یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲
دلائل خوش اقبال بودن مرادي كرمانی از نظر معاون فرهنگی وزیر ارشاد/ چرا كتاب‌های او به رغم آمار پايين كتابخوانی پر مخاطب بوده اند؟

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم هفتادمين سالگرد تولد هوشنگ مرادي كرماني گفت:مرادی کرمانی از نویسندگان خوش‌اقبال این مرزوبوم است، زیرا از یک طرف آثار مکتوبش در کشوری که آمار کتابخوانی پایین است پرمخاطب شده و از سوی دیگر شخصیتی چند رسانه‌ای است و اقتباس‌های فراوانی از آثارش در قالب‌های مختلف، از جمله در رادیو و تلویزیون دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این مراسم با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، خانواده هوشنگ مرادی کرمانی، و جمعی از چهره ها، ناشران و اهالی قلم عصر امروز به همت خبرگزاری کتاب ایران برگزار شد.

دکتر عباس صالحی ،معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به تقارن روز تولد هوشنگ مرادی کرمانی با تولد امام رضا(ع) گفت: نسل ما از دهه 50 با این نویسنده آشنا شده است و طی چهار دهه متوالی در قالب‌های مختلف مرادی کرمانی را دیده، شنیده و خوانده‌ است و بر همین اساس یک حس نوستالژیک با آثار وی دارد.


زایش مستمر و بدون انقطاع
سید عباس صالحی تصریح کرد: خالق قصه هاي مجيد همواره در طول این چهار دهه یک زایش مستمر مداوم بدون انقطاع داشته و بدون وقفه  رو به کمال حرکت کرده است.

صالحی گفت: مرادی کرمانی از نویسندگان خوش‌اقبال این مرزوبوم است، زیرا از یک طرف آثار مکتوبش در کشوری که آمار کتابخوانی پایین است پرمخاطب شده و از سویی دیگر شخصیتی چند رسانه‌ای است و اقتباس‌های فراوانی از آثارش در قالب‌های مختلف از جمله در رادیو و تلویزیون دیده می‌شود. 


مرادی کرمانی شخصیتی فرا ملی است
وی افزود: از دیگر اقبال‌های مرادی کرمانی این است که شخصیتی فراملی است که ترجمه آثار وی به زبان‌های گوناگون هم موید همین نکته است.

صالحی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: تحلیل من از شخصیت این نویسنده برمی‌گردد به عواملی که سبب این اقبال و کسب افتخار برای ایران شده است. اولین عاملی که سبب ایجاد این اقبال در مرادی کرمانی شده این است که وی با فقر و محرومیت زیست کرده و در آثارش فقط آن‌را روایت نمی‌کند و این فقر و محرومیت چیزی نیست که با تخیلات خود، آن را روایت کرده باشد بلکه واقعاً با آن زندگی کرده است.

وی افزود: همچنین آشنایی ایشان با روستا مساله‌ای است که کاملا در آثار او مشهود است، از طرفی عمق آشنایی وی با کودکی چیزی است که در آثار او دیده می‌شود. بسیاری از ما از دوران کودکی عبور کرده‌ایم ولی در عمق لایه‌های کودکی و نوجوانی نرفته‌ایم اما مرادی کرمانی خیلی خوب لایه‌های کودکی را حس کرده  و لایه‌هایی را که کمتر کسی به آن ورود پیدا کرده و به آن توجه کرده است موشکافانه ورق زده و به تصویر می‌کشد.

تلفیق کلمه و تصویر توسط مرادی کرمانی
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که مرادی کرمانی تلفیق بین کلمه و تصویر را بسیار خوب می‌شناسد گفت: در واقع سیر تمدنی بین کلمه و تصویر در آثار ایشان بسیار مشهود است و تصویرسازی‌ها و کلمات در آثار مرادی کرمانی کاملاً جانبدار و مرتبط به هم هستند.

طنز تفکر برانگیز تلخ ملایم
صالحی گفت: زبان طنز تفکر برانگیز و در عين حال تلخ ملایم، از جمله خصوصیاتی است که در آثار مرادی کرمانی وجود دارد. اینکه نویسنده ای بتواند از طنز تفکر برانگیزانه، تلخ و ملایم استفاده کند نکته ای قابل مطالعه است زیرا بسیاری از طنزها در عین حال نمی‌توانند همزمان هم تفکر برانگیزانه باشند،هم تلخ و هم ملایم.

صالحی در بخشی دیگر از سخنانش ضمن تاکید بر این نکته که ترکیب ادبیات سنتی و مدرن از دیگر ویژگی‌هایی است که در آثار مرادی کرمانی مشهود است گفت: او هم ادبیات سنتی را به خوبی می‌شناسد و هم ادبیات مدرن را. او به خوبی توانسته این دو مقوله را با هم ترکیب کند. از طرفی مرادی کرمانی لایه‌های تو در توی ذهن را به خوبی می‌شناسد. جامعه ایرانی لایه‌های تو در توی زیادی دارد که مرادی کرمانی توانسته به خوبی این لایه‌ها را در جامعه ایرانی موشکافی کند. همچنین فرهنگ واژگانی که در آثار وی وجود دارد بسیار قابل توجه است. آثار مرادی کرمانی در خلق واژه‌ها و ساخت آنها را می‌توان  بسیار جدی تر از اکنون مورد بررسی قرار داد.

قدرت ارتباط با نسل های گوناگون
دکتر عباس صالحی گفت: البته موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که می‌توان به این فهرست اضافه کرد. نتیجه موارد مورد اشاره این است که مرادی کرمانی تصادفاً فرد خوش اقبالی نیست. همچنین در مورد وی می‌توان گفت که وی دارای قدرت ارتباطی با نسل‌های گوناگون است. آثار وی فقط مختص به سنین خاصی نیست بلکه او توانسته است همه سنین را به عنوان مخاطب خود قرار داده و با همه ارتباط برقرار کند که این اصلاً قدرت کمی نیست. در واقع همه سنین از کودک تا نوجوان و بزرگسال صف می‌کشند تا آثار وی را بخوانند. او توانسته فضای ذهنی همه گروه‌های سنی را با آثارش درگیر کند و این بسیار ارزشمند است . من تبریک می‌گویم به ایران برای چنین فرزندی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط