دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰

«هنرها و هنرمندان از دیدگاه اقتصادی» عنوان کتابی نوشته خاویر گرف (Xavier Greffe) با ترجمه داود حیدری و علی هاشمی گیلانی است که جایگاه اقتصادی هنر را به خصوص در دورانی که از «هنر برای هنر» سخن می‌رود، بررسی می کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به گفته نویسنده این کتاب، به رغم مباحثی که در تاثیر مثبت هنرها بر توسعه اجتماعی و اقتصادی جوامع مطرح شده‌اند. اقتصاددانان عملا هیچ‌گاه به موضوع هنر در مطالعات خود نپرداخته‌اند.

این کتاب با عنوان فرانسوی «Arts et artistes au miroir de leconomie » در سال 2002 از سوی انتشارات Economicaدر فرانسه منتشر شده است. گرف استاد علم اقتصاد در دانشگاه پاریس (سوربن 1) است که تالیفات او تاکنون به بیش از 30 عنوان کتاب که همگی به زبان فرانسه نوشته شده‌اند می‌رسد. 

این کتاب بر محور بررسی سه چالش اصلی در مباحث اقتصادی هنر بحث خود را پیش می‌برد؛ اولین چالش به تقابل میان هنر به مثابه «خلاقیت» و هنر به مثابه «میراث» باز می گردد که خود دو گونه ارزش اقتصادی متفاوت را ایجاد خواهد کرد. 

دومین چالش به تقابل میان آثار «اصیل» و «صنایع فرهنگی» می‌پردازد و از ارزش متفاوت اقتصادی هر یک از این مفاهیم سخن می گوید.
 
سومین چالش تقابل میان حمایت‌های دولتی و بازاری از آثار هنری مورد مطالعه قرار می‌دهد. 

کتاب در هفت فصل کلی به نام‌های «رد پای اقتصاد در هنر»، «کیفیت تعریف ناپذیر»، «وضعیت متزلزل عرضه‌کنندگان کالا و خدمات فرهنگی»، «هنرمند کارفرمای استعداد خویش»، «آفرینش و میراث»، «آثارهنری و صنایع فرهنگی» و «بدبینی فرهنگی یا خوش‌بینی فرهنگی» تدوین شده است. 


فصل اول کتاب از مطالعه ارزش ضد اقتصادی هنر با نگاه به نظریات زیباشناختی اثر هنری آغاز می‌کند و در ادامه به ارزشمندی‌های اقتصادی، اجتماعی و منطقه‌ای (جغرافیای) تولیدات هنری می‌پردازد.

فصل دوم
مسئله تعیین کیفیت تولیدات هنر و قیمت‌گذاری‌ آنها و مخاطبان مستقیم و غیر مستقیم این آثار را از جنبه‌های مختلف مورد مطالعه قرار می‌دهد. «تفسیر بر مبنای قیمت»، «ارزیابی بر اساس تفاوت‌های ظاهری:برچسب و فهرست قیمت»، «تفسیر بر اساس رای منتقدان»، «تفسیر بر اساس عرف»، «روش قیمت گذاری مبتنی بر لذت جویی» و «روش قیمت گذاری بر اساس هزینه رفت و آمد» از موضوعاتی است که در این فصل بررسی می‌شوند. 

فصل سوم به بررسی برنامه‌های سازمان‌ها و موسسات حمایت‌کننده از هنرمندان می‌پردازد. «اصل غیرانتفاعی‌بودن موسسات هنری»، «انعطاف پذیری نهادهای هنری» و «بازاریابی فعالیت‌های هنری» از جمله مباحث این فصل هستند. 

در فصل چهارم رفتارها و فعالیت‌های هنرمندان  از دیدگاه اقتصادی بررسی می‌شوند. «الگوهای فعالیت هنری»، «فعالیت هنری به عنوان یک طرح یا هنرمند به عنوان کار فرمای استعداد خود»، «محدودیت دستمزدها و انتخاب‌ها برای هنرمندان» و «جستجو برای یافتن درآمدهای انعطاف‌پذیرتر» مهمترین مباحث این فصل هستند. 

در فصل پنجم نویسنده به مطالعه جایگاه‌ و ارزشمندی‌های مختلف آثار هنری به مثابه «میراث» می‌پردازد و ماهیت اقتصادی آثار میراثی را ذیل موضوعات «میراث چگونه به وجود آمده است؟»، «روش‌های ارتقای ارزش میراث»، «گردش و جریان اشیای قابل حمل میراث»، «بهای میراث قابل حمل:نقاشی» و «تکثیر میراث: کپی‌ها و جعلی‌ها» تشریح می‌کند. 

در فصل ششم تفاوت‌های میان اثر هنری و محصول فرهنگی از نگاه اقتصادی بررسی می‌شوند و با مطالعه موردی سینما و موسیقی به عنوان هنرهایی که بیشتر از دیگر هنرها، درگیر مسئله کپی‌رایت و حقوق انحصاری  هستند، معضلات اقتصادی آثار هنری رایگان، به خصوص در فضاهای مجازی تشریح می‌شوند. 

در فصل پایانی نویسنده شرحی مفصل از حمایت‌ها و سیاست‌های دولتی در شکل‌گیری فعالیت‌های هنری ارائه می‌دهد که «سراب دخالت دولت: باز توزیع دروغین»، «هنر معاصر: فرصتی برای خلاقیت‌ و هدر دادن منابع دولتی»، «دیوان‌سالاری فعالیت‌های هنری»، «بازار: سرچشمه خلاقیت»، «سیاست‌ها هنری فرانسه»، «سیاست‌های هنری آمریکا» و «انواع متفاوت دخالت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دولت» از جمله مباحث این فصل هستند. 

چاپ اول کتاب «هنرها و هنرمندان از دیدگاه اقتصادی» در 274 صفحه با شمارگان 1100 نسخه ارائه شده است. طراحی و آماده‌سازی کتاب را نشر نظر برعهده داشته است. در شناسنامه کتاب اطلاعاتی درباره قیمت کتاب نوشته نشده است، ضمن آنکه انتشار این کتاب به عنوان یک هدیه فرهنگی در برنامه صندوق اعتباری هنر قرار گرفته است.
 
مرورری بر‌ کتاب‌هایی که با موضوع اقتصاد هنر منتشر شده‌اند:
- «اقت‍صاد ف‍رهنگ‌ و هنر» - ج‍نیز برگ‌، منگر - ترجمه‌ علی‌اع‍ظم‌ م‍ح‍م‍دب‍ی‍گ‍ی‌ - باز 1379 

- «اقتصاد فرهنگ و هنر» - علی رشید‌پور، فرزانه چاوش‌باشی – فکر بکر 1387 

- «اقتصاد هنر» - ویکتور گینزبرگ، دیوید تراسبی - محمدرضا مریدی و دیگران – بدخشان 1392 

- «اقتصاد موسیقی : فرایند تولید، بازاریابی و فروش محصولات (به همراه بررسی نظام اقتصادی موسیقی ایران)» - مولف محمدرضا آزاده‌فر – پژوهشکده فرهنگ،هنر و ارتباطات 1390 

- «اقتصاد هنر و فرهنگ» - جیمز هیلبران و چالز‌ام گری - فرزانه چاوش‌باشی، بهنام زنگی – مهر نوروز 1392 

- «درآمدی بر اقتصاد هنر؛ چرایی فقر هنرمندان» - هانس ابینگ - حمیدرضا شش‌جوانی، لیلا میرصفیان – نشر تحقیقات نظری 1390

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • z.gh ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    با سلام و احترام لطفا برای تهیه کتابهای نام برده در این صفحه راهنمایی بفرمایید. «هنرها و هنرمندان از دیدگاه اقتصادی» - «اقت‍صاد ف‍رهنگ‌ و هنر» - ج‍نیز برگ‌، منگر - ترجمه‌ علی‌اع‍ظم‌ م‍ح‍م‍دب‍ی‍گ‍ی‌ - باز 1379 - «اقتصاد فرهنگ و هنر» - علی رشید‌پور، فرزانه چاوش‌باشی – فکر بکر 1387 «اقتصاد موسیقی : فرایند تولید، بازاریابی و فروش محصولات (به همراه بررسی نظام اقتصادی موسیقی ایران)» - مولف محمدرضا آزاده‌فر – پژوهشکده فرهنگ،هنر و ارتباطات 1390 - «اقتصاد هنر و فرهنگ» - جیمز هیلبران و چالز‌ام گری - فرزانه چاوش‌باشی، بهنام زنگی – مهر نوروز 1392(توجه: این کتاب برایم بسیار مهم است. سپاسگذار خواهم بود به این مهم رسیدگی بفرمایید) با تشکر غفورری
    • هاشم خان ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
      واقعا از آنهایی که در خبرگزاری کامنت میگذارند و میگند که چطور باید کتاب رو تهیه کنیم حیرت زده ام! خب استادان برید به کتابفروشی محله تون یا اگر کتابفروشی نداره محله تون از سایتهای خرید اینترنتی/چرا فکر میکنید خبرنگاران کتاب باید برای شما وقت بذارند و راهنمایی کنند که از کجا کتاب بخرید در صورتی که خودتون با یه سرچ ساده میتونید پیدا کنید تنبلها/تنبلی رو به کناری بگذارید و کدو نباشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها