دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
قانونی تصویب شود تا شهرداری‌ها ملزم به واریز سهم کتابخانه‌ها شوند/ در سال 92 شهرداری تنها 7 درصد از سهم خود را پرداخت کرده است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار با کتابداران استان قم گفت: هیچ ضمانت قانونی و الزام حقوقی تاکنون در قوانین مجلس و دولت برای وادار کردن شهردای‌ها به واریز نیم درصد وجود نداشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب‌ایران (ایبنا) علیرضا مختارپور در نخستین بازدید خود در شهرستان قم، با حضور در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با‌ آیت الله سید محمد سعیدی تولیت‌ این آستان و امام جمعه قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

‌آیت الله سعیدی در‌این دیدار ضمن بیان اهمیت کتاب و کتابخوانی، مختصری از فعالیت‌های کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه(س) برای دبیرکل نهاد ارائه کرد. علیرضا مختارپور نیز در‌این دیدار با اشاره به موقعیت کتابخانه‌های عمومی در کشور، در‌این زمینه توضیح داد.
 
دبیرکل نهاد در کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه(س)
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی مسئول فرهنگی کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه(س) و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم از بخش‌های مختلف‌این کتابخانه دیدن کرد.

مخزن و سالن مطالعه، گنجینه قرآن، بخش مرمت و صحافی و بخش نسخ خطی از جمله بخش‌هایی بود که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از آنها بازدید به عمل آورد.

کتابخانه آستانه مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با دارا بودن 60 هزار جلد کتاب چاپی و چند هزار کتاب خطی، سنگی، چاپ سربی، نفیس و لاتین یکی از کتابخانه‌های عمومی مهم در کشور است که در میدان آستانه قم و در جوار حرم فاطمه معصومه(س) واقع شده ‌است.
     
الزام شهرداری به پرداخت سهم خود از بودجه
علیرضا مختارپور در ادامه این سفر و  در دیدار با کتابداران استان قم که صبح یکشنبه در کتابخانه‌ آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم از‌ این‌که اولین جلسه جمعی با کتابداران از استان قم شروع شده است.

وی با بیان‌ این‌که منابع بودجه‌ای نهاد از دو منبع دولت و نیم درصد شهرداری تامین می‌شود، افزود: بودجه مصوب دولتی سال جاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور 95 میلیارد تومان است. از طرفی بر اساس احکام ترمیمی سال جاری، ماهیانه هفت میلیارد و نیم حقوق و مزایای کارکنان نهاد است که اگر صد در صد بودجه دولت محقق شود، نهاد نزدیک به 20 میلیارد تومان کسری بودجه برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پرداخت نیم درصد شهرداری‌ها را از دیگر منابع تامین بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی دانست و افزود: اکثر شهرهای کشور به دلایل مختلف‌ این نیم درصد را پرداخت نمی‌کنند.

مختارپور با بیان‌این‌که هیچ ضمانت قانونی و الزام حقوقی تاکنون در قوانین مجلس و دولت برای وادار کردن شهرداری‌ها به واریز نیم درصد وجود نداشته، اظهار کرد: در سال 92 از مجموع 300 میلیارد تومانی که برآورد نهاد از نیم درصد بوده، مجموعاً 20 میلیارد یعنی هفت درصد وصول شده است.

وی از جمله راهکارهای افزایش بودجه نهاد را تصویب قانونی برای الزام شهرداری‌ها به پرداخت نیم درصد دانست و گفت: در صورت تحقق‌ این خواسته وضعیت نهاد بهبود خواهد یافت.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه‌ این جلسه، کتابداران را به عنوان قشر فهیم جامعه عنوان کرد و یادآور شد: من قبول دارم حقوق کتابداران بسیار پایین است ولی پیشنهادها و درخواست‌ها باید مبتنی بر منطق و مقدورات باشد.

مختارپور در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل کمیته آزمون اشاره کرد و افزود: در جذب نیروی انسانی مورد نیاز کتابخانه‌ها اولویت با کتابدارانی است که به صورت انجمنی در شهرها و روستاها فعالیت داشته‌اند. 

وی ضمن انتقاد از شیوه اجرای طرح «کتاب من» در گذشته از شیوه جدید طرح مذکور خبر داد و گفت: در شیوه جدید در مرحله اول فهرستی از کتاب‌ها با سعه صدر و وسعت نظر تعیین می‌شود، سپس کتاب‌ها معرفی و در مرحله بعد اگر میزان درخواست آنها به حد نصاب رسید، خریداری می‌شوند.

مختارپور  از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی مشکلات کتابخانه‌ها خبر داد و گفت: با توجه به محدویت‌های مالی نهاد، کمبود کتابدار، کمبود امکانات و بودجه و کمبود مراجعین به کتابخانه و ساعات غیر امن برای کتابداران ممکن است شیفت کاری بعضی کتابخانه‌ها در فصل پاییز و زمستان از دو شیفت به یک شیفت تبدیل شود.
 
همکاری خیرین قم با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
همچنین خیرین کتابخانه ساز استان قم در دیدار با علیرضا مختارپور بر ضرورت همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ساخت کتابخانه تاکید کردند.

علیرضا مختارپور و مجید صحاف مشاور دبیرکل بعداز ظهر یکشنبه  با جمعی از اعضای انجمن خیرین کتابخانه ساز استان قم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری، مدیران اتحادیه ناشران قم، سه نفر از اعضای شورای اسلامی شهر و حجت‌الاسلام تکیه‌ای معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران دیدار و گفت‌وگو کردند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در‌این دیدار طی سخنانی با اشاره به نقش و اهمیت کتابخانه‌های عمومی در کشور، نکاتی را در خصوص کتاب، کتابخانه‌ها و کتابخوانی عنوان کرد.

خیرین کتابخانه ساز استان قم نیز در‌این دیدار ضمن اشاره به اهمیت ساخت کتابخانه در‌ این استان بر ضرورت همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ساخت کتابخانه تاکید کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها