شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
ضرورت تعامل فراسازمانی در زمینه کتاب/ خانه کتاب می‌تواند بازویی برای استحکام بخشیدن به فعالیت‌های کتابخانه ملی باشد

غلامرضا امیرخانی، سرپرست معاونت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بازدید از موسسه خانه کتاب گفت: در زمینه تعامل‌ها می‌توانیم نگاهی فراسازمانی به موضوع کتاب داشته باشیم. با همکاری خانه کتاب می‌توانیم بسیاری از مشکلات حوزه کتاب را برطرف کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) غلامرضا امیرخانی، سرپرست معاونت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مهندس شهرابی، مدیرکل اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی، دکتر دباغی، مدیرکل فراهم‌آوری کتابخانه ملی، سیدمحمود سادات، مدیر بخش نسخ خطی و میترا صمیعی، مدیرکل سازمان‌دهی کتابخانه ملی چهارشنبه (9 مهرماه) از بخش‌های مختلف موسسه خانه کتاب بازدید کردند.
 
پیش از این بازدید، مسئولان کتابخانه ملی با مجید غلامی‌جلیسه، معاون پژوهشی، فرهنگی و آموزشی موسسه خانه کتاب، مجتبی تبریزنیا، مدیر اطلاع‌رسانی خانه کتاب، آزاده نظربلند، مدیر کتابداری خانه کتاب، روح‌الله سلطانی، مدیر شابک درباره مسائل مربوط به فیپا و فاپا به بحث و گفت‌وگو نشستند. 

امیرخانی، سرپرست معاونت کتابخانه ملی در این نشست با بیان این‌که انتقاد‌های زیادی درباره فیپا و فاپا به کتابخانه ملی وارد می‌شود، گفت: این انتقاد وجود دارد که چرا برخی کتاب‌ها در کتابخانه ملی پیدا نمی‌شوند یا فیپا و فاپای آنها دچار مشکل است؛اگر چه ما تلاش می‌کنیم این مشکلات به حداقل برسد. در بررسی‌هایی که برای رفع مشکلات انجام ‌دادیم به این نتیجه رسیدیم که موسسه خانه کتاب کار‌های خوبی در این زمینه انجام می‌دهد که می‌توان با همکاری این نهاد کاستی‌ها را همپوشانی کرد. 

وی با اشاره به بهتر شدن فضای تعامل میان نهاد‌ها، به همکاری با مرکز اطلاعات و مدارک علمی اشاره کرد و افزود: در گذشته امکان تعامل با این مرکز بسیار سخت بود اما امروز فضای همکاری بسیار بهتر شده است و در نظر داریم که مباحث مرتبط با پایان‌نامه‌ها را به این مرکز واگذار کنیم. خوب است که در زمینه تعامل‌ها نگاهی فراسازمانی به موضوع کتاب هم داشته باشیم و با روند کار در خانه کتاب آشنا شویم. 

مجید غلامی‌جلیسه نیز با تائید صحبت‌های سرپرست معاونت کتابخانه ملی و تاکید بر بهبود روند فعالیت‌های این نهاد در یک سال گذشته، گفت: بدون تردید ما این نگاه متقابل را به وضعیت کتابخانه ملی و فعالیت‌های آن داریم. کتابخانه ملی در این ایام توانسته است از سکون حاکم شده بر برخی بخش‌ها فاصله بگیرد و فعال‌تر از گذشته کار‌های خود را دنبال کند و امیدواریم با حضور مدیران توانا فعالیت‌های عمیق و ماندگارتری در کتابخانه ملی انجام شود. 

معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب در ادامه، یکی از ضعف‌های مدیریتی در حوزه فرهنگ را نگاه سطحی دانست و توضیح داد: در خانه کتاب، برخی برنامه‌ها به صورت کوتاه‌مدت و برخی بلندمدت انجام می‌شوند؛ این نگاه را دنبال می‌کنیم که خانه کتاب به ریل خود بازگردد. ما در تلاشیم که خانه کتاب را در مسیر وظایف خود قرار دهیم. 

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی کتاب به‌عنوان یکی از اهداف خانه کتاب از بدو تاسیس مطرح بوده است، اما در برخی دوره‌‌ها به‌خوبی فعالیت شده و در برخی مواقع در اولویت نبوده است. این فراز و فرودها بر اطلاع‌رسانی کتاب تاثیر ‌گذاشت. به همین دلیل در تلاشیم تا این خلاء‌ها را ترمیم کنیم. آن‌چه در این میان مشهود است مشترکات میان فعالیت‌های خانه کتاب و کتابخانه ملی است. خانه کتاب می‌تواند بازویی برای استحکام عملی بخشیدن به فعالیت‌های کتابخانه ملی شود. اکنون کتابخانه ملی فعالیت‌های خوبی در حوزه فیپا و فاپا انجام می‌دهد که فعالیت‌های خانه کتاب می‌تواند آن کار‌ها را ارتقاء دهد. 

غلامی‌جلیسه با اشاره به اقدامات کتابخانه ملی در موضوع نقد و فعالیت‌های مرتبط با آن، گفت: راه‌اندازی اندیشگاه کتابخانه ملی اتفاق خوبی است که اگر به‌خوبی جهت‌دهی شود تاثیرات زیادی در سطح جامعه خواهد داشت. خانه کتاب در حوزه نقد سال‌ها فعالیت‌هایی را انجام داده است اما امروز این اقدامات رویکرد تخصصی پیدا کرده است. خانه کتاب تمامی فعالیت‌های خود را در حوزه کتاب دنبال می‌کند و به مسایل سیاسی و غیره کاری ندارد. 

وی در ادامه به فعالیت‌های سرای اهل قلم، نشریه کتاب هفته و خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اشاره کرد و به توضیح درباره فصلنامه‌های نقد کتاب پرداخت و گفت: در بخش اطلاع‌رسانی و کتابداری اتفاق خوب و بزرگی رُخ داده است که با حمایت‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز کتاب‌پژوهی ایران به همت استاد سید فرید قاسمی در خانه کتاب راه‌اندازی شد. این مرکز حاصل 30 سال زحمت استاد قاسمی در فراهم‌آوری تمام آثار و منشورات در حوزه کتاب است. وی کتابخانه تخصصی خود را در اختیار خانه کتاب قرار داده است. 

مسئولان کتابخانه ملی در پایان این نشست از بخش‌های کتاب‌پژوهی، خانه نقد، واحد اطلاع‌رسانی، کتابداری، سرای اهل قلم، خانه ترجمه و مخزن کتاب موسسه خانه کتاب بازدید کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط