پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
محرم ویترین کتابفروشی‌ها را سیاه‌پوش کرد/«بهار» کتابفروشی‌ها در پاییز و زمستان از راه می‌رسد

با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری امام حسین(ع) راسته کتابفروشان خیابان انقلاب کمی خلوت‌تر از هفته‌های قبل بود. ویترین برخی کتابفروشی‌ها متناسب با این ایام رنگ و بوی مذهبی به خود گرفت.

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-الناز مردی: خیابان انقلاب و فروشگاه‌های اطراف آن سال‌هاست به عنوان یکی از مراکز مهم خرید اقلام فرهنگی محسوب می‌شوند. این روزها به دلیل فرارسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) و قرار گرفتن در آبان ماه و شروع کار دانشگاه‌‌ها علاقه‌مندان کتاب کمتر به این خیابان سر می‌زنند. به همین دلیل کتابفروشی‌ها خلوت‌تر از هفته‌های قبل هستند، اما باز هم می‌توان دوستداران کتاب و کتابخوانی را در این خیابان دید.

محرم ویترین کتابفروشی‌ها را سیاه پوش کرد
خیابان انقلاب در این هفته حال و هوای دیگری داشت. در برخی فروشگاه‌های کتاب و حتی در میان بساط دستفروشان این خیابان محصولات دینی نیز عرضه می‌شود. ویترین‌ها حال و هوای دیگری به خود گرفته  و بیشتر کتاب‌های به نمایش گذاشته شده، آثار مربوط به واقعه عاشورا و رویدادهای آن بود.

کتاب‌های ثابت ویترین کتابفروشی‌های دینی- مذهبی
کتاب‌های دینی و مذهبی ویترین‌ها، عموما «حسین علی» نوشته م. موید، «نقش ائمه در احیای دین»، «فتح خون»، «زیتون»، «سخن عاشورایی» و «امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» بودند. این هفته ویترین برخی  کتابفروشی‌ها با این آثار تزئین شده بودند.

فروشگاه «افق»، منبعی برای کتاب‌های رمان و کودک و نوجوان
فروشگاه انتشارات افق در خیابان دوازده فروردین به دلیل آن‌که کتابفروشی تخصصی کودک و نوجوان است، ویترینی متفاوت‌تر از سایر کتابفروشی ها دارد؛ ویترینی که با طراحی جالب و متفاوت دوستداران ادبیات و کودک و نوجوان را به خود جذب می‌کند.


داغ‌ترین کتاب انتشارات «افق»
کتاب «سین مثل سودابه» از آثار تازه منتشر شده نشر افق است که در ویترین فروشگاه نشر افق قرار دارد. جزو کتاب‌های جدیدالانتشار این فروشگاه بود که در پشت ویترین این فروشگاه قرار داشت.

«سین مثل سودابه» نوشته کاوه میرعباسی، یک داستان پلیسی متعلق به بزرگسالان است. این کتاب با قیمت 13 هزار تومان به تازگی (آبان 1393) روانه کتابفروشی‌ها شد.

کتاب‌های دیگری که در ویترین فروشگاه «افق» جای گرفته بودند عبارتند از «این ساندویچ مایونز ندارد»، شامل 10 مجموعه داستان کوتاه اثر جی.دی.سالینجر و ترجمه سارا آرامی و مرجان حسنی‌راد است که در عین استقلال هر داستان، می‌توان ارتباط بین آن و داستان‌های قبلی را درک کرد.

«منگی» روایت سرگذشت مردی جوان است که در حومه شهر پاریس در کشتارگاهی زندگی می‌کند و محل زندگی‌اش نیز نزدیک همین کشتارگاه است. او به همراه مادربزرگ بد اخلاقش زندگی می‌کند و سراسر داستان درباره زندگی روزمره شخصیت اصلی داستان، مشکلاتش با مادربزرگ و رفت‌وآمدهای وی است. «منگی» نوشته ژوئل اگلوف و ترجمه اصغر نوری، در 112 صفحه و قیمت 6 هزار تومان از سوی انتشارات «افق» منتشر شده‌ است.

«شبهای روشن» داستانی از فئودور میخایلوویچ داستایوفسکی نویسنده شهیر روسی است. اثری که خود داستایوفسکی، در یکی از نامه‌هایش، آن را «رمان احساساتی» تعریف کرده‌است.

«بهار» کتابفروشی‌ها در پاییز و زمستان از راه می‌رسد
افشاریان، از کارکنان فروشگاه نشر افق درباره میزان فروش این هفته کتابفروشی «افق» به «ایبنا» گفت: معمولا هر سال با شروع فصل پاییز بازار کتابفروشی‌ها داغ شده و کتاب‌ها با مخاطبان خود آشنا می‌شوند. امسال هم پس از آغاز مهر و خرید بسیاری از کتاب‌ها توسط دانشجویان فروش خوبی داشتیم. در این فصل معمولا جای کتاب‌های کمک درسی حتی در میان ویترین کتابفروشی‌های تخصصی هم دیده می‌شود. در واقع فصل پاییز و زمستان را می‌توان بهار فروش کتاب دانست.

کتاب‌های پرفروش کتابفروشی «افق»
افشاریان، کتاب‌های پر فروش فروشگاه افق را به این شرح معرفی کرد: «ماه بر فراز مانیفست» نوشته کلر وندرپول و ترجمه کیوان عبیدی اشتیانی، «یک آسمان خبر» نوشته مهدی حجوانی، «سکه‌ای از آسمان» نوشته ژوئل اگلوف و ترجمه اصغر نوری.

افشاریان همچنین درباره کتاب‌های در دست انتشار «افق» گفت: «فاجعه در دبیرستان میدل تاون» نوشته تاداستراسر و ترجمه ناصر زاهدی که برای گروه سنی نوجوان است، «ماتی و سامی و سه گاف گنده» نوشته صالح نعورا و ترجمه کتایون سلطانی، «بی خانمان» نوشته هکتور مالو و ترجمه حبیب یوسف زاده، «مقلدها» نوشته گراهام گرین و ترجمه محمدعلی سپانلو و «تصویر دوریان‌گری» نوشته اسکار وایلد و ترجمه محسن سلیمانی کتاب‌های در دست انتشار «افق» هستند که به زودی روانه بازار نشر می‌شوند.

این فروشنده همچنین درباره فروش مناسب کتاب‌های تخصصی رشته و حرفه عکاسی در این فروشگاه گفت: انتشارات «آوند دانش» به صورت تخصصی در زمینه ترجمه کتاب‌های هنری فعالیت می‌کند. کتاب‌های عکاسی که در این فروشگاه عرضه می‌شوند معمولا از سوی این انتشارات منتشر شده‌اند و تاکنون مخاطبان زیادی داشته و فروش آنها بسیار مناسب بوده است.

«تاریخ مجسمه‌سازی ایران» کتاب ثابت ویترین فروشگاه «نیل»
کتابفروشی «نیل» یکی از فروشگاه‌های باسابقه کتاب در خیابان انقلاب است. مدت‌هاست که کتاب نفیس «تاریخ مجسمه سازی در ایران» میهمان ویترین این فروشگاه است. این کتاب نخستین اثر در مورد تاریخ این هنر و دستاوردهای هنری ایرانیان در حوزه هنرهای حجمی است.

کتاب‌های حوزه هنر حجم عمده ویترین کتابفروشی «نیل» را به خود اختصاص داده‌اند. فروشنده حاضر در این کتابفروشی درباره علت حضور کتاب‌های مربوط به حوزه هنر در ویترین آن گفت: انتشارات «نیل» پیشتر در زمینه نشر کتاب‌های حوزه هنر فعالیت داشت. معمولا کتابفروشی‌ها ویترین خود را متناسب با تقاضای خریداران خود می‌چینند و چون بیشترین مخاطبان فروشگاه کتاب «نیل» نیز خریداران کتاب‌های مربوط به حوزه‌های مختلف هنری هستند، سهم بیشتری برای کتاب‌های هنری در پشت ویترین فروشگاه «نیل» قائل شده‌ایم.

پر فروش‌های فروشگاه «نیل»
کارشناس فروش کتابفروشی نیل درباره پرفروش‌های این فروشگاه به خبرنگار ایبنا گفت: کتاب «تاریخ مجسمه‌سازی ایران» که سال گذشته (1392) منتشر شد، هم اکنون نیز جزو کتاب‌های پرفروش فروشگاه است. این کتاب تاکنون پایه ثابت ویترین ما بوده و گمان می‌کنم در آینده نیز خواهد بود.

وی افزود: کتاب «زیبایی شناسی در معماری» نوشته یورگ کورت گروتر و ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون، از آثار منتشر شده در نشر دانشگاه شهید بهشتی، نیز در زمره کتاب‌های پرفروش «نیل» است. این کتاب بسیار مهم است و هر معمار یا دانشجوی معمار باید حتما آن را مطالعه کند. همچنین کتاب «سبک‌شناسی هنر معماری در سرزمین‌های اسلامی» نیز از دیگر کتاب‌های پرمخاطب این فروشگاه است.

او ادامه می‌دهد: کتاب «تاریخ نمایش در جهان» نوشته جمشید ملک‌پور و همچنین کتاب «فن نمایشنامه نویسی» اثر لاجوس اگری و ترجمه مهدی فروغ نیز دو کتاب مهم دیگر پرفروش این فروشگاه است. لازم است بیان کنم که این دو کتاب در زمره منابع درسی دانشجویان رشته تئاتر است و به دلیل نزدیکی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد به این کتابفروشی، دانشجویان رشته تئاتر این دانشکده برای تهیه این منابع درسی خود به ما رجوع می‌کنند.

در هفته‌های بعد نیز منتظر گزارش‌های «ایبنا» از راسته کتابفروشی‌های خیابان انقلاب باشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها