سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳
ارسال بیش از 3500 اثر به دبیرخانه/ قدردانی از نمایندگان سه نسل داستان انقلاب

دبیر هشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج با بیان این‌که بیش از سه‌هزار و 500 اثر به دبیرانه جشنوره راه‌یافته است، گفت: در آیین پایانی جشنواره از نمایندگان سه نه نسل داستان‌نویسی انقلاب قدردانی می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست رسانه‌ای هشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج، صبح امروز، هشتم مهرماه 1393 با حضور رضا رسولی، دبیر این جشنواره در محل سازمان بسیج هنرمندان برگزار شد.

رسولی در ابتدا با گرامیداشت یاد امیرحسین فردی، دبیر فقید این جشنواره و احمد بیگدلی، داستان‌نویس تازه درگذشته گفت: جشنواره ادبیات داستانی بسیج در ردیف جشنواره‌های چندگانه بسیج است که به صورت دوسالانه و با هدف شناسایی، معرفی و قدردانی از نویسندگان جوان است که در سراسر کشور به ادبیات داستانی علاقه‌مند هستند. هدف ما آماده‌سازی نیرو برای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و جریان‌سازی ادبیات انقلاب است. توجه‌ به ارزش‌ها و فراتر رفتن از مفاهیم کلیشه‌ای هدف محتوایی جشنواره ادبی بسیج است.

اعتقاد به انبوه قلم‌های نیکو در شهرستان‌ها
دبیر هشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج با اشاره به تاکید این جشنواره بر ترویج زبان و ادبیات فارسی، به عنوان محمل مفاهیم دینی، اعتقادی و دفاعی، افزود:جشنواره ادبیات داستانی بسیج نگاه ویژه‌ای به داستان شهرستان‌ها دارد. ادبیات صرفا محافل ادبی لوکس کلان‌شهر‌ها نیست. ادبیات مفهومی فراگیر است و در روستا‌ها هم می‌توان داستان‌نویسانی را یافت که با ما هم‌داستان باشند. قلم‌های شایسته‌ای در سراسر کشور وجود دارد اما به دلیل اندک بودن ظرفیت رسانه‌ای آنها، نسل نوخاسته ما دیده نمی‌شوند. گویی فقط تهران نویسنده پرورانده است! بسیج هنرمندن به انبوه ظرفیت‌های ادبی در سطح کشور معتقد است.

وی حمایت بسیج از جریان‌های خود‌جوش را دیگر وظیفه بسیج هنرمندان دانست و گفت: اکنون که این سازمان دارای نظام دیوانی است، خود را ملزم به تقویت جریان‌های خودجوش ادبی می‌داند. نگاه امیدوارانه به این موضوع داریم و با برگزاری جشنواره و قدردانی از جوان‌ها و نوجوان‌ها، نشاط را در جامعه ادبی کشور حفظ کنیم. متاسفانه برخی روشنفکران، تنها به تلخکامی‌ها و سیاهی‌ها را از جامعه ایران به تصویر می‌کشند. چه بسا  استقبال جامعه بین‌المللی هم از این ناشادکامی‌ها بیشتر است. در تقابل با سیاه‌نمایی تنها به گروه یا ناشر خاصی توجه نداریم و در این زمینه به ناشری چون سوره مهر همان‌قدر سختگیرانه نگاه می‌کنیم که به برخی ناشران.

رسولی از سهیلا عبد‌الحسینی به عنوان دبیر علمی جشنواره نام برد و ادامه داد: داوران داستانی ما در دو بخش ملی و استانی انتخاب آثار را انجام داده‌اند. در سطح استانی جشنواره افتتاحیه و اختتامیه داشته‌ایم. چهارشنبه، 16 مهرماه 1393 نیز از ساعت 10 صبح در فرهنگسرای ارسباران آیین اختتامیه ملی جشنواره برگزار می‌شود. داستان‌ها در دو گروه داستان کوتاه و بلند ارزیابی‌ شده‌اند. داوران داستان کوتاه، فیروز زنوزی جلالی، هادی خسروشاهی و مریم مغانی بوده‌اند و داوری آثار داستانی بلند جشنواره ادبی بسیج را علی‌اکبر صحرایی، عبد‌المجید نجفی و عباس جعفری مقدم بر عهده داشته‌اند. 

حضور بیشتر آذری‌ها و مازنی‌ها
وی درباره میزان آثار رسیده به جشنواره گفت: سه‌هزارو 595 اثر به دبیرخانه راه یافته‌اند که از این میان 220 اثر به بخش ملی راه یافته‌اند و سه استان خراسان رضوی با 500 اثر، آذبایجان غربی 400 و فارس با 360 بیشتر آثار ارسالی در مرحله مقدماتی را داشته‌اند. همچنین از استان‌های مازنداران 12 آذربایجان غربی 12 و استان یزد 11 اثر به مرحله ملی راه‌یافته است. مراسم ما صرفا قدردانی از نویسنده و آثار برتر نیست. بلکه قصد داریم از برخی راویانی که نقشی در ثبت بهترین اثر داستانی داشته‌اند هم قدردانی کنیم. همچنین از محمدرضا سرشار، حمید داوود آبادی و محبوبه معراجی پور به عنوان نمایندگانی از سه نسل ادبیات انقلاب اسلامی تجلیل خواهد شد.

دبیر هشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج درباره رویکرد این جشنواره ادبی در شناختن آثاری که سیاه‌نمایی از آن برداشت می‌شود، اظهار کرد: این آثار، داستان‌هایی‌اند که صرفا ناامیدی را ترویج می‌کنند و راهکاری برای رفع مشکلات اجتماعی ارایه نمی‌دهند. همچنین آثاری‌ سیاه‌نمایی محسوب می‌شوند که دل دشمنان جمهوری اسلامی ایران را شاد کنند.

وی نحوه حمایت از نویسندگان برتر را فراگیر دانست و ادامه داد: انجمن مرکزی ادبیات داستانی داریم و انجمن‌های دیگری به صورت مجزا در شهرستان‌ها به نقد و بررسی آثار و برپایی کارگاه‌های آموزشی می‌پردازند. همچنین آثار برتر نگارشی را برای انتشار، فروش و توزیع حمایت می‌کنیم. در مرحله نهایی بیش از  200 نویسنده منتخب شهرستان‌ها به تهران می‌آیند که در کارگاه‌‌های آموزشی شرکت خواهند کرد. علاوه بر این، مجتمع آموزشی هنر انقلاب اسلامی، با فراخوانی علاقه‌مندان ادبیات داستانی را در دو رشته کارگردانی و نویسندگی آموزش می‌دهند.

رسولی درباره جوایز این دوره توضیح داد: برای رتبه نخست 20 میلیون ریال، رتبه دوم 15 میلیون ریال و رتبه سوم 10 میلیون ریال جایزه در نظر گرفته شده است. همچنین نفرات تقدیری، پنج میلیون ریال دریافت خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها