دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
آنتون بارا:‌ تلاش کردم در کتابم شخصیت زینب(س) را با مریم عذرا مقایسه کنم

آنتون بارا نویسنده مسیحی کتاب «زینب، فریاد فرمند» در مراسم رونمایی از کتاب خود در تالارمهر حوزه هنری گفت که وقایع روز عاشورا یک رخداد بزرگ انسانی است که نظیری در تاریخ بشریت ندارد، اما فراموش نکنیم که اگر حضرت زینب (س) نبود، این واقعه توسط دستگاه اطلاع‌رسانی اموی تحریف می‌شد و به صورت تحریف شده به زمان ما می‌رسید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ آیین رونمایی از کتاب «زینب؛ فریاد فرمند» اثر آنتون بارا، نویسنده لبنانی با ترجمه غلامحسین انصاری، پیش‌ازظهر امروز دوشنبه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، محقق و مبلغ و رییس موسسه فرهنگی سرچشمه، محمدرضا سنگری، عاشوراپژوه و نویسنده در تالار مهر حوزه هنری سازمان تبليغات اسلامي برگزار شد. خبرگزاری کتاب سخنرانی علی جنتی و دیگر مدعوین این جلسه را پیشتر منتشر کرد و اکنون گزارش پایانی این برنامه که به سخنرانی نویسنده کتاب اختصاص دارد در ادامه می آید. 

آنتون بارا در بخشی از سخنرانی خود در آیین رونمایی از کتاب «زینب؛ فریاد فرمند» گفت: حضرت زینب (س) اقیانوس بیکرانی از گوهرهای نبوی و مفاهیم والاي انسانی است که در جهان بشریت نظیر ندارد. حضرت زینب‌(س) همیار و شریک برادر خود در واقعه عظیم عاشوراست. 

وی افزود: حادثه عاشورا نظیری در تاریخ بشریت ندارد، اما فراموش نکنیم که اگر حضرت زینب (س) در این واقعه نبود، دستگاه تبلیغاتی اموی و تاریخنگاران خودفروخته آن، این واقعه را تحریف و از زاویه دید خود به آیندگان منتقل می‌کردند. لازم است حتما بیان کنم که دستگاه حکومت یزید واقعه عاشورا را این‌گونه معرفی کرده بود که تعدادی بر خلیفه وقت قیام کرده‌اند و قصد ریاست دارند. 

بارا در ادامه با اشاره به مفاهیم و معانی بزرگی که در دل واقعه عاشورا نهفته است، گفت: عاشورا یک حادثه واقعی همراه با مفاهیم والای انسانی است. این باعث شد تا نگارش این کتاب نزدیک به 25 سال طول بکشد. من در حدود 10 نوبت تالیف این کتاب را تمام کردم، اما هربار با اسناد و مسائل جدیدی برخورد می‌کردم که نگارش دوباره کتاب را الزام می‌کرد.


این نویسنده لبنانی با اشاره به این نکته که شخصیت حضرت زینب کبری (س) مانند برادر بزرگوارش حضرت سیدالشهدا (ع) است گفت: حضرت زینب (س) در بطن قیام حضرت سیدالشهدا قرار داشت و طبق اسنادی از قبل هم می‌دانست که چه اتفاقاتی قرار است رخ بدهد. با این اوصاف با دو فرزندش در قیام برادرش شرکت کرد. عجیب این است که پس از شهادت دو فرزندش خم به ابرو نیاورد، اما پس از شهادت برادر بسیار گریست. 

بارا در ادامه به اهمیت نقش سخنگویی حضرت زینب (س) در قیام حضرت امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت زینب از روزهای نخست قیام سیدالشهدا نقش سخنگویی این قیام را داشت و توانست با فریادهای خود از دل کاخهای اموی فلسفه این قیام را جهانی کند. واقعه عاشورا ابتدایش حسینی و انتهایش زینبی است. 

نویسنده کتاب «زینب فریاد فرمند» در ادامه به بصیرت امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: سیدالشهدا با بصیرت مظلومانه خود دید که میراث جدش محمد مصطفی (ص) در حال نابودی و تغییر هویت است. بنابراین تصمیم گرفت مقابل این انحراف بایستد. حضرت زینب نیز مصیبت شهادت خانواده‌اش را به دلیل انحراف دین و سنت جدش تحمل کرد. 

وی افزود: حضرت زینب (س) در مسیر شام و همچنین در کاخ اموی زمانی که یزید زشت‌خو و زشت‌کردار با عصا بر سر حضرت سیدالشهدا می‌کوبید، به حضرت سیدالساجدین امام سجاد (ع) فرمود که الان مصیبت برای ماست، اما در آینده ما جاودانه خواهیم شد. در طول تاریخ بسیاری به این کلام از جمله ابن‌تیمیه که دشمنی سرسختی با اهل بیت داشت انتقاد و اعتراض کردند؛ این در صورتی است که من این جاودانگی را به عینه مشاهده کردم. در سال گذشته در مراسم راهپيمايي روز اربعین شرکت کردم و به چشم خود دیدم که چه خیل عظیمی در این راهپيمايي شرکت کردند. آمارهای رسمی نشانگر آن بود که در سال گذشته نزدیک به 24 میلیون نفر در این پیاده روی حضور داشتند و این ترجمه همان کلام حضرت زینب کبری‌ (س) است. 

آنتون بارا در پایان گفت:‌ حضرت زینب (س) مانند برادرش یکی از اولیاءالله است. من تلاش کردم در این کتاب شخصیت ایشان را با مریم عذرا مقایسه کنم. یکی از جملات حضرت زینب در واقعه عاشورا این است که خطاب به کسانی گفت: «من در این روز جز زیبایی ندیدم.» امیدوارم که در این کتاب توانسته باشم این زیبایی در کلام ایشان را شرح کنم. 

بارا در پایان، سروده نیمه‌بلند خود در مدح فضیلت‌های حضرت زینب (س) را برای حاضران خواند. 

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از مراسم رونمایی کتاب «زینب؛ فریاد فرمند» دو گزارش دیگر هم منتشر کرده که در لینک‌های زیر قابل مشاهده است.

جنتی: عظمت عاشورا، نویسندگان آزاده جهان را ملزم به نوشتن درباره آن کرده است
بايد از غيرمسلمانان امام‌پژوه حمايت كنيم / ادبیات میان‌دینی راهی به تعاملات سیاسی است

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدموسوی ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    سلام متاسفانه من نتونستم فایل کتاب رادانلود کنم اگرفایل آنرا به ایمیل ام بفرستید سپاسگزارمیشم ازکارارزشمند شما درمعرفی این کتاب سپاسگزارم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط