جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵
درگذشت ناگهانی یک نویسنده، نکوداشت زرین‌کوب و نشان نقره برای یک کتاب

درگذشت ناگهانی احمد بیگدلی، نویسنده فقید کشورمان، اخبار ادبی هفته گذشته را تحت تاثیر خود قرار داد. برگزاری نکوداشت عبدالحسین زرین‌کوب، اهدای نشان نقره جایزه ادبی اوراسیا به رمان «مردگان باغ سبز» و رونمایی از رمان «مفتون و فیروزه» از دیگر خبرهای ادبی هفت روز گذشته بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) احمد بیگدلی، نویسنده، منتقد و مدرس ادبیات داستانی کشورمان، صبح چهارشنبه، 25 شهریور 1393 بر اثر سکته قلبی درگذشت. پیکر وی با انتقال به یزدان‌شهر نجف‌آباد اصفهان، در گلستان شهدای این شهرستان به خاک سپرده شد. مراسم ختم این نویسنده فقید هم صبح جمعه ،28 شهریور در مسجد جامع یزدان‎‌شهر برگزار می‌شود. بیگدلی با نوشتن رمان «اندکی سایه» جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و رمان بزرگسال جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور را سال 1385به خود اختصاص داده بود. 
 
نکوداشت زرین‌کوب
مراسم بزرگداشت عبدالحسین زرین‌کوب، دوشنبه، 24 شهریور با سخنرانی چهره‌هایی مانند حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای، رئیس پژوهشگاه تاریخ اسلام، مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، مهدی ماحوزی، مدیر گروه ادبیات فارسی دانشگاه تهران و روزبه زرین‌کوب، برادرزاده عبدالحسین زرین‌کوب و عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عظیم زرین‌کوب برادر این ادیب فقید کشورمان در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد. 

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از این مراسم اظهار کرد: در روزگاری که از کنار بسیاری از سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به راحتی می‌گذریم، توجه به شخصیت‌های برجسته‌ای که خدمات بزرگی برای کشورمان انجام داده‌اند، بسیار ارزشمند و تجلیل از مقام علم و فرهنگ است. 
 
نشان نقره جایزه ادبی اوراسیا برای «مردگان باغ سبز»

ترجمه روسی رمان «مردگان باغ سبز» اثر محمدرضا بایرامی که در فهرست 10 کتاب برتر نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو قرار گرفته بود، از سوی هیات داوران جایزه ادبی اوراسیا، مفتخر به دریافت نشان نقره این جایزه ادبی نیز شد. ترجمه روسی رمان «مردگان باغ سبز» به قلم آندره اندروشکین، از سوی بنیاد مطالعات اسلامی روسیه و با همکاری موسسه انتشاراتی صدرا در مسکو  و نشر وچه به چاپ رسیده است. 

رونمایی از «مفتون و فیروزه» 
مراسم رونمایی از رمان «مفتون و فیروزه» عصر چهارشنبه 26 شهریور با حضور حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان، سعید تشکری، نویسنده اثر ، قاسمعلی فراست و عبدالرضا فریدزاده در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از جریان خزنده‌ای صبحت کرد که می‌کوشد با گذاشتن شریک برای امام خمینی (ره) واقعیت‌های انقلاب را تحریف کند. 

سعید تشکری، نویسنده این رمان هم در این مراسم از خبرنگاران کتاب که وی را فراموش نکردند قدردانی کرد و آنها را افرادی دانست که تنها دغدغه تهیه خبر ندارند، بلکه دردمند خبرند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها