شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
وزیر ارشاد: چرا نباید زمینه‌ عرضه آثار فرهنگی در عرصه‌ بین‌المللی فراهم باشد؟/بعضی اهالی فرهنگ در تأمین معیشت مشکل دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اهالی فرهنگ، هنر و قلم گفت: چرا نباید زمینه‌های عرضه آثار فرهنگی و هنری ایران در عرصه‌های بین‌المللی فراهم باشد؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین رونمایی از کتاب «اقتصاد، فرهنگ و هنر»، تمبر «دهمین سالگرد تاسیس صندوق اعتباری هنر» و «کارت هنر» عصر شنبه (25 مردادماه) با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری و جمعی از اهالی قلم و هنر در تالار وحدت برگزار شد.

«علی جنتی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: تصور می‌کنم، همه ما قبول داریم که هنرمندان و فرهیختگان سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند. به هر جایی که سفر کنید و از نزدیک با مردم آنجا ارتباط برقرار کنید می‌بینید که می‌کوشند این سرمایه‌های اجتماعی را حفظ کنند، تقویت کنند و بیشترین بهره را از ظرفیت هنری و اجتماعی آنها ببرند.

وی ادامه داد: کشوری می‌تواند موفق باشد که بتواند سرمایه‌های اقتصادی و اجتماعی خود را با یکدیگر تبادل کند؛ به‌گونه‌ای که هر کدام از اینها بتوانند یکدیگر را تقویت کنند؛ عکس این موضوع نیز وجود دارد یعنی اگر سرمایه‌های عظیم اجتماعی داشته باشیم اما نتوانیم آنها را به سرمایه‌های اقتصادی تبدیل کنیم دچار نقص خواهیم شد.

مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در طول سه دهه گذشته نخبگان بسیاری در المپیادهای مختلف داشتیم؛ چند نفر از این نخبگان را توانسته‌ایم در داخل کشور نگه داریم و از آنها بهره ببریم؟ متأسفانه بسیاری از آنان را دانشگاه‌های خارجی جذب و به عنوان سرمایه برای خود استفاده کرده‌اند. بنابراین، ما باید سعی کنیم در جهت حفظ نخبگان علمی در جامعه گام برداریم.

بسیاری از هنرمندان دنیا خودگردان هستند
جنتی با بیان این‌که بحث اقتصاد فرهنگ و هنر از جمله برنامه‌های من از ابتدای ورودم به وزارت ارشاد بوده است، ادامه داد: از جمله دلایل پیگیری این موضوع این است که معتقدم بعضی از شخصیت‌های فرهنگی و هنری کشورمان عموماً حتی در اداره امور معیشت روزانه خود دچار مشکل جدی هستند و به دفعات در دهه گذشته شاهد بودم که بسیاری از آنها گاه برای این‌که هزینه معالجه بیماری‌هایشان را بپردازند، مشکل داشته‌اند. در حالی‌که بسیاری از هنرمندان دنیا خودگردان هستند و هنرشان و قلم‌شان به‌گونه‌ای است که خودش ارزش مادی در جامعه پیدا کرده است. در این راستا و با هدف کمک به فرهیختگان و هنرمندان، با دستگاه‌های مختلف تفاهم‌نامه‌های متعدد امضاء کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که چرا نباید زمینه‌های عرضه آثار فرهنگی و هنری ایران در عرصه‌های بین‌المللی فراهم باشد؟ عنوان کرد: عرضه آثار فرهنگی و هنری ایران در عرصه‌های بین‌المللی ضمن این‌که باعث می‌شود فرهنگ و هنر غنی ایران به دنیا شناسانده شود، ارزش مادی فراوانی هم برای صاحب اثر و هم برای جامعه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: اگر معتقدیم که باید هنرمندان و نویسندگان  روی پاهای خود بایستند باید زمینه عرضه آثار آنها در خارج از کشور فراهم شود.

وی گفت: باید فضا را باز بگذاریم تا هنرمندان احساس کنند آثارشان ارزش خود را پیدا می‌کند. خوشبختانه در این عرصه کارهایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال رُخ دادن است.

جنتی افزود: صندوق اعتباری هنر در طول سال‌های گذشته خدمات خوبی را ارائه کرده است اما با این وجود، این صندوق نتوانسته است خودگردان شود و روی پای خود بایستد. این صندوق باید به بنگاهی اقتصادی خودگردان تبدیل شود تا بتواند از اعضای خود حمایت کند. به این منظور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اساسنامه‌ای تدوین شده است. همچنین از شخصیت‌های اقتصادی، مالی و بانکی فعال به منظور همکاری به عنوان اعضای هیات امنای این صندوق دعوت به عمل آمده است.

وی ادامه داد: در هیات‌مدیره این صندوق نیز سعی شده است عناصری انتخاب شوند که سابقه فراوانی در بازارهای بورس داشته‌اند و می‌توانند این صندوق را به خودکفایی برسانند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وظایف صندوق اعتباری هنر که باید تحقق آنها را در اولویت قرار داد، گفت: این صندوق وظیفه حمایت‌های توسعه‌ای و مشارکت در تولید آثار فرهنگی، هنری و سینمایی دارد؛ ما تعداد زیادی نویسنده یا مترجم داریم که به دلیل نبود همین حمایت‌ها، کتاب‌هایشان چاپ نشده است؛ بالاخره باید جایی باشد که بتواند به آنها کمک کند تا آثارشان به مرحله چاپ برسد.

جنتی ادامه داد: کمک به اعضا برای دریافت وام، حمایت‌های بیمه‌ای، تأمین معیشت و آتیه هنرمندان و فرهیختگان، کمک‌های اضطراری بلاعوض، ارائه وام‌های ضروری برای ازدواج فرزندان هنرمندان و کمک تحصیلی فرزندانشان از دیگر وظایف صندوق حمایت از هنر به شمار می‌آیند که باید در دستور کار قرار گیرند.

وی توضیح داد: تا پایان تیرماه سال جاری (1393) در مجموع 36 هزار نفر عضو این صندوق شده‌اند که از این مجموع، حدود 30 هزار نفر اکنون بیمه تأمین اجتماعی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در طول این مدت آقای غلامرضا خلیل ارجمندی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و همکارانشان تلاش زیادی کردند برای این‌که اهداف تأسیس این صندوق برآورده شود و بتواند به عنوان یک شرکت تخصصی، شرکت‌های اقماری داشته باشد تا هرکدام از آنها به درآمدزا شدن این صندوق کمک کنند.

جنتی افزود: صندوق اعتباری هنر آمادگی دارد با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش‌های مرتبط با آن در پروژه‌های فرهنگی، هنری و کتاب مشارکت و همکاری داشته باشد.

وی در پایان سخنانش با اشاره به «کارت هنر» گفت: آقای خلیل ارجمندی به‌گونه‌ای این کارت را تدوین کرده‌اند که حدود 14 خدمت را ارائه می‌کند. بنابراین، از آنها کمال تشکر را دارم.

بخش بعدی گزارش متعاقباً از «ایبنا» منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط