شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
تاکید بر دیدگاه سه بعدی نظام اخلاقی محیط زیست/ قدردانی معاون رئیس جمهوری از 2 کتاب آیت الله محقق داماد

رئیس سازمان محیط‌ زیست در نخستین نشست بین‌المللی اخلاق محیط زیستی که با محوریت کتاب «اخلاق زیست محیطی» و «الهیات محیط زیست» نوشته آیت الله سید مصطفی محقق داماد برگزار شد، ضمن تجلیل و قدردانی از نویسنده این 2 کتاب گفت: نظام اخلاقی محیط زیست چالشی با اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دکتر معصومه ابتکار، با اشاره به کتاب «الهیات محیط زیست» نوشته آیت‌الله دکتر مصطفی محقق داماد گفت: باید به محیط زیست و نظام اخلاقی آن ارج نهیم. با توجه به دیدگاه سه بعدی نظام اخلاقی نیاز امروزه ما این است که این نظام اخلاقی را بشناسیم، چرا که چالشی پراهمیت محسوب می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری در ادامه نشست با بیان اینکه جوامع انسانی باید به شدت و با جدیت خود را درگیر چالش‌های محیط زیستی کنند اظهار کرد: وقتی راجع به اخلاق حرف می‌زنیم این موضع نیابت بردار نیست و همه باید به ارزش‌های انسانی احترام بگذاریم و آن را درک کنیم و اخلاق و محیط زیست را به شکل سیستماتیک و نظام‌مند بپذیریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید به صورت جامع تغییری جمعی در اخلاق و محیط‌ زیست به وجود‌ آوریم گفت: تفاوت این موضوع مانند یک واکسیناسیون است، با این تفاوت که واکسیناسیون برای مدتی کوتاه امنیت می‌بخشد، اما ما باید به لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نظام اخلاقی را در محیط زیست نهادینه کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه نخستین نشست بین‌المللی اخلاق محیط زیستی گفت: بحث چالش اخلاق و محیط زیست به حکومت‌ها محدود نمی‌شود بلکه این موضوع در بین جوامع و تک تک آحاد آن به عنوان یک شهروند مسئول قابل بررسی است.

ابتکار یکی از بهترین عرصه‌های چالش در میان دولت‌ها را حوزه محیط زیست عنوان کرد و ادامه داد: میزان پایبندی به محیط زیست تنها محدود به دولت‌ها نیست بلکه شرکت‌های بزرگ چند ملیتی و سایر نهادها نیز در این عرصه سهیم هستند.

کتاب الهیات محیط زیست که محور نشست امروز عصر در سازمان حفاظت محیط زیست است در یازده بخش تدوین شده است. مدرنیته و تقدس‌زدایی از طبیعت، رابطه‌ بحران محیط زیست و جهان بینی، ادیان و محیط زیست، دیدگاه قرآن درباره‌ محیط زیست، رابطه‌ رفتار و اعمال انسان با حوادث طبیعی، تاریخ تمدن ایران در رفتار با محیط زیست، تجلی کلام الهی در طبیعت، فقه محیط زیست، که دکتر سید مصطفی محقق داماد در این کتاب به آنها پرداخته است.

در بخش دوم کتاب، محقق داماد به مدرنیته، علم جدید و جهان‌بینی و رابطه‌ آنها با محیط زیست می‌پردازد و در بخش سوم رابطه‌ بین ادیان و محیط زیست به چالش کشیده شده است. در این بخش طبیعت از منظر کلیسا و همچنین دیدگاه مذاهب شرقی مانند بودیسم، شینتو و مکتب ذن بررسی می‌شود.

نخستین نشست بین‌المللی اخلاق محیط زیستی، با محوریت دو کتاب«اخلاق محیط زیست» و«الهیات محیط زیست» اثر آیت الله سید مصطفی محقق‌داماد عصر امروز شنبه 15 شهریور در محل سالن بین‌المللی همایش‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها