دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
زائری: بايد از غيرمسلمانان امام‌پژوه حمايت كنيم / ادبیات میان‌دینی راهی به تعاملات سیاسی است

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، محقق و مبلغ دینی و مدیر موسسه فرهنگی سرچشمه در مراسم رونمایی کتاب «زینب؛ فریاد فرمند» گفت: ادبیات میان‌دینی و نویسندگانی که از ادیان دیگر درباره بزرگان اسلام کتاب می‌نویسند، اهمیت بسیاری دارند و راه مناسبی را برای تعاملات سیاسی باز می‌کنند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ مراسم رونمایی از کتاب «زینب؛ فریاد فرمند» پیش‌ازظهر امروز دوشنبه 10 شهریور، با حضور و سخنرانی علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، محمدرضا سنگری و آنتون بارا، نویسنده کتاب در تالار مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در بخش پيشين اين گزارش صحبت‌هاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را نقل كرديم. در ادامه گزارش، سخنان حجت‌الاسلام محمدرضا زائري و دكتر محمدرضا سنگري را در اين مراسم منتشر می کنیم.

اهمیت ادبیات میان‌دینی و جايزه ادبي جهان اسلام
حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در این آیین گفت: ادبیات میان‌دینی و ادبیات تعامل میان ادیان و مذاهب اهمیت بسیار دارد، چرا که راهی باز می‌کند به تعاملات سیاسی. امروزه تکفیری‌ها برنامه‌ریزی شدیدی برای نشان دادن تصویری زشت و خشن از اسلام دارند و یک راه مقابله با این گروه‌ها استفاده از هنر و ادبیات به‌ویژه آثار میان‌دینی و فرادینی است. 

وی افزود: پیامبر مکرم اسلام (ص) در روز عید غدیر به حسان‌بن ثابت، شاعر مشهور آن زمان تکلیف می‌کند که به مناسبت این اتفاق خجسته شعری بسراید. نکته مهم این تکلیف پیامبر این است که ایشان برخلاف حاکمانی که در زمان پیروزی‌های خود و ایستاده بر تلی از کشتگان طرف مقابل از شاعران و هنرمندان درخواست اثر به دلیل آن پیروزی می‌کنند، در یک عید فرهنگی چنین کاری را از حسان‌بن ثابت درخواست می‌کنند. اگر بخواهیم این چهره رحمانی اسلام تقویت شود باید ادبیات میان‌دینی را تقویت کرد. 

زائری در ادامه درباره اهمیت نگارش کتاب درباره ائمه معصومین از سوی نویسندگان دیگر ادیان چون مسیحی، زرتشتی و... گفت: این که امروزه بسیاری از مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان در عظمت و تکریم بزرگان دین اسلام و شیعه کتاب نوشته‌اند، ثمره خون سیدالشهداست. 

مدیر موسسه فرهنگی سرچشمه همچنین به اهمیت شناسایی نویسندگان دیگر ادیان که درباره ائمه نوشته‌اند گفت: بسیاری از محققان و نویسندگان در جهان هستند که مانند آقای آنتون بارا کتابی درباره ائمه نوشته‌اند، اما هنوز شناسایی نشده‌اند و برماست که این نویسندگان را شناسایی و حمایت و کتاب‌شان را ترجمه کنیم. 

حجت‌الاسلام زائری بخش دیگری از سخنرانی خود را به لزوم و اهمیت تاسیس جایزه ادبی جهان اسلام اختصاص داد و در این باره گفت:‌ اکثر جایزه‌های معتبر ادبی و هنری چون نوبل و ... سیاست‌زده هستند. ما چرا جایزه‌ای را به نام جایزه ادبی جهان اسلام تاسیس نکنیم؟ ما چرا نباید از نویسندگان و پژوهشگران دیگر ادیان که درباره ائمه می‌نویسند و به دلایل سیاسی کارشان مورد توجه قرار نمی‌گیرد حمایت کنیم؟ 

وی افزود: متاسفانه اهل تعارف هستیم و صرفا حرف می‌زنیم. ما برای آزاداندیشان جهان چه کرده‌ایم؟ در حدود 100 سال پیش امین ریاحی که دین مسیحی داشت و لبنانی بود، مقاله‌ای نوشت و در آن گفت که مسجد جایگاه بیداری اسلامی و آزادگان است، اما کلیسا محل پول‌پرستان شده است. اما ما برای معرفی این چهره که 100 سال پیش از بیداری اسلامی حرف زده چه کرده‌ایم؟

اسوه‌هايي كه بايد بيشتر درباره آنها نوشت
محمدرضا سنگری، عاشوراپژوه نیز در این آیین گفت: حضرت اباعبدالله الحسین در کربلا خطاب به همه مردمان فرمودند که من اسوه شما هستم. حضرت زینب (س) نیز که ادامه دهنده راه برادر است، اسوه ماست، اما اسوه‌ای که تاکنون به طور کامل بررسی نشده و ما محتاج به پژوهش‌هایی درباره این شخصیت برجسته هستیم. 

وی افزود: من حضرت زینب را برای فردا می‌بینیم، ایشان یک ذخیرةالله برای ماست. مهم‌ترین دلیل برای این کلام تاکید قرآن و کلام الله مجید بر ذریه‌پروری یا نسل‌پروری و آینده‌پروری است. حضرت رسول اکرم (ص) می‌فرمایند که من محصول دعای پدرم ابراهیم خلیل‌الله هستم. این کلام رسول نشان آینده‌پروری است، چرا که دعای حضرت ابراهیم (ع) چند قرن بعد تحقق پیدا کرده است. 

سنگری اظهار کرد: حضرت زینب (س) روایت جذابی دارد که اهمیت ذریه‌پروری از دیدگاه ائمه معصومین را می‌رساند. حضرت زینب روزی مشغول تلاوت قرآن ــ گویا آیاتی از سوره مبارکه آل‌عمران ــ بود که حضرت امیرالمومنین به ایشان فرمودند که آیا دوست دارد تفسیر آن را بشنود و بداند؟ که پاسخ مثبت بود. حضرت امیر تفسیر آیات را بیان مي‌كند و در ادامه به بیان واقعه عاشورا برای فرزندش می‌پردازد و جزءبه‌جزء آن را بازگو می‌کند. در ادامه حضرت علی از زینب (س) می‌پرسد که چه خواهی کرد در روزی که 6 برادرت را سر می‌برند و فرزندانت را شهید می‌کنند؟ زینب (س) در پاسخ می‌گوید که «یا پدر، من تمام این واقعه را بلدم و مادرم پیش از شهادتش تمام آن را برای من بازگو کرده بود.»

این محقق و نویسنده ادبیات عاشورایی در توضیح بیشتر روایت حضرت زینب فرمود: حضرت صدیقه طاهره (س) پیش از شهادتش زینب خردسال را برای کربلا آماده می‌کرد و این نمونه کاملی از ذریه‌پروری است. نکته دیگر در این است که حضرت زینب (س) تفسیر قرآن داشته اند که متاسفانه به دست ما نرسیده است. 

سنگری در ادامه با اشاره به این نکته که در بسیاری از زمینه‌های عاشورایی ضعف و خلأ وجود دارد گفت: امیدوارم که این کتاب راهی باشد برای بیشتر صحبت کردن درباره حضرت زینب (س). من از این فرصت استفاده کرده، از طرف حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از تک‌تک شاعران، نویسندگان و هنرمندان دعوت می‌کنم که وارد حوزه آفرینش ادبی و هنری عاشورایی شوند. ما امروزه در حوزه ادبیات و هنر عاشورایی به ویژه برای کودکان و نوجوانان ضعف بسیار داریم که باید حتما برطرف شود. 

در این مراسم همچنین محققان و مترجمانی چون موسی بیدج، عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در کویت، مصطفی رحماندوست و سیدحسن میرکریمی مدیر شرکت چاپ و نشر بین‌الملل نیز حضور داشتند. 

گزارش دیگر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از مراسم رونمایی کتاب «زینب؛ فریاد فرمند» را در این آدرس بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط