دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰
«آقازاده عزیز» رونمایی شد/ جلیلی: انقلاب اسلامی با هجو الگوی بشر مدرن، قابلیت‌های بسیاری برای طنزپردازان ما به وجود آورد

وحید جلیلی در مراسم رونمایی از کتاب «آقازاده عزیز» اثرمحمدرضا شهبازی گفت که انقلاب ایران هجو غرب و هجو الگوی بشر مدرن بود و قابلیت‌های بسیاری برای طنزپردازان ما در این حوزه به‌وجود آورد، اما از این قابلیت‌ها استفاده نشد. جلیلی همچنین برخی کنش‌های غربی، مثلا واکنش‌ آنها نسبت به جنگ جدید غزه، را «سوگ‌ــ‌مضحکه» خواند و قابلیت‌های طنزپردازی در این رفتارها را روشن کرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ مراسم رونمایی از کتاب «آقازاده عزیز» گزیده طنزهای مطبوعاتی محمدرضا شهبازی، عصر امروز دوشنبه 28 مهر، با حضور وحید جلیلی، حسین قرایی و محمدرضا شهبازی در کافه کتاب کراسه، برگزار شد. 

ظرفیت‌های طنزپردازی جریان مقابله انقلاب با غرب
وحید جلیلی، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فعال فرهنگی در این مراسم گفت:انقلاب اسلامی ایران به یک‌معنا هجو غرب و هجو الگوی بشر مدرن بود. بسیاری از تناقض‌های دوران مدرن و روزگار جدید توسط انقلاب ما عیان شد و همین تناقض‌ها بستر بسیار مهمی برای طنز است. 

جلیلی در ادامه تاریخ غرب را مملو از پارادوکس‌های اساسی دانست و گفت: یکی از آخرین تناقض‌های موجود در تاریخ غرب، ماجرای غزه است. اصلا این ماجرا یک «سوگ‌ــ‌مضحکه» عجیب بود، چرا که از یک طرف همه عالم آن سبعیت و وحشیگری و رفتارهای ضدانسانی اسرائیل را دیدند و از طرف دیگر نیز کماکان آن سکوت و تایید بنیانگذاران حقوق بشر در جهان در مقابل این جنایت‌ها ادامه داشت. بر این اساس شما اتفاقی تراژیک‌تر و در عین حال کمیک‌تر از ماجرای غزه تاکنون دیده بودید؟ 

این روزنامه‌نگار همچنین به جریان نابودی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی به‌وسیله بمب اتم اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اتفاق‌های مشابه جنگ جدید غزه، انداختن بمب در ژاپن در جنگ جهانی دوم و نابودی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی بود. با این اوصاف این آمریکایی‌ها بودند که پس از جنگ جهانی دوم از ملت‌های دیگر حق توحش می‌گرفتند. حال از این جریان‌های مضحک‌تر و مسخره‌تر غرب‌زدگان در ایران هستند که سنگ غربی‌ها را به سینه می‌زنند. 

جلیلی در ادامه با اشاره به این نکته که از ظرفیت‌های طنز جریان مقابله جمهوری اسلامی ایران با غرب و غرب‌زدگان استفاده چندانی نشده است، گفت: پس از انقلاب جریان نثر طنز با افول جدی مواجه شد. البته زمینه‌های کاریکاتور و شعر طنز نیز، هرچند که در مقایسه با نثر طنز وضعیت بهتری دارند، فروغ چندانی نداشته‌ایم. 

فراوانی مضامین طنز
جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم شروع دوباره و قدرتمند جریان طنز انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در دهه اخیر، مضامین طنز در کشور بسیار زیاد شده است و باید از آنها استفاده کرد. بسیاری از مضمون‌های جدید برای طنزپردازان جبهه انقلاب اسلامی ایران، به برکت فتنه سال 1388 به‌وجود آمده‌اند. بسیاری از کسانی که انقلاب به آنها پروبال داد و اکنون به نقد و توهین به انقلاب مشغولند نیز موقعیت کمیک دارند. 

سردبیر اسبق روزنامه ابرار با اشاره به شکسته شدن برخی خط قرمزها در حوزه طنز توسط هنرمندان و نویسندگان حزب‌اللهی گفت: پیشتر مواجهه طنزپردازان جبهه انقلاب با غرب و غرب‌زدگی داخلی‌ها ممکن نبود، چرا که برخی روشنفکرها خط قرمزهایی برای این مساله تعیین کرده بودند، اما این خط قرمزها توسط جوانانی چون محمدرضا شهبازی، نویسنده کتاب «آقازاده عزیز» شکسته شد. امیدوارم این خط‌شکنی و پیشرویی هنرمندان جبهه انقلاب ادامه پیدا کند. 

مهجوریت طنز در دهه اخیر
محمدرضا شهبازی، نویسنده کتاب «آقازاده عزیز» نیز در این مراسم گفت: «آقازاده عزیز» شامل 39 مطلب طنز من است که بین سال‌های 1388 تا 1392 در مطبوعات منتشر شد. البته بازنشر این مطالب در قالب کتاب با یک ویرایش جدید و همچنین شرح واژگان سخت و بیان دلایل نوشتن هر مطلب صورت گرفت. 

وی افزود: من اصرار داشتم روی جلد کتاب اسم ترکیبی «طنزهای مطبوعاتی» درج شود، چرا که طنز در فضای امروز مطبوعات و نشریات کشور مهجور مانده است. متاسفانه غربت طنز در نشریات به عینه دیده می‌شود. بنابراین باید با کارهایی این‌چنین، به رفع مهجوریت طنز در عرصه مطبوعات کمک کرد. 


«آقازاده عزیز» نوشته محمدرضا شهبازی و طراحی جلد حمیده کرباسی را انتشارات رسول آفتاب با شمارگان دو هزار نسخه، 197 صفحه و قیمت هشت هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها