جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
محمد‌رضا شجریان: بهبهانی به خانواده جهانی، مادرانه می‌نگریست

محمدرضا شجریان در مراسم تشییع پیکر سیمین بهبهانی، وی را پشتوانه حقوق زنان و کسی معرفی کرد که به همه جهان به عنوان یک خانواده می‌نگریست. در این مراسم شهرام ناظری، همایون شجریان و صدیق تعریف هم برای بانوی غزل ایران آواز خواندند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) شجریان به دعوت محمود دولت‌آبادی که از وی با نام تاج موسیقی ایران یاد کرد، پشت تریبون حاضر شد و گفت: به نمایندگی از خانه موسیقی، به ساحت بزرگ مادر غزل و غزل بانوی ایران عرض احترام می‌کنم. بهبهانی زنی بود که در ادب و غزل تاریخ‌ساز شد. او به همه جهان به عنوان یک خانواده نگاه کرد و  همچنان با پشتکار، پشتوانه حقوق زن و مادری بود.  

شجریان ادامه داد: سخنی را از استادم، فیلسوف بزرگ، دادبه نقل می‌کنم که می‌گوید:«جهان را مردان می‌سازند و مردان را زنان می‌سازند. ملتی که بی‌بهره از این زندگی است، مردنی است.» 

این خواننده و موسیقیدان با بیان این‌که سیمین بهبهانی همیشه در تاریخ ما زنده است، ادامه داد: او یک مادر پر از مهر بود و به همه به شکل یک مادر نگاه می‌کرد. امیدوارم بیش از پیش قدر مادران و زنانمان را بدانیم و این را بدانیم که هرآنچه آنان بخواهند می‌شود. 
 
یک متر و هفتاد صدم
ابوالحسن تهامی، داماد خانواده بهبهانی هم در این برنامه با قدردانی از حضور گسترده مردم اظهار کرد: شکوه حضور شما در اینجا واقعاً شگفت‌انگیز و وصف نشدنی است. از چند روز پیش تاکنون فقط پیکر سیمین بهبهانی  بود که زوال گرفت اما آنچه امروز از کارگاه اندیشه او باقی مانده جاویدان است. 

وی اضافه کرد: سیمین بهبهانی امروز زندگی جاویدش را آغاز می‌کند و حضور شما برای آغاز این زندگی جاوید است. سیمین همیشه زنده است و با ماست مانند حافظ، مولانا، لامارتین و سعدی. چه باک که پیکر سیمین در این گلستان به خاک سپرده شود یا در تربتی دیگر. 

تهامی درباره تغییر مکان خاکسپاری بهبهانی از امامزاده طاهر کرج به بهشت زهرا، توضیح داد: سیمین بهبهانی در وصیت‌نامه‌اش خواسته بود یا در امامزاده طاهر کرج، کنار همسر و نوه‌اش به خاک سپرده شود یا در آرامگاه خانوادگی بهبهانی و کنار پدرش، که فرزندانش گزینه دوم را به کار گرفتند. 

وی با بیان این‌که بهبهانی با وجود هوشی که خداوند به او عطا کرده بود همیشه فروتنی می‌کرد از شعر «یک متر و هفتاد صدم» این شاعر فقید کشورمان روخوانی کرد و آن را اثری دانست که وی 18 سال پیش به عنوان زندگینامه‌اش سروده است.

علی بهبهانی، پسر سیمین بهبهانی در بخش پایانی این مراسم خطاب به حاضران گفت: بزرگترین تسلی برای ما همین حضور شماست. درباره مادرم چیزی نمی‌توانم بگویم جز این‌که او  یک مادر واقعی بود و دلش می‌خواست همین یک متر و هفتاد صدم وطنش باشد. 

دوباره می‌سازمت وطن، رفت آن سوار کولی و از نگاه یاران
در این مراسم همایون شجریان تصنیف «رفت آن سوار کولی»، شهرام ناظری شعر «دوباره می‌سازمت وطن» و صدیق تعریف تصنیف«از نگاه یاران، بهاران فرا می‎رسد» را خواندند که باهمراهی حاضران مواجه شد. 
 
پوسترهای بانوی غزل 
دو پوستر با تصویر سیمین بهبهانی از سوی انتشارات نگاه و بهزاد شیشه‌گران، نقاش و گرافیست، کنار تریبون سخنرانان مراسم تشییع پیکر سیمین بهبهانی دیده می‌شد. روی پوستری که شیشه‌گران به مناسبت درگذشت بهبهانی طراحی کرده بود، شعر «دوباره می‌سازمت وطن» سروده این شاعر فقید کشورمان دیده می‌شد.
 
شاعری در قلب مردم
جمعیتی که پیش از ساعت 9 در تالار وحدت و خیابان‌ مجاور این تالار (خیابان شهریار) حضور داشتند با شعارهای «سیمین بهبهانی، در قلب ما می‌مانی» و «سیمین بهبهانی، تو مادر ایرانی» به عزاداری برای این شاعر فقید پرداختند. 
چهره‌های حاضر در مراسم
در این مراسم چهره‌هایی مانند علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن فرمان‌آرا، ضیاء موحد، فرهاد فخرالدینی، محمد بسته‌نگار، علی دهباشی، فاطمه راکعی، محمود معتقدی، ناصر فیض، ساعد باقری، اکبر زنجانپور، علی باباچاهی، یغما گلرویی، عبدالحسین مختاباد، گوهر خیراندیش، رویا نونهالی، مهناز افشار، پوری بنایی،‌ سیروس ابراهیم‌زاده، مریم بوبانی، محمد متوسلیان و ناهید توسلی حضور داشتند.
 
مراسم ختم بهبهانی 
در پایان این مراسم اعلام شد، مراسم ختم سیمین بهبهانی یکشنبه دوم شهریورماه از ساعت 11 تا 12 و 30 دقیقه در مسجد جامع شهرک غرب (شهرک قدس) برگزار می‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط