سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
انتشار کتاب‌های آموزشی شناخت مقاتل و روش صحیح مقتل‌خوانی

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از چاپ کتاب‌های «سبک زندگی حسینی»، «سوژه‌های سخن»، «آموزه‌های حسینی» و بازنشر کتاب‌های ویژه کودکان در ایام عزاداری امام حسین (ع) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور امروز (29 مهرماه) در نشست مطبوعاتی «بصیرت عاشورایی» که در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد، طی سخنانی گفت: طرح سوگواره بصیرت عاشورایی در آستان امامزادگان، مساجد و تکایا از اول محرم تا پایان ماه صفر برگزار می‌شود و هدف از آن اجرای صحیح و امینانه‌ نيات واقفین خیراندیش است. قالب مراسم، روضه‌خوانی، تعزیه‌داری و عزاداری خواهد بود.

وی ارتقای سطح بصیرت و معارف مردم، اقامه عزاداری امام حسین (ع) و یارانش توسط اقامه شعائر و مناسک، بیان حقایق عاشورا و تحقق قطب فرهنگی شدن امامزادگان را از اهداف دیگر این طرح عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این طرح در سه هزار و 250 آستان مقدس امامزادگان در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: همزمان با روز دوم ماه محرم تجمع پنج هزار نفری با عنوان «لبیک یا حسین» در آستان امامزادگان برگزار می‌شود و در آن قاریان برجسته کشور، مداحان و شاعران آیینی حضور خواهند داشت.

شرفخانی درباره مراسم روز تاسوعای حسینی نیز اظهار کرد: در این روز نماز پرشکوه جماعت با حضور دسته‌‌های عزاداری در امامزادگان برگزار می‌شود. علاوه بر این مقارن با روز دوازدهم ماه محرم همایش رهروان زینبی با شعار «لبیک یا زینب» در آستان امامزادگان ویژه بانوان برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف از اعزام 10 هزار مبلغ توسط این سازمان به شهرهای مختلف کشور خبر دارد و گفت: امروزه روش‌های جدید تبلیغی ضرورت دارد و براین اساس خیمه‌های معرفت در بقاع متبرکه برگزار خواهد شد و ذیل آن برنامه‌هایی مانند برپایی غرفه گفتمان دینی و پاسخ به مسائل شرعی و ایستگاه همه واقف باشیم انجام می‌شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه سبک زندگی حسینی در بیش از دو هزار امامزاده گفت: همچنین مسابقه سراسری کتاب «سبک زندگی حسینی» در سراسر کشور برگزار خواهد شد. این کتاب با شمارگان 200 هزار نسخه در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در آن احادیث و سیره امام حسین (ع) با استفاده از ادبیات امروزی بیان شده است. فایل کتاب در سایت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف قابل دانلود است و در پایان آن 30 سوال طراحی شده که مردم با پاسخگویی به آن می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. آخرین مهلت ارسال پاسخنامه 17 آذرماه سال جاری خواهد بود.

شرفخانی همچنین از چاپ چندین کتاب دیگر در این ایام خبر داد و گفت: کتاب «سوژه‌های سخن» با شمارگان 10هزار نسخه و کتاب «آموزه‌های حسینی» از سوی این سازمان منتشر شده که برای ترویج مباحث سبک زندگی حسینی و پاسخگویی به نیازهای جامعه در اختیار مبلغان قرار می‌گیرد.

به گفته وی، بسته‌های فرهنگی شامل چندین کتاب مانند «دختر باید خانم باشه» و کتاب‌های ویژه کودکان باز نشر شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی از برگزاری مراسم مجزا برای عزاداری امام سجاد (ع) خبر داد و گفت: مشروح این برنامه‌ها در نشست جداگانه تشریح خواهد شد اما در ایام عزادارای امام حسین (ع) برنامه ویژه شام غریبان به صورت نمادین در آستان امامزادگان برگزار می‌شود.

شرفخانی با اشاره به رعایت نبایدها و خطوط قرمز در مراسم عزاداری گفت: مسائلی را به مبلغان خود تذکر داده‌ایم که از آن جمله می‌توان به پرهیز از خرافات و وهن در عزاداری  و عدم استفاده از برخی علمک‌ها و نشانه‌ها اشاره کرد.

وی در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر سیاست این سازمان در استفاده از مقتل‌های معتبر و مستند در مجالس عزاداری توسط مبلغان دینی سازمان اوقاف گفت: در مداحی‌ها و روضه‌خوانی‌ها باید از منابع درستی استفاده شود و مبلغان نیز باید از واژگان درستی در این ایام بهره بگیرند. در همین راستا سازمان اوقاف دوره‌های آموزشی مقتل‌خوانی را با هدف شناخت مقاتل و نیز روش صحیح مقتل‌خوانی به صورت مجزا برای مبلغان خود برگزار کرده است. 

وی تاکید کرد: برای استفاده مبلغان مقتل «لهوف» را پیشنهاد داده‌ایم که از آن در مجالس استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها