دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
جنتی: عظمت عاشورا، نویسندگان آزاده جهان را ملزم به نوشتن درباره آن کرده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «زینب، فریاد فرمند» نوشته آنتون بارا، نویسنده لبنانی، گفت که واقعه عاشورا آن‌قدر عظیم و برجسته و حامل پیام‌ها و مفاهیم انسانی است که همه نویسندگان آزاده جهان را ملزم به نگارش کتاب‌ها و تحقیقاتی درباره آن کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  آیین رونمایی از کتاب «زینب فریاد فرمند» نوشته آنتون بارا با ترجمه غلامحسین انصاری، پیش از ظهر امروز دوشنبه 10 شهریور با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و چند تن از محققان و سخنوران در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد. 

علی جنتی در این مراسم گفت: حماسه عاشورا و به طور کل زندگی ائمه معصومین آن‌قدر عظیم است که نه تنها مسلمانان و شیعیان، بلکه تمام آزادگان جهان را نیز به هر میزانی که با آن آشنا شده‌اند، شیفته خود کرده هستند. واقعه عاشورا که به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) پیروزی خون بر شمشیر بود، آن‌قدر عظیم و برجسته و حامل مفاهیم و پیام‌های والای انسانی است که تمام نویسندگان آزاده جهان را ملزم به نگارش کتاب‌ها و پژوهش‌هایی درباره آن کرده است. 

وی افزود: گویی تبلیغ مظلومیتی که اهل بیت در واقعه عاشورا داشتند، یکی از وظایف آزادگان جهان شده است. امروزه در اکثر کشورهای جهان ــ حتی کشورهایی که اکثریت با مسلمانان نیست ــ حرکت حضرت سیدالشهدا در روز عاشورا تجلیل  و به فداکاری‌های امام و اصحاب غیرتمند او احترام گذاشته می‌شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به کتاب‌های جرج جرداق گفت:‌ یکی از اشخاصی که ما با آثار او درباره اهل بیت آشنا هستیم، جرج جرداق، نویسنده مسیحی لبنانی است. این چهره به حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابی‌طالب (ع) عشقی وافر داشت و کتاب عظیم ایشان درباره حضرت حتی در پیش از انقلاب اسلامی در ایران ترجمه و به دفعات منتشر شد. 

جنتی همچنین اظهار کرد:‌ آنتون بارا نیز مسیحی است اما شیفته حضرت سیدالشهدا و خانواده ایشان است. در سال گذشته آقای بارا به عراق و زیارت امیرالمومنین و کربلای معلی رفت و در پیاده‌روی اربعین شرکت کرد. بارا بر اساس شناختی که پیدا کرده شیفته سیدالشهدا شد و این بر خلاف برخی امثال ماست که آن شناخت اولیه را نداریم و تنها به خاطر مظلومیت امام گریه می‌‌کنیم. تالیفات این چهره‌ها درباره ائمه و به ویژه سیدالشهدا قاعدتا ارج و قرب بیشتری نسبت به تالیفات ما شیعیان دارد که خالصانه مرید ائمه هستیم. 

جنتی در ادامه با تشکر از بارا گفت:‌ شرکت من در این مراسم برای تجدید عهدی بود با دوست و برادر عزیزم آنتون بارا که سابقه دوستی چنددهه باهم داریم و من از زمان حضورم در کویت با ایشان مراوده دارم. از بارا به دلیل نگارش این کتاب تشکر بسیار دارم. همچنین تشکر ویژه دارم از سازمان تبلیغات اسلامی که این جلسه را برای تکریم دوست دیرین من آنتون بارا برپا کرد. از نهادهای فرهنگی دیگر نیز تقاضا دارم که نسبت به تبلیغ این کتاب بکوشند. 

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این مراسم سخنرانی کوتاهی داشت. او در بخشی از سخنان خود گفت: ما هرچقدر تاکنون درباره عاشورا کار کردیم در شان حضرت سیدالشهدا و حضرت زینب (س) نبوده است و من از پیشگاه حضرت ولی عصر (عج) عذر تقصیر می‌طلبم. 

وی افزود: نثر آقای بارا در این کتاب بسیار لطیف و به شعر نزدیک است. من به تمام محققان و پژوهشگران و حتی کسانی که می‌خواهند معرفت دینی پیدا کنند، از مطالعه این کتاب دریغ نکنند.

خاموشی همچنین اظهار کرد: به نظر من آقای بارا در جست‌وجوی انسان کامل است. در همین راستا نیز در این کتاب نوشته که حضرت زینب (س) نمونه‌‌ای از انسان کامل و ملجا و پناه بشریت است. 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم مقابله با داعش در همه زمینه‌ها اشاره کرد و گفت: امروزه با برنامه‌ریزی‌های مستکبران گروه تکفیری مشغول ارائه چهره زشتی از اسلام است. باید با تمام توان به‌ویژه از راه‌های فرهنگی به مقابله این گروه خشن و خارج از اسلام رفت. انتشار چنین آثاری می‌تواند به عنوان یک اقدام مفید مورد توجه دیگر نهادها نیز قرار بگیرد.
 
کتاب «زینب فریاد فرمند» از سوی انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها