سوی مسئولان به فرهنگ گیلان شود.
 
وی حضور مسئولان در افتتاحیه نمایشگاه کتاب را نشان‌دهنده نگاه جدی و عمیق در گیلان به مقوله فرهنگ دانست و بیان کرد: مسئولان سیاسی و اجتماعی استان احساس دین دارند و بر این باورند که اگر فرهنگ از نان شب واجب‌تر نیست کمتر از آن هم نیست. 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند «کتاب انقلاب عصاره تمدن‌ساز است و تمدن‌ها از کتاب شروع می‌شود» اظهار کرد: در تمدن‌های تاریخی که نگاه کنیم متوجه می‌شویم که جریان دایرة‌المعارف، مقدمه‌ای برای شکل‌گیری انقلاب فرانسه شد. 

صالحی با بیان این‌که همه چیز در فرهنگ و همه رسانه‌ها به کتاب ختم می‌شوند، گفت: نمایشگاه استانی با چند هدف در گیلان شروع به کار کرده که از آن جمله دسترسی به کتاب در شکل تجمیعی و تقویت اقتصاد نشر است. 

وی با بیان این‌که حوزه نشر امروز گرفتار بحران‌ها و رکوردهای مضاعف است، گفت: نمایشگاه استانی می‌تواند بخشی از این گرفتاری‌های اقتصاد نشر را تامین کند، خرید ارزان‌تر کتاب در این نمایشگاه‌ها با یارانه‌هایی که در اختیار قرار می‌گیرد، 30 درصد تخفیف و به بالا را فراهم می‌کند. 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که نمایشگاه کتاب فرصت بیشتری را فراهم می‌کند تا سرانه کتاب در کشور افزایش یابد، عنوان کرد: نمایشگاه کتاب در فضای استان فرصتی را برای ترویج گفتمان مطالعه فراهم می‌کنند. 

صالحی، جنبش فرهنگی در حوزه کتاب و ارتقا شاخص کتابخوانی را از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها دانست و تاکید کرد: امکان گفتمان‌سازی در حوزه کتاب و مطالعه باید در نمایشگاه‌های کتاب فراهم شود، آن چیزی که اقتصاد نشر را ریل‌گذاری می‌کند تا در مسیر خود حرکت کند افزایش سرانه مطالعه است. 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درپایان سخنان خود گفت: کتاب، مادر فرهنگ است و هفته کتاب باید به هفته فرهنگ تبدیل شود و در نمایشگاه‌ها باید سعی شود تا این مهم تحقق یابد. 

شهرام‌نیا: 400 میلیون تومان اعتبار برای تخفیف کتاب در گیلان
دکتر امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این مراسم، با تاکید بر این‌که مشکلات ناشران گیلانی بررسی می‌شود، گفت: ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ارائه بُن و تخفیف به علاقه‌مندان به کتاب در دهمین نمایشگاه استانی کتاب گیلان اختصاص یافته است. 

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به این‌که در این نمایشگاه 350 ناشر از سراسر کشور حضور دارند، اظهار کرد: از این تعداد 30 ناشر متعلق به استان گیلان است. 

وی با بیان این‌که در این نمایشگاه 210 غرفه دایر است، افزود: برخی از ناشران در بخش فروش تجمیعی و متمرکز قرار گرفته‌اند و از آنجایی که امکان حضور همه ناشران در نمایشگاه وجود نداشت غرفه‌های تجمیعی و متمرکز زمینه حضور ناشران بیشتر را فراهم می‌سازد. 

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران گفت: افزایش غنایی محتوایی نمایشگاه‌های کتاب گیلان از نکات بارز دهمین نمایشگاه کتاب این استان است. 

شهرام‌نیا، حضور و تنوع ناشران در نمایشگاه‌های کتاب را مورد توجه دانست و گفت: دهمین نمایشگاه استانی کتاب گیلان کاملا به‌روز و متنوع است. در این نمایشگاه در حوزه اطلاع‌رسانی، فعالیت‌های خوبی صورت می‌گیرد و امکان جست‌وجوی کتاب و ناشر در غرفه اطلاع‌رسانی نمایشگاه در سایتwww.icfi.ir وجود دارد. 

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به برنامه‌های متنوع در دهمین نمایشگاه استانی کتاب گیلان افزود: از جمله این برنامه‌ها، رونمایی از کتاب و برنامه‌های مرتبط با ایام عزاداری امام حسین(ع) است. 

شهرام‌نیا از اعتبار 400 میلیون تومانی برای ارائه بُن و تخفیفات به علاقه‌مندان کتاب در این نمایشگاه خبر داد و گفت: تخفیف در دهمین نمایشگاه استانی کتاب گیلان از حداقل 30 درصد تا حداکثر 50 درصد است. 

وی با بیان این‌که اختصاص بُن به شهروندان عمومی است، افزود: با این امر فرصت برابر برای شهروندان در بهره‌مندی از نمایشگاه فراهم می‌شود.
 
دهمین نمایشگاه استانی کتاب گیلان با حضور 300 ناشر از سراسر کشور به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و باحمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 17 تا 23 آبان‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی رشت در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط