دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
اختلاس مالی بنیاد شهریار سبب شد تصمیم جدیدی بگیریم/اساسنامه‌ای شفاف نوشته می‌شود

سیدهادی بهجت تبریزی، فرزند شهریار درباره تشکیل بنیاد رسمی شهریار به ایبنا توضیحاتی داد. هادی بهجت تبریزی، پسر شهریار، ایرج نوبهار، وکیل خانواده شهریار و شیرین احد‌نژاد فرد، مسئول دبیرخانه روابط عمومی بنیاد تازه تأسیس «شهریار» درگفت‌وگو با خبرگزاری کتاب به انگیزه‌های تاسیس این بنیاد و تدوین اساسنامه آن اشاره کرده‌اند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- طی سال‌های گذشته بنیادهای مختلفی تحت عنوان «بنیاد بین‌المللی پژوهشی شهریار» فعالیت کرده‌اند اما نه رسمیتی داشته‌اند و نه از طریق وزارت کشور به ثبت رسیده‌اند. در گزارش پیش رو هادی بهجت تبریزی، پسر شهریار، ایرج نوبهار، وکیل خانواده شهریار و شیرین احد‌نژاد فرد، مسوول دبیرخانه و روابط عمومی بنیاد تازه تأسیس «شهریار» به انگیزه‌های تشکیل این بنیاد و به ثبت رسیدنش اشاره کرده‌اند.

براساس این گفته‌ها بنیاد شهریار قرار است با حمایت‌های علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل وزارت ارشاد تبریز تشکیل شود. بنیاد منحل شده این شاعر نیز سال‌ها پیش از شهرداری منطقه 6 ساختمانی گرفت و ظاهراً به فعالیت‌هایی پرداخت که خانواده و وکیل این شاعر درباره آنها توضیحاتی به ایبنا دادند.

بنیادهای قبلی گردش مالی درستی نداشتند

هادی بهجت‌تبریزی، درباره پیشینه تشکیل بنیاد شهریار گفت: از زمان وفات پدرم همواره درباره تشکیل بنیاد از طریق علاقه‌مندان به شعر و شخصیت شهریار پیشنهادهایی به ما می‌شود، ما راضی به این کار نبودیم، چرا که بنیادها معمولاً عملکرد دقیق و سنجیده‌ای ندارند. همچنین تا به حال کار تشکیلاتی انجام نداده بودیم.

وی اضافه کرد: ابتدا معتقد بودم که بنیادها راه درستی نرفته‌اند. به واژه «بنیاد» هم خوشبین نبودم و این‌ را که شاعری که جنبه جهانی دارد در حد یک بنیاد محدود شود، قبول نداشتم. بنیاد قبلی شهریار ما را به عنوان مدعوین دعوت می‌کرد و دو سه مرتبه با دست اندرکاران آن‌ها دیدار داشتیم، البته نه بیشتر.
هنگامی که در جریان کارهای آن بنیاد قرار گرفتیم، دریافتیم که راه درستی از نظر مالی نرفته‌اند. اساسنامه‌ای نوشتیم اما رییس بنیاد اساسنامه را تغییر داد و هیأت موسس خودش را در رأس کار گذاشت.

بهجت تبریزی توضیح داد: وقتی با چنین وضعی مواجه شدیم، تصمیم گرفتیم با وکیلی که در امور حقیقی تبحر دارد مشورت کنیم و اساسنامه شفاف و ساده‌ای بنویسیم. تصمیمان بر ابتدا بر این است که هیأت امنا از استادان زبده تشکیل شود؛ کسانی که واقعاً صلاحیت علمی و وجدانی دارند و خدماتی به فرهنگ کشور کرده‌اند و تا زمانی که ما زنده‌ایم راه درستی را بروند.

فرزند سید محمدحسین بهجت تبریزی(شهریار) یادآور شد: بنیاد قبل بدون این‌که اساسنامه شفاف داشته باشد، امکاناتی از نهادهای مختلف گرفته بود و آن‌ها نیز صرفاً به دلیل احترام به نام شهریار با آن‌ها همکاری کردند. این نهاد نه تنها گردش مالی روشنی نداشت بلکه به جایی رسید که کارمندانش هم مقابل آن ایستادند.

ماجرای تشکیل بنیاد منحل شده

 نوبهار، وکیل خانواده شهریار در توضیحاتی نسبت به شکل‌گیری بنیاد منحل شده شهریار گفت: سابقه این بنیاد منحل شده و غیر قانونی به زمانی برمی‌گردد که شهرداری منطقه 6 در خیابان مطهری ساختمانی را در اختیار آن بنیاد قرار داد، در حالی که این بنیاد هیچ گونه سنخیتی با شعر و ادب نداشت و حتی با هادی بهجت تبریزی به عنوان رییس موزه شهریار در تبریز زاویه داشتند.

وی ادامه داد: رئیس این بنیاد که چهار بار از سازمان‌های مختلف اخراج شده، برای خودش تابلو و سربرگ با نام شهریار درست کرده بود. ما مدراکی را به دادسرا بردیم. مدیر این بنیاد با سوء‌استفاده از نام شهریار پول‌هایی از نهادهای مختلف می‌گرفت و به حساب شخصی خودش واریز می‌کرد. این در حالی است که هیچ هیأت امنا و هیأت مؤسسی او را به عنوان مدیر معرفی نکرده است. ما هیأت مؤسسی به آن‌ها معرفی کردیم و چهار ماه بعد این مدیر با جعل امضای هادی بهجت تبریزی 9 نفر دیگر را که مورد وثوقش بودند برای این کار معرفی کرد.

وی افزود: آقای فتح‌اللهی، معاونت شهرداری تهران، آن سال این ساختمان را در اختیار او قرار داد. آقای صمد‌نژاد، مشاور ایشان نیز کمک‌هایی به او کردند. با تمام تلاش‌های ما مدیر این بنیاد قول داد که این دفتر را تعطیل کند. اساسنامه شفافی نوشتیم و تصمیم گرفتیم آن را در وزارت کشور به ثبت برسانیم. قصد ما این است که در بنیاد نوپای شهریار از استادان و مشاهیر مسلم ادبیات بهره ببریم تا شأن شهریار حفظ  شود.

بنیاد منحل شده تعریف نشده بود

شیرین احدنژاد فرد، مسوول دبیرخانه بنیاد بین‌المللی شهریار نیز گفت: بنیاد منحل شده شهریار نه NGO و نه مؤسسه بود. هیچ ارگانی آن را به رسمیت نمی‌شناخت و نه وزارت علوم و نه وزارت کشور آن را به ثبت نرسانده بود. آقای هادی بهجت تبریزی از زمانی که فهمید آن‌ها کارهای جعلی می‌کنند، مصمم به تشکیل و ثبت بنیاد واقعی شهریار شد. کار تأسیس بنیاد آغاز شده و قرار را بر این گذاشتیم تا آن را رسانه‌ای کنیم.

وی افزود: با حمایت‌های آقای جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای صفی‌پور، مدیر کل وزارت ارشاد تبریز، افتتاح این بنیاد را در وزارت کشور به ثبت می‌رسانیم. بنیاد تازه تأسیس شهریار محدودیت ندارد و هر فرهیخته‌ای که در ادبیات معاصر نامی داشته باشد، می‌تواند به عضویتش درآید. این بنیاد به زودی افتتاح می‌شود و بزرگداشت‌های بین‌المللی را برای شهریار در سطح جهان پوشش خواهد داد. در حال حاضر نیز کل آثار شهریار در دست وکیل این خانواده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها