شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
فضا برای فعالیت نویسندگان ایجاد شده است/با اصولگرا، میانه‌رو و اصلاح طلب کار می‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذاری مسئولیت‌ها در حوزه فرهنگ به اهل آن را یکی از مهمترین گام‌ها در بخش فرهنگ دانست و گفت: فضای فرهنگی برای فعالیت نویسندگان، روزنامه‌نگاران و همه هنرمندان در رشته‌های مختلف ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) علی جنتی در آئین اختتامیه ششمین جشنواره سراسری پویانمایی رضوی در استان گلستان، افزود: با تمام جناح‌های سیاسی اعم از اصولگرا، میانه رو و اصلاح طلب کار می‌کنیم و معتقدیم تفاوت قائل شدن در این بخش برای کشور سم است.

باید فارغ از قطب‌های سیاسی حرکت کنیم
جنتی خاطر نشان کرد: ما باید فارغ از قطب‌های سیاسی حرکت کنیم و به شایسته سالاری توجه داشته باشیم؛ هر فردی که دارای توانمندی است و می‌تواند به توسعه فرهنگ در جامعه کمک کند مشروط بر اینکه معتقد به نظام و انقلاب اسلامی باشد، در این دولت به کار گرفته می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه رسانه‌ها نیز به این اصول پایبندیم، افزود: اگر درخواستی مبنی بر اخذ مجوز نشریه، خبرگزاری و یا سایت خبری را هر فردی از هر جناحی داشته باشد مشروط بر تخصصش، بدون توجه به وابستگی سیاسی، مجوز داده می‌شود.

وی ضمن تاکید بر ایجاد زیر ساخت‌ها در حوزه مطبوعات، گفت: به جای پرداخت نقدی یارانه به صاحبان نشریه و استفاده آنها در بخشی از اقتصاد مطبوعات بهتر است مکانی به نام خانه مطبوعات برای گردهم آوردن این قشر و تبادل نظر آنها مهیا شود که به یقین در پیشرفت رسانه‌ها بسیار تاثیرگذار است.

مقام عالی حوزه فرهنگ و هنر از تشکیل نظام اتحادیه صنفی خبر داد و افزود: تلاشمان بر این است تا لایحه‌ای که به مجلس درباره ابن موضوع می‌رود بسیار جامع و کامل باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قانون مطبوعات نیز قرار است اصلاح شود، ادامه داد: در حال حاضر تذکرات برای رسانه شفاهی و کتبی است که پس از آن حکم توقیف داده می‌شود درحالی که می‌توان ده‌ها اقدام دیگر انجام داد که توقیف آخرین مرحله آن است.

وی در توضیح معافیت مالیاتی در بخش فرهنگ، گفت: ناشران، اصحاب رسانه، سینما و هنرمندان از پرداخت مالیات معاف هستند؛ در گذشته قانون گفته بود که اصحاب فرهنگ معاف هستند اما باید اظهار نامه بدهند درحالی که بسیاری انجام نداده و جریمه شدند در این بخش به اهالی فرهنگ تا قبل از سال 90 بخشودگی خورده که پس از آن باید اظهار نامه را تسلیم دارایی کنند.

علی جنتی هشت منطقه در کشور را جز مناطق محروم به لحاظ فرهنگی اعلام کرد و گفت: نشریاتی که در این مناطق چاپ می‌شوند یارانه بیشتری دریافت خواهند کرد. ضمن اینکه نشریاتی که در حوزه دین، دفاع مقدس، اخلاق و فرایض دینی قلم می‌زنند نیز از یارانه بیشتری برخوردار خواهند شد.

علی جنتی اظهار کرد: آنچه که به نشریات در قالب یارانه پرداخت می‌شود کاملا روشن و شفاف در سایت وزارتخانه موجود است و برای سایر افراد در این حوزه قابل مشاهده است.

وی ضمن تاکید بر مقوله اقتصاد و فرهنگ، گفت: در طول این مدت با استفاده از مشاوران اقتصادی قدم‌های خوبی در این حوزه برداشته ایم زیرا تلاشمان بر این است تا نویسندگان و روزنامه‌نگاران روی پای خودشان بیاستند و متکی به دولت نباشند.


صندوق حمایت از هنرمندان یکی از ابزارهای حمایت از فرهنگ است
وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی صندوق حمایت از هنرمندان را یکی از ابزارهای حمایت از فرهنگ دوستان دانست و افزود: این صندوق در حال حاضر 31 میلیارد تومان بدهی دارد اما با استفاده از سرمایه‌گذاران به سمتی می‌رود که خودش بنگاه اقتصادی سودآور برای حمایت از هنرمندان شود.

وی در توضیح ایجاد عدالت فرهنگی درکشور و استان گلستان، گفت: این مورد جز برنامه های اصلی وزارتخانه است، در این راستا معاونت‌های مختلف را در وزارتخانه مکلف کردیم تا 20 درصد از بودجه را به استان‌های محروم اختصاص دهند تا توازنی بین استان‌ها برقرار شود.

وزیر فرهنگ خاطر نشان کرد: معاونین با بررسی مسائل و مشکلات هنرمندان در استان‌های مختلف بودجه را به استان‌ها و ادارات شهرستان‌های مختلف که گاهی جزو فقیرترین ادارات هستند، تخصیص می‌دهند.

وی ضمن تأکید بر برون سپاری در بخش فرهنگ، گفت: برون سپاری جزو سیاست‌های اصلی این دولت است که باجدیت آن را دنبال می‌کنیم، البته در مقابل تغییر در ابتدا مقاومت می‌شود اما این امر اجرایی خواهد شد.

علی جنتی با بیان اینکه وظیفه وزارت ارشاد سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدایت و حمایت از همه گروه‌های فعال در بخش فرهنگ است، اذعان کرد: در هر حوزه‌ای از هنر که توانمندی داشته باشیم باید این هنرمندان در برنامه‌های بین المللی حضور داشته باشند تا هنر ایرانی اسلامی به همگان نشان داده شود.

برخورد و حمایتمان با مخالفان دولت مشابه موافقان دولت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخورد و حمایتمان با مخالفان دولت مشابه موافقان دولت است؛ بر اساس شایسته سالاری به تمام فعالان فرهنگی نگاه می‌کنیم.

علی جنتی افزود: امروز هیچ راهی برای برخورد با نارسایی‌های اجتماعی به جز استفاده از ابزار فرهنگی نداریم؛ تنها از طریق فرهنگ می‌توان یک عقیده و باور را در بین افراد جامعه جا انداخت.

وی با بیان اینکه گلستان سابقه فرهنگ و تمدن قدیمی دارد، اظهار کرد: برخی آثار تاریخی در استان متعلق به بیش از پنج هزار سال است که این نشانگر قدمت بالای این خطه است.

جنتی ضمن اشاره به این نکته که شخصیت‌های برجسته‌ای از این منطقه در حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات، فلسفه و عرفان و شعر فعالیت داشته اند، افزود: شخصیت‌هایی مانند میرداماد فیلسوف اهل صفویه اهل گرگان بود که آثار ایشان در اصفهان موجود است.

وجود خانه هنرمندان یک ضرورت است
وی وجود خانه هنرمندان در استان گلستان را یک ضرورت دانست و اذعان کرد: خانه هنرمندان می‌تواند مکانی بر تبادل نظر و اطلاعات فعالان فرهنگی باشد به همین دلیل باید برای ایجاد چنین فضایی بودجه‌ای اختصاص یابد.

وی خرید آثار هنرمندان را از موارد ایجاد توسعه اقتصادی برای این قشر دانست و افزود: در بودجه سال 93 تبصره‌ای گذاشتیم مبنی بر اینکه دستگاه‌های دولتی مکلف شوند تا یک درصد از بودجه های عمرانی خود را به خرید آثار فرهنگی اختصاص دهند که رد شد.

علی جنتی ادامه داد: برای باری دیگر در یک سری قوانین دائمی این موضوع گنجانده شد با این تفاوت که دستگاه‌های اجرایی مجاز هستند که یک درصد از بودجه را صرف خرید آثار هنرمندان کنند که این موضوع مورد تائید مجلس قرار گرفت.

وی ضمن تاکید بر مقوله دولت الکترونیک، گفت: باید از لحاظ فناوری اطلاعات شرایطی ایجاد کنیم که مراجعه کنندگان از طریق سایت این وزارتخانه بسیاری از مطالبات خود را رفع کنند؛ باید از سیستم کاغذی خارج شده و بسیاری از خدمات را الکترونیکی به مراجعه کنندگان دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: امروز دریک شرایط زمانی زندگی می‌کنیم که نسبت به 10 سال قبل بسیار متفاوت است؛ جهان در بخش ارتباطات به سرعت در حال گسترش است.

ماهواره هم فرصت است و هم تهدید
وی ادامه داد: با گسترش ارتباطات الکترونیکی امروزه دست کم دوهزار شبکه ماهواره به راحتی در حال انتقال اطلاعات در بخش‌های مختلف هستند، در این میان ما هم می‌توانیم با بهره‌گیری از این امکانات فرهنگمان را انتقال دهیم.

به گفته این مسئول کشوری، همانطور که این موارد تهدید به حساب می‌آید می‌تواند فرصتی برای انتقال فرهنگ ایران اسلامی به سایر کشورهای جهان نیز به شمار آید.

علی جنتی خاطر نشان کرد: امروزه انتقال فرهنگ انقلاب از هر زمانی آسانتر است به شرط اینکه از این ابزار به نحو مطلوب استفاده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروزه 50 شبکه ایران از ماهواره به سایر کشورها نمایش داده می‌شود، گفت: از ماهواره و سایر ابزارها مانند کتاب می‌توانیم به بهترین نحو برای انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی بهره ببریم.

جشنواره پویانمایی رضوی از سری برنامه‌های دوازدهمین دوره جشنواره امام رضا(ع) است که با معرفی برترین‌ها شب گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر گرگان پایان یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط