یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲
عباس صالحی: افتخار ما این است که رهبری کتابخوان و کتابشناس داریم/ خانه کتاب باید به ستاد علمی و کاربردی حوزه کتاب تبدیل شود

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در بازدید از خانه کتاب و رونمایی از «کتابشناسی ماه» که با حضور علی جنتی، وزیر ارشاد همراه بود گفت: پُشت‌پرده کتاب، مسائل زیادی وجود دارد که گاهی این مسائل، آن قدر بزرگ می‌شود که مسائل بزرگ‌تر و اصلی‌تر مغفول می‌ماند. در نتیجه دچار روزمرگی در کارها و پرداختن به حاشیه‌ها به جای پرداختن به مسائل اصلی و بزرگ می‌شویم!

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سید عباس صالحی در این مراسم که با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای هیات امنا و هیات مدیره خانه کتاب برگزار شد اظهار کرد: بازدید از بخش‌های مختلف خانه کتاب و خبرگزاری کتاب ایران با دو فضای آستانه سال تحصیلی جدید و هفته دفاع مقدس همزمان شده است که آن را به فال نیک می‌گیرم.

وی ادامه داد: یکی از افتخارات کشور این است که رهبری کتابخوان، کتابشناس و کتاب‌دوست دارد؛ معاونت فرهنگی وزارت ارشاد این مسئله را مدنظر قرار داده است و می‌کوشد در این راستا گام بردارد. اما پُشت‌پرده کتاب، مسائل زیادی وجود دارد که گاهی این مسائل، آن قدر بزرگ می‌شود که مسائل بزرگ‌تر و اصلی‌تر مغفول می‌ماند. در نتیجه دچار روزمرگی در کارها و پرداختن به حاشیه‌ها به جای پرداختن به مسائل اصلی و بزرگ می‌شویم! با این هدف، سعی کردم فعالیت‌های خود را در معاونت فرهنگی سامان دهم و در این مسیر، گاهی با پیشرفت، گاهی با نقد و گاهی هم با بی‌انصافی‌هایی مواجه شده‌ایم.

صالحی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «کتاب، مادر همه تمدن‌سازی‌هاست» گفت: کتاب تجمیع ایده‌ها و اندیشه‌های اساسی است؛ من به موسسه خانه کتاب در ذهن خود این گونه نگاه می‌کنم و با همین نگاه سراغ آقای میرزایی برای پذیرفتن مسئولیت مدیریت این موسسه رفتم. ایشان با وجود مشکلات و دغدغه‌های فراوانی که داشتند، این مسئولیت را پذیرفتند و در این مدت 8 ماه به صورت شبانه‌روزی و بسیجی‌وار همچون فعالیت‌شان در دوران جنگ در موسسه خانه کتاب فعالیت کردند.



معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در تمام این مدت تلاش شد تا اعضای هیات مدیره و هیات امنای خانه کتاب به‌گونه‌‌ای انتخاب شوند که تشریفاتی نباشند و تنها به شعار بسنده نکنند بلکه مکمل فعالیت‌های یکدیگر در حوزه کتاب باشند. اعضای هیات مدیره و هیات امنای خانه کتاب با این نگاه، به‌ویژه بعد از ایام عید نوروز، هر دو هفته یکبار جلسه برگزار می‌کنند؛ شاید پیدا نکنیم هیات امنایی که مانند هیات امنای خانه کتاب هر دو هفته یکبار به صورت جدی و مستمر جلسه برگزار می‌کند؛ این موضوع خود بیانگر اهتمام جناب آقای میرزایی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در حوزه کتاب است.

صالحی افزود: شورای فکر موجود در خانه کتاب که اعضای آن را افرادی همچون سید فرید قاسمی، پیر مطبوعات و کتابشناس حرفه‌ای تشکیل می‌دهند، وجود نخبگانی در این موسسه همچون سید علی آل‌داوود و جمشید کیانفر نشان‌دهنده وسواس جناب آقای میرزایی در این موضوع که هر کاری را به اهلش و به کار بلدش بسپارد، است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امیدوارم خانه کتاب در آینده نزدیک به ستاد مرکزی علمی کاربردی حوزه کتاب تبدیل شود تا هم بتواند کتاب‌های کشور را رصد کند و هم آینده‌پژوهی و برنامه‌ریزی در این عرصه داشته باشد تا بتواند به عرصه عملیات نیز  بهتر از گذشته ورود پیدا کند.

وی اظهار کرد: در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پشتوانه موسسه خانه کتاب در حوزه‌‌های اطلاع‌رسانی، آینده‌پژوهی و آسیب‌شناسی حوزه کتاب و حتی اهالی قلم، توزیع کتاب و مسائل مربوط به مخاطبان ورود پیدا کردیم تا بتوانیم در آینده نزدیک به یک برنامه بهتر در عرصه کتاب دست یابیم.

صالحی در پایان سخنانش، از اجرای بیش از 30 طرح در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد خبر داد و گفت: برخی از این طرح‌ها افتتاح شده‌اند و برخی دیگر در آستانه افتتاح قرار دارند؛ مسلما این طرح‌ها یک شبه تولید نشده‌اند. کاملا آگاهم که برای تک تک این طرح‌ها ساعت‌ها و ماه‌ها زمان صرف شده است. امیدواریم با استمرار و پشتیبانی‌هایی که وزیر ارشاد داشته اند شاهد باشیم که خانه کتاب در دوران وزارت ایشان، کارنامه درخشانی از خود ارائه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط