سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در قالب کتاب و هنرهای گوناگون ضروری است

آیین قدردانی از مجموعه ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد برگزار شد. در این مراسم مطرح شد که باید در قالب‌های مختلف مانند کتاب، سینما، موسیقی و مستند در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام برداریم. همچنین باید از ظرفیت‌های ایثارگران این وزارتخانه برای ترویج فرهنگ ایثارگران استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین قدردانی از مجموعه ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز 8 مهرماه با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید اُلفتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، همایون امیرزاده، مشاور فرهنگی، علمی و مدیریتی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از کارمندان ایثارگر این وزارتخانه برگزار شد.

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: بسیار خوب است که کمی به گذشته‌ها بازگردیم و به موضوعاتی که در دوران هشت سال دفاع مقدس به عنوان ارزش قابل قبول بودند بیندیشیم؛ یادآوری خاطرات آن دوران گاهی به ما کمک می‌کند تا از روزمرگی فاصله بگیریم.

وی با بیان این‌که ایثار، گذشت، در دوران هشت سال دفاع مقدس، ارزش‌های بزرگ انسانی فراوان وجود داشتند، گفت: بسیار شایسته است که به یاد آوریم کجا بودیم و به خودمان هشدار دهیم که مبادا از ارزش‌هایی مثل تواضع و خدمت به خلق فاصله بگیریم یا آنها را فراموش کنیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که افرادی که به ارزش‌های دفاع مقدس مزین هستند، بدون تردید از سایر افراد اولاترند، افزود: در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه لایه می‌توان این ارزش‌ها را ارج نهاد و زمینه ترویج آنها را فراهم کرد؛ در نخستین لایه، باید فهرستی از اسامی ایثارگران فعال را تهیه و آنها را به یکدیگر یادآوری کرد. همچنین در لایه دوم، باید از ظرفیت‌های ایثارگران فعال در فضای فرهنگ اداری معاونت فرهنگی استفاده کرد.

صالحی ادامه داد: اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت و ارزش‌های دفاع مقدس در فضای اجتماعی نیز از دیگر راهکارهای ترویج این فرهنگ به شمار می‌آید؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعتبار جایگاهی که دارد می‌تواند پرچمدار این اتفاق بزرگ باشد. بدون تردید هر برنامه یا طرحی در این زمینه ارائه شود، مورد حمایت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد قرار خواهد گرفت.

علی اکبر علیزاده، از فعالان امور ایثارگران معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: توقع عموم بازماندگان دفاع مقدس از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد این است که فرهنگ دوران هشت سال دفاع مقدس فراموش نشود.

وی ادامه داد: از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد خواهانیم تا به شیوه‌های مختلف فرهنگی جلو پیشروی افرادی را بگیرد که به نام ارزش‌های دفاع مقدس، به بدن بازماندگان آن دوران، تازیانه می‌زنند.

علیزاده با اشاره به بازدید دو روزه‌ای که از نمایشگاه کتاب دفاع مقدس  داشتند، عنوان کرد: متاسفانه تعداد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه بسیار اندک بودند و این در حالی است که آثار خوبی در این نمایشگاه عرضه شده است اما چرا باید بازدیدکننده نداشته باشد، این موضوع نشان می‌دهد که چندان برای آن فرهنگسازی و تبلیغات نشده است.

بخش دیگر این مراسم به سخنرانی سعید اُلفتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران اختصاص یافت. وی با بیان این‌که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دغدغه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: دکتر صالحی پنج درصد بودجه این معاونت را برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص داده‌اند.

اُلفتی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «دفاع مقدس و ایثار و شهادت متعلق به هیچ فرد و شخصی نیست بلکه برای نظام جمهوری اسلامی ایران است.» گفت: ما نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احساس وظیفه می‌کنیم باید به دوران هشت سال دفاع مقدس بپردازیم؛ خوشبختانه در این راستا ابزارهای فرهنگی در این وزارتخانه فراهم است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، درباره اندک بودن تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب دفاع مقدس سال جاری، گفت: بدون تردید اگر این نمایشگاه از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شد، مملو از جمعیت بازدیدکنندگان می‌شد.

وی در پایان سخنانش، با بیان این‌که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به معنای واقعی، دغدغه مقام معظم رهبری است، گفت: باید در قالب‌های مختلف مانند کتاب، سینما، موسیقی و مستند در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام برداریم. همچنین باید از ظرفیت‌های ایثارگران این وزارتخانه برای ترویج فرهنگ ایثارگران استفاده شود.

آیین قدردانی از مجموعه ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز هشت مهرماه با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط