شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
لزوم تقویت فرهنگ کتابخوانی با جشنواره کتابخانه‌های خانگی

نشست رسانه‌ای سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی با حضور محمود برآبادی، نایب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و عزت‌الله الوندی، دبیر جشنواره، صبح امروز در محل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار و برنامه‌های این جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) محمود برآبادی نایب رئیس انجمن کودکان و نوجوانان در این آغاز این مراسم گفت‌: تابه حال دو دوره از جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی برگزار شده است که اولین دوره آن در سال 81 و دومین دوره در سال 86 بوده است. 
 
وی افزود: ابتدا که بحث جشنواره مطرح شد موضوع کتابخانه خانگی برای خیلی از افراد مهم بود. در یک تعریف مجمل از کتابخانه‌های خانگی می‌توان گفت این کتابخانه‌ها به کتابخانه‌هایی گفته می‌شود که از طرف مردم راه اندازی شوند و وابستگی به نهادهای دولتی نداشته باشند و مهم‌ترین ویژگی‌ آنها خودجوش بودن آنهاست. این کتابخانه‌ها می‌توانند در خانه‌های افراد، مجتمع‌های مسکونی و همچنین در مغازه‌ها و کارگاه‌ها شکل گیرند. کتابخانه‌های مدارس نیز اگر از سوی آموزش و پرورش تاسیس شوند جزو کتابخانه‌های خانگی محسوب نمی‌شوند ولی اگر از سوی خود دانش‌آموزان در مدارس ایجاد شود و کتاب‌های آنها بین افراد رد و بدل شود جزو کتابخانه‌های خانگی به حساب می‌آیند.

نایب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان عنوان کرد: ما از تشکیل و برگزاری این جشنواره چند هدف را دنبال می‌کنیم. اولین هدف ما ترویج فرهنگ کتابخوانی است. اصولا در سال‌های اخیر توجه به کتابخوانی مقداری کم رنگ شده و سبب شده که تیراژ کتاب‌ها کاهش یابد.  همچنین عناوین کتاب‌ها نیز کم شده است و کتاب‌هایی که تالیفی هستند با مشکل مواجه هستند. دومین هدف ما مربوط به فعالیت‌هایی می‌شود که درباره کتاب و کتابخوانی صورت می‌گیرد، این که هر فردی کتابخانه‌ای در خانه‌اش داشته باشد و لوکس و کامل باشد بسیار ارزشمند است اما این تنها هدف ما را برآورده نمی‌کند زیرا هدف ما رد و بدل کردن کتاب‌ها بین افراد مختلف است.

وی ادامه داد: سومین هدف ما در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایجاد فعالیت‌های فرهنگی در محیط کتابخانه‌های خانگی است. بدین معنی که کتابخانه‌های خانگی موقعیتی را فراهم کنند که کسانی که کتاب را می‌خوانند بتوانند فعالیت‌هایی را حول و حوش آن انجام دهند. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل نقد کتاب، نقد فیلم، نقد تئاتر و نمایش و به طور کلی شکل گرفتن محفل‌های ادبی کوچک در کنار آن است. این فعالیت‌ها و ایجاد محفل‌های ادبی در داوری نیز می‌تواند ارزشمند باشد و سبب شود امتیاز بیشتری به افراد تعلق بگیرد.

برآبادی گفت: ما در دوره‌های قبلی هم با موارد بسیار عجیب و خوشحال‌کننده‌ای در زمینه کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی روبه‌رو بوده‌ایم. به عنوان مثال در یک خیاط‌خانه، خیاط‌ها کتابخانه‌ای تشکیل داده بودند و کتاب‌ها را بین خودشان رد و بدل می‌کردند و به یکدیگر امانت می‌دادند که ابتکار بسیار جالب و دلگرم‌کننده‌‌ای بود. همچنین در یک تاکسی راننده‌ای تعدادی کتاب در وسیله نقلیه‌اش گذاشته بود که آنها را به مسافرانی که خواهان بودند امانت می‌داد.

وی افزود: توجه ما به کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی و تأثیر بر سرنوشت افراد است و امیدواریم با ادامه این جشنواره در سال‌های آتی بتوانیم فرهنگ کتابخوانی را هرچه بیشتر تقویت کنیم.

نایب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره علت ایجاد فاصله بین دوره‌های برگزاری این جشنواره اظهار کرد: تغییراتی که در مخاطبان ایجاد می‌شود خیلی سریع نیست، همچنین اطلاعاتی که از سوی آنها به ما می‌رسد چندان جدید نیست از این‌رو بین برگزاری دوره‌های مختلف ایجاد یک مدت زمان اینچنینی لازم است. ما در سال‌های گذشته نیز آمادگی برگزاری چنین جشنواره‌ای را داشته‌ایم اما نیازمند کسب موافقت از سوی نهادهای دولتی مربوطه بوده‌ایم.

وی افزود: به عقیده من فاصله زمانی دوسالانه برای برگزاری این جشنواره مناسب است زیرا اگر فاصله زمانی بیشتر شود ارتباط ما با مخاطبان کمتر خواهد شد. 

برآبادی عنوان کرد: این جشنواره به صورت سراسری برگزار می‌شود و افراد مختلف از شهرستان‌ها نیز می‌توانند در آن شرکت  و از طریق ایمیل به آدرس jkkhanegi@gmail.com آثار خود را ارسال کنند. امتیازهایی که شرکت‌کنندگان در این جشنواره می‌توانند به دست آورند شامل تعداد اعضای فعال کتابخانه، تعداد و تنوع کتاب‌های موجود، طبقه‌بندی و فهرست موضوعی، فعالیت‌های جنبی مانند نقد و بررسی و جلسات منظم شعر و داستان، دارا بودن کتاب‌های ویژه کودکان و نوجوانان و سایر فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی است.

تقویت فرهنگ کتابخوانی با جشنواره کتابخانه‌های خانگی
عزت‌الله الوندی، دبیر سومین جشنواره کتاب و کتابخوانی نیز در ادامه این مراسم گفت: طبق تفاهمنامه‌ای که با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم قرار شد این جشنواره را از 24 آبان تا اول آذر برگزار کنیم که همزمان باشد با هفته کتاب جمهوری اسلامی.

وی افزود: به زودی فراخوان سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی را در جراید و رسانه‌ها منتشر خواهیم کرد.

الوندی ادامه داد: هدف اصلی این جشنواره ترویج فرهنگ کتابخوانی است که کلاً در جامعه ما به عنوان یک کار اصلی شناخته نشده چون فرهنگ کتابخوانی هنوز در کشور ما جا نیفتاده است و جا افتادن آن نیازمند یک تلاش جمعی و همه جانبه است و ما سعی می‌کنیم تا با برگزاری این چنین جشنواره‌هایی این فرهنگ را تقویت کنیم.

وی عنوان کرد: مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا 25 آبانماه است و کسانی که که می‌خواهند در این جشنواره شرکت کنند باید یکسری مستندات را برای ما ارسال کنند که می‌تواند شامل عکس یک کتابخانه و کتاب‌‌های موجود در آن که چینش و تنوع آثار موجود در کتابخانه رامشخص کند. همچنین افراد می‌توانند فیلم تهیه شده از کتابخانه را برای ما بفرستند یا اگر امکان دسترسی به دوربین برای آنها میسر نیست می‌توانند فهرست کتاب‌ها را برای ما ارسال کنند. همچنین اگر مستنداتی هم درباره امانت دادن کتاب‌ها به سایر افراد مانند برگه‌دان یا فهرست‌های امانت دادن کتاب‌ها به افراد را در اختیار داشته باشند می‌توانند برای ما ارسال کنند.

الوندی گفت: داوری آثار در دو مرحله انجام می‌شود که اولین مرحله آن بررسی مستنداتی است که به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود و مرحله دوم بازدید هیات داوران از کتابخانه‌هاست. در بخش نهایی 10 نفر برگزیده می‌شوند که به آنها جوایزی اهدا خواهد شد. همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم علاوه بر جایزه‌هایی که به برندگان تعلق می‌گیرد‌، امکان انتخاب 100 عنوان کتاب را از انبار انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به آنها خواهد داد و می‌توانند در هر زمینه‌ای که می‌خواهند کتاب انتخاب کنند.

وی افزود: همچنین در سایت www.nevisak.ir یک نرم‌افزار طراحی شده است که فراخوان این جشنواره و همه اطلاعات لازم را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد. همچنین دارندگان کتابخانه‌های خانگی می‌توانند مستندات كتابخانه‌هاي خود را به صورت عكس(فايل Jpg) يا فيلم(فايل Avi حداكثر دو دقيقه) و متن(فايل Word) تا روز تعیین شده به نشاني jkkhanegi@gmail.com دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها