شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
دیدار رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران از دو کتابخانه بزرگ اسپانیا

رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران که به همراهی هیئتی به منظور شركت در اجلاس جهانی آرشیو (ایكا) در كشور اسپانیا به سر می‌برند، از دو کتابخانه بزرگ این کشور و همچنین نمایشگاهی که به‌مناسبت حضور ایشان در کتابخانه ملی اسپانیا افتتاح شد، دیدن کرد. صالحی امیری همچنین با حضور در سفارت ایران در اسپانیا، در جشن غدیر سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دكتر صالحی‌امیری به همراه چندتن  از معاونان و مشاوران سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه17 مهرماه از كتابخانه ملی اسپانیا دیدن كرد.

در این دیدار رئیس كتابخانه ملی اسپانیا ضمن خوش آمدگویی به هیات ایرانی و ابراز خشنودی از حضور دكتر صالحی گفت: حضور شما برای ما فرصتی قلمداد می شود تا آنچه  این مركز فرهنگی مهم اسپانیا انجام می دهد به مردم خاورمیانه ارائه كنیم.

آنا سانتوس ضمن اشاره به تاریخچه شكل گیری كتابخانه ملی اسپانیا افزود: این نهاد فرهنگی بیش از 300 سال قدمت دارد و از آن زمان تا كنون تحت مقررات اسپانیا فعالیت‌های خود را دنبال می‌كند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وظایف و فعالیت‌های كتابخانه ملی اسپانیا  عنوان كرد: تعداد پرسنل كتابخانه ملی اسپانیا 393 نفر است و تلاش ما برای تمركز زدایی است، ما مسئول جمع آوری، نگهداری و حفاظت از هویت اسپانیا هستیم و در حفظ سیاست‌های فرهنگی، هر نهادی بیشترین تعامل را با نهادهای دیگر داشته باشد موفق تر است و موجب تحكیم و تقویت نهاد خود خواهد شد، و بر همین اساس ما عمیقا خواستار همكاری با ایران هستیم.

آنا سانتوس در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود 30 میلیون منبع كتابی و غیر كتابی از گذشته‌های دور تا كنون افزود: در كتابخانه ملی اسپانیا در كنار منابع كتابی منابع غیر كتابی اعم از نقشه، عكس، فیلم، پایان نامه و غیره نیز نگهداری می شود.

دكتر صالحی در ادامه این نشست یك ساعت و نیمه در زمینه موضوعات مشترك كتابخانه ملی ایران و اسپانیا، ضمن ارائه توضیح مختصری از وظایف و فعالیت‌های سازمان اسناد و كتابخانه ملی واشاره به ادغام دو حوزه آرشیو و كتابخانه با یكدیگرگفت: حوزه‌های پژوهشی گسترده ای در ایران وجود دارد و هم اکنون بر روی چند دانشنامه مشغول کار هستیم. 

وی در ادامه سخنان خود با ابراز امیدواری برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترك فرهنگی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های مشترک فرهنگی و همچنین توسعه روابط کتابخانه ای و فرهنگی با توجه به ظرفیت بالای دو طرف برای کار مشترک و اردوی فرهنگی بین نخبگان از جمله پیشنهاد‌های همكاری‌های دو جانبه ما با كتابخانه ملی اسپانیا است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به تاریخ كهن اسپانیا و مشتركات فرهنگی آن با ایران تصریح كرد: کتابخانه ملی اسپانیا از مراکز ارزشمند فرهنگی اروپا است که منابع كم نظیر و فاخری را در خود جای داده است.

از نكات جالب توجه در این دیدار می توان به دیجیتال سازی مهم ترین كتاب‌های اسپانیا اشاره كرد كه حدود 180 هزار جلد كتاب رقومی سازی شده توسط میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا به وسیله اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد.



در حاشیه این دیدار غلامرضا عزیزی، معاون اسناد ملی سازمان اسناد و كتابخانه ملی بازدیدی از آرشیو ملی اسپانیا به عمل آورد و از نزدیك با فعالیت‌ها و وظایف آرشیو ملی اسپانیا آشنا شد.عزیزی در این دیدار از مخازن اسناد و شرایط نگهداری آن‌ها دیدن كرد .در نشستی كه مابین معاون اسناد ملی و طرف اسپانیایی انجام شد، توافقاتی در حوزه تعاملات فعالیت‌های آرشیوی صورت پذیرفت. لازم به توضیح است، آرشیو ملی اسپانیا فعالیت جداگانه ای نسبت به كتابخانه ملی دارد و دارای ظرفیت‌های بالایی در زمینه مرمت، نگهداری منابع و حفاظت از آنهاست.
 
 
افتتاح نمایشگاه آثار ایرانی و اسلامی باحضور دکتر صالحی امیری
لازم به ذکر است که به مناسبت حضور دكتر صالحی نمایشگاهی از آثار خطی ایرانی در قالب یك نمایشگاه در كتابخانه ملی اسپانیا به نمایش درآمد که كتاب‌هایی نظیر کتاب خطی شعر یوسف (كه در آن دوازدهمین سوره قرآن به صورت نظم درآمده)، كتاب سمرقندی (درباره اخلاق و خط مشی زندگی)، کتاب خطی زکریای قزوینی با حاشیه مزین به طلا، انجیل اسپرانسه (که اعرابی که بعدا به مسیحیت گرایش پیدا کردند این انجیل را تدوین كردند)، كتاب موسیقی کبیر، كتاب اشعار عاشقانه اسپانیایی مدون شده توسط مسیحیانی كه در شرق عالم زندگی می كردند و نظایر آن ارائه شده است.

در این نمایشگاه علاوه بر آثار فوق الذكر، آثاری نظیردیوان حافظ شیرازی و برخی شعرای ایرانی و همچنین نسخ خطی قرآن نیز به نمایش در آمد.

اضافه می شود دكتر صالحی، حین بازدید از این نمایشگاه از رئیس كتابخانه ملی اسپانیا دعوت كرد تا از كتابخانه ملی ایران دیدن كند.

بازدید از کتابخانه سن لورنزو اسكوریال
همچنین رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران و هیات همراه بازدیدی سه ساعته از كتابخانه سن لورنزو به عمل آوردند که در این بازدید هیات ایرانی از بخش‌های مختلف این كتابخانه ارزشمند و تاریخی دیدن كردند. كتابخانه سن لورنزو به دلیل دارا بودن نسخ خطی ارزشمند، پس از كتابخانه ملی اسپانیا دومین كتابخانه مهم آن كشور محسوب می‌شود.

صالحی ضمن بازدید از آثاری از سده‌های 18 و 19 میلادی از تالار ویژه پژوهشگران نیز دیدن كرد و گفت‌وگو با رئیس كتابخانه سن لورنزو بیان کرد: به علت حضور اسلام در سرزمین اسپانیا قرابت نزدیكی در حوزه تاریخی به وجود آمده است و در برهه ای از زمان فرهنگ و تمدن اسلامی‌و فرهنگ اسپانیایی با یكدیگر پیوند خورد كه هنوز هم رگه‌هایی از آن مشاهده می‌شود.

رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ضمن تبریك به رئیس این كتابخانه، خوزه لوئیس مرینو به دلیل چنین مجموعه كم نظیر و ارزشمندی عنوان كرد: اگر تلاش‌ها برای حفظ و نگهداری این آثار ارزشمند و نفیس نبود، ما اكنون از گذشته خود بی اطلاع بودیم.

وی در ادامه در بازدید از بخش‌های مختلف این مجموعه از جمله میكرو فیلم، مخازن نگهداری آثار و منابع خطی و تالار‌های نقشه، گفت: این سرمایه ماندگار به نسل‌های آینده تعلق دارد، صنعت و تولیدات صنعتی گذراست ولی فعالیت در حوزه‌های كتاب و آرشیو و فرهنگ ماندگار است.

از نكات جالب توجه این بازدید می‌توان به تفاوت محفظه‌های آرشیو مورد استفاده در كتابخانه سن لورنزو با نمونه‌های موجود در ایران و سایر كشور‌های آسیایی اشاره كرد كه مقرر شد هیئت ایرانی مطالعاتی در این زمینه به عمل آورد و شرایط تبادل تجربیات دو طرف در حوزه‌های تخصصی آرشیو و منابع كتابی و ساز و كار اداری و خدمات دهی مورد بررسی قرار گیرد.

در حاشیه این بازدید چند نسخه از كتاب‌های فارسی توجه هیئت ایرانی را به خود جلب كرد كه از آن جمله می‌توان به دیوان حافظ، مجموعه شعر خمسه حكیم نظامی‌گنجوی و شرح فارسی در فلسفه به قلم ابراهیم بن محمدبن عربشاه الاسفراینی معروف به عضام‌الدین اشاره كرد.
لازم به یادآوری است طرف اسپانیایی خواستار همکاری بیشتر در زمینه‌های آرشیوی و منابع كتابی با سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی‌ایران شد.
 
 
سخنرانی دكتر صالحی امیری در جشن غدیر سفارت ایران در اسپانیا
دكتر صالحی همچنین شب پنجشنبه در مراسم جشن غدیر كه در مسجد سفارت ایران در مادرید انجام شد در مدح مقام حضرت علی (ع) و اهمیت روز غدیر سخنرانی كرد و در این سخنرانی بیان داشت: حضرت ولادتشان در خانه کعبه بود و کعبه به خاطر عظمت حضرت شکافت و ایشان به آن پناه می‌آورد و فاطمه بنت اسد وارد می‌شود و سه روز مائده آسمانی برایشان روزی مقرر می‌شود.

وی ادامه داد: ایشان کسی است که فاطمه بنت اسد نامشان را حیدر می‌گذارد، ولی‌هاتفی می‌آید تا نام حضرت را علی نوید دهد. خداوند علوم خود را در قلب علی گذاشته است و او کسی است که می‌فرماید از من بپرسید هرچه در آسمان و زمین است. اینها نشان دهنده عظمت حضرت است.

در این مراسم كه به مناسبت بازگشایی مدرسه ایرانیان مقیم اسپانیا نیز برگزار شد، دكتر صالحی در زمینه وظایف و عملكرد سازمان متبوع خویش نیز توضیحاتی داد و گفت: سازمان اسناد كتابخانه ملی به عنوان محلی برای ترویج علم و اندیشه است و اهداف ما در زمینه علمی‌اهداف والایی است.

دكتر صالحی در سخنانی، عملكرد دولت تدبیر و امید را در یك سال گذشته تشریح كرد و كارنامه دولت را مطلوب توصیف كرد و همچنین از رونمایی كتاب نهج البلاغه که توسط سید صادق موسوی شیرازی با استفاده از بیش از 80 هزار منبع گردآوری شده، در سازمان اسناد و كتابخانه ملی خبر داد.

اضافه می‌شود در این مراسم، كه فدایی فر سفیر ایران در اسپانیا و اسماعیلی رایزن فرهنگی و نماینده توافقی سازمان اسناد و كتابخانه ملی نیز حضور داشتند، دعای پرفیض كمیل نیز توسط یكی از حضار قرائت شد.

لازم به ذکر است این اجلاس به طور رسمی‌ از روز یكشنبه در شهر خیرونای اسپانیا آغاز می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها