شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۷
اقتصاد فرهنگ و هنر باید برای کشور ثروت آفرین باشد /باید زمینه تحقیر هنرمندان را از میان برداشت

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در آیین رونمایی از کتاب «اقتصاد، فرهنگ و هنر»، تمبر «دهمین سالگرد تأسیس صندوق اعتباری هنر» و «کارت هنر» گفت: یکی از اهداف عمده صندوق اعتباری هنر، افزایش سهم اقتصاد فرهنگ و هنر در تولید ناخالص ملی است؛ تا جایی که بتواند نقش پیشرو و برجسته در تولید ثروت و ارز آفرینی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) «غلامرضا خلیل ارجمندی»، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در این مراسم اظهار کرد: ابراز امیدواری می‌کنم که با رویکرد قوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره، بسیاری از ذائقه‌ها و عقاید در عرصه‌های فرهنگی و هنر شکوفا شوند و شاهد دوران برکت‌خیز و نمو صنایع فرهنگی باشیم.

وی ادامه داد: اینک صندوق اعتباری هنر فصل جدیدی را آغاز کرده است تا ضمن مددکاری و حمایت از هنرمندان و نویسندگان، بتواند سهم مؤثری در پویایی فرهنگی ایران داشته باشد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر افزود: با ورود بسیاری از صاحب‌نظران در جمع هیئت‌امنا و هیئت‌مدیره این صندوق، عملاً این صندوق به بازوی مشورتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه اقتصادی تبدیل‌شده است.

خلیل ارجمندی عنوان کرد: یکی از اهداف عمده صندوق اعتباری هنر، افزایش سهم اقتصاد فرهنگ و هنر در تولید ناخالص ملی است؛ تا جایی که بتواند نقش پیشرو و برجسته در تولید ثروت و ارز آفرینی داشته باشد.

وی در پایان سخنانش، گفت: صندوق اعتباری هنریک سازمان غیردولتی و متعلق به همه اصناف و هنرمندان است. بنابراین، از آن‌ها می‌خواهیم که این سازمان را خانه خود بدانند چراکه تنها با همدلی و همکاری هنرمندان است که این صندوق می‌تواند جایگاه مطلوب خود را پیدا کند.

بدهی‌های صندوق در طول 8 سال گذشته
فرهاد توحیدی، نماینده سینماگران نیز در این مراسم حضور داشت. وی بابیان این‌که جمهوریت به‌عنوان اصل اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران این فرصت تاریخی را در اختیار مردم ایران گذاشته است تا بدان چه تاکنون دست نیافته‌اند، دست یابند گفت: صندوق اعتباری هنر محصول برنامه سوم توسعه است. در دولت‌های نهم و دهم بسیاری از وظایف این صندوق مانند تهیه لایحه تأمین امنیت شغلی، عملیاتی نشدند.

وی توضیح داد: صندوق اعتباری هنر در طول 8 سال گذشته تنها به بخشی از تکالیف خودپرداخت و بخش‌های دیگر اعم از توانمندسازی هنرمندان و تأثیرگذاری در حوزه‌ اقتصادی هنر و فرهنگ عملاً انجام نشدند. در حوزه‌های حمایتی نیز بحران زیادی به وجود آمد به‌گونه‌ای که در طول 8 سال گذشته این صندوق یک بدهی کلان به بار آورد.

توحیدی ادامه داد: تصور این است که ما باید به‌عنوان نمایندگان هنرمندان و نویسندگان از وزیر کار و مدیریت سازمان تأمین اجتماعی بخواهیم تا این بدهی‌ها را تهاتر کنند.

هیچ هنرمندی آرزویی جز این‌که تولید اثر داشته باشد، ندارد
سخنرانی بهرام کلهر نیا، هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی بخش دیگر این مراسم را به خود اختصاص داد. وی اظهار کرد: بدون شک مشورت با انجمن‌های صنفی و تشکل‌ها که خود هنرمندان آن‌ها را به وجود آورده‌اند، می‌تواند راه چاره‌های جدیدی را برای استفاده منطقی از صندوق اعتباری هنر به وجود آورد.

وی ادامه داد: هیچ هنرمندی آرزویی جز این‌که تولید اثر داشته باشد، ندارد. آیا جز این است که این روش زندگانی روشی فداکارانه و ایثارگرانه است. بنابراین، باید زندگی هنرمندان دوباره موردتوجه قرار بگیرد.

باید زمینه تحقیر هنرمندان را از میان برداشت
در بخش دیگر این مراسم، صادق کرمیار، از اهالی قلم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: نگاه طفیلی داشتن به هنرمندان باعث می‌شود رفتارهایی که با هنرمندان صورت می‌گیرد، توأم با تحقیر باشد؛ بدون تردید چنین جامعه‌ای در هیچ عرصه‌ای پیشرفت نخواهد کرد. بنابراین، برنامه‌هایی که برای حمایت از هنرمندان تبیین می‌شوند باید زمینه تحقیر هنرمندان را از میان بردارند.

وی عنوان کرد: تصور می‌کنم در تکمیل حمایت از هنرمندان باید حمایت از هنر نیز پیشه راه خودمان قرار دهیم؛ اگر سالن‌های سینما، کنسرت موسیقی و بازارهای عرضه محصولات فرهنگی به‌اندازه کافی وجود داشته باشند و اگر کارهای هنری و فرهنگی ما در خارج از کشور ارائه شوند، محصولات فرهنگی و هنری می‌توانند در اقتصاد کشور تأثیرگذار باشند.

کرمیار عنوان کرد: متأسفانه در این چند سال شاهد بودیم که حمایت هنری به‌عنوان ابزاری در دست دولت‌ها قرارگرفته است. دولت آقای روحانی می‌تواند با درایتی که وزیر ارشاد و معاونت فرهنگی ارشاد دارند، سیاستی طراحی کنند که حمایت از هنرمندان با تغییر دولت‌ها به‌عنوان اهرم فشار تلقی نشود.

در این مراسم، «سید فرید قاسمی» به‌عنوان نماینده اصحاب رسانه نیز سخنرانی کرد. وی ضمن ارائه گزارشی از پیشینه صندوق اعتباری هنر، گفت: در فرهنگ و هنر همانند سایر حوزه‌ها شماری از رسته‌ها و رشته‌های گوناگون وجود دارد که در ذیل سه رده جای می‌گیرند: تولیدکننده، تجارت پیشه و خدماتی. بیشترین سود مالی به جیب گروه‌های دوم و سوم می‌رود.

این پژوهشگر پیشکسوت حوزه رسانه افزود: سیاست دستگاه فرهنگ به این مبناست که جهت رفاه حال گروه نخست، تسهیل و امکان را در اختیار گروه دوم و سوم قرار می‌دهد.

قاسمی عنوان کرد: نکته دیگر آن‌که ثروت در عرصه فرهنگ و هنر پس از تولید و عرضه به این حوزه بازنمی‌گردد و در حیطه‌های دیگر به کار گرفته می‌شود. در این زمینه ایده‌هایی وجود دارد که در صورت صلاحدید ارائه خواهد شد.

مشروح سخنرانی استاد «سید فرید قاسمی» در یادداشتی جداگانه متعاقباً از «ایبنا» منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط